Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

I våras levererade Gudmund Toijer utredningen En moderniserad arbetsrätt. Den skapade omedelbart debatt och hängde sedan som en bila över facket, när parterna försökte hitta en förhandlingslösning under sommaren och hösten.

Fackförbunden gjorde redan från start tummen ner för Toijerutredningen. Det gjorde även den S-ledda regeringen. Som ansåg att den inte levde upp till grundkravet att upprätthålla ”en maktbalans” mellan arbetsmarknadens parter.

Utredningen skickades ut på remiss till fack, arbetsgivare och en rad institutioner. Bland annat Arbetsdomstolen, Medlingsinstitutet och flera universitet.

Svaren kan nu läsas på regeringens hemsida.

LO motsätter sig förslaget i sin helhet. Om förslagen genomförs är risken stor att ”en unik och väl fungerande arbetsmarknadsmodell slås sönder”, anför LO-basen Susanna Gideonsson.

Juridiska institutionen vid Göteborgs universitet anser att utredningsförslagen sammantaget ger en ”ökad flexibilitet för arbetsgivare och ett svagare anställningsskydd för arbetstagare”.

Universitetet påminner att lagen om anställningsskydd (las) kommit till för att skydda anställda från godtyckliga uppsägningar. Den vilar på fyra samverkande fundament:

  • att det ska finnas saklig grund vid uppsägningar.
  • tillsvidareanställning som huvudregel.
  • turordningsregler.
  • och företrädesrätt till återanställning, för den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.

Det är av stor vikt att detta skydd upprätthålls, hävdar Göteborgs universitet. Om det inte blir så riskerar Sverige att få en arbetsmarknad där löntagarna inte vågar kritisera arbetsgivaren eller påtala brister.

Enligt juridiska institutionens prefekt, Joachim Åhman, är problemet framför allt de föreslagna ändringarna i turordningsreglerna och i kvalifikationskraven vid omplaceringar. Sammantaget innebär ändringarna ”en stark försämring av anställningsskyddet”.

”En oproportionerlig maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel”, sammanfattar Åhman.

När det gäller turordningen föreslår utredare Toijer att alla arbetsgivare, oavsett storlek, får rätt att undanta fem personer vid uppsägningar på grund av arbetsbrist. Det gör att ett företag med sex anställda, som vill dra ner på en tjänst, inte ens behöver upprätta en så kallad las-lista. I praktiken är det bara att peka på den person företaget vill bli av med.

Centern och Liberalerna hävdar att uppluckrade turordningsregler ska leda till att företagen vågar anställa fler. Den tesen stöds inte av Toijerutredningen, som tittat på den forskning som finns.

Det så kallade tvåpersonsundantaget, som funnits i många år för företag med högst tio anställda, har lett till något fler anställningar. Men också fler uppsägningar. Ett nollsummespel, enligt forskarna.

De anställningar som gjordes tycks också ha gått till personer med kort period av arbetslöshet. Inte långtidsarbetslösa.

Umeå universitet har också skrivit ett remissyttrande. Där noteras också att de förslag som Gudmund Toijer lagt fram inte kommer att leda till ökad sysselsättning, totalt sett. Men väl sammansättningen av de som kan behålla eller få ett arbete.

Universitetets professor Rut Mannelqvist skriver:

”De som gynnas är gruppen unga, välutbildade och produktiva. De arbetstagare som sannolikt byts ut är äldre, lågutbildade, arbetstagare med bristande kvalifikationer eller de mindre produktiva.”

Enligt Umeå universitet kan utredningsförslagen leda till minskat intresse för arbetsgivarna att teckna kollektivavtal och till en svagare förhandlingsposition för facket. Att just äldre riskerar att i högre grad knuffas ut från arbetsmarknaden kan också motverka samhällets uttalade mål att människor i framtiden måste räkna med arbeta längre upp i åldrarna. För att få en pension som det går att leva på.

En nyckelfråga blir kompetens och rätten till fortbildning.

I utredningen föreslås att arbetsgivarna ska ha ett tydligare ansvar för att ge personalen kompetensutveckling. I grunden positivt, tycker många remissinstanser.

Men det uttrycks som att arbetsgivaren ”i skälig utsträckning” ska erbjuda arbetstagaren kompetensutvecklingen inom ramen för anställningen.

Vad är skäligt?

Och vad händer om arbetsgivaren inte lever upp till kravet?

Enligt Gudmund Toijer ska den anställda bara ha möjlighet att begära skadestånd för utebliven fortbildning, efter en uppsägning på grund av arbetsbrist. Inte under pågående anställning.

Den som säger upp sig själv, eller som sparkas av ”personliga skäl”, har heller inte rätt att begära skadestånd när arbetsgivaren struntat i sitt ansvar.

I dag har arbetsgivarna en skyldighet att utbilda eller omskola anställda, om det blir aktuellt med omplaceringar.

Det ansvaret vill utredningen också lätta på. Den som ska omplaceras måste redan vid turordningsdiskussionerna ”utan upplärning och utbildning ha kvalifikationer för det fortsatta arbetet”.

Vem kan i dag börja utföra nya sysslor på arbetsplatsen, utan upplärning?

I en sammanfattande kommentar anför LO att Toijer-utredningen riskerar att leda till att ”en välorganiserad och konfliktfri arbetsmarknad ersätts av en oförutsebar och konfliktfylld sådan”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning

Pungsparka tillbaka i las-debatten!

Debatt. Om parterna på allvar ska behålla balansen på svensk arbetsmarknad så borde vi väl rätteligen inte enbart diskutera hur arbetsgivaren lättare skall kunna säga upp personal genom att luckra upp lagen om anställningsskydd (las).

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Tommy Wreeth

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.