Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Hamnarbetare-ikonNågra timmar innan storkonflikten skulle ha brutit ut skrev Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar under det historiska avtalet, ett andrahandsavtal.

Ny policy från Sveriges Hamnar

Segerrusiga HF-medlemmar firade, samtidigt som arbetsgivarparten gick ut med ett nytt policybeslut. Inget hamnbolag får teckna lokala avtal med HF. Stuverier som till äventyrs gör det riskerar uteslutning ur Sveriges Hamnar.

I en intervju för Transportarbetaren sammanfattade arbetsgivargeneralen Mattias Dahl ståndpunkten så här:

”Hamnarbetarförbundet har hela tiden haft rätt att påkalla förhandlingar. I princip om vad som helst. Men det är en sak att förhandla, en annan att komma överens. Lokala överenskommelser kan vi endast göra med Transport. Det framgår av förstahandsavtalet.”

Om utspelet skapade besvikelse i HF-leden doldes det väl. I ett pressutskick beskrev ledningen det som: …en försiktighetsåtgärd från arbetsgivarorganisationen i en ny situation…

Arbetsgivarna backade

Just rätten att teckna lokala avtal var annars den stora knäckfrågan i hamnkonflikten. Arbetsgivarna begärde skrivningar, förtydliganden, som klart slog fast att HF inte ens skulle kunna begära förhandling om egna lokala avtal. Sveriges Hamnar – liksom Transport – ville undvika en situation där stuveriarbetare i en och samma hamn kunde ha olika lön och olika villkor.

HF ville å sin sida hålla frågan öppen. Förbundet anser att det finns saker som HF faktiskt kan avtala om – åtminstone för de egna medlemmarna. Blir det tvist är det Arbetsdomstolen som ska pröva frågan. Inte Sveriges Hamnar. I förväg.

Kvällen före storkonflikten satt Sveriges Hamnar och HF inlåsta i ett rum hos medlarna.

Arbetsgivarna vek sig. Det blev ingen specialreglering kring lokala avtal. Men arbetsgivarna anser ändå att de är förhindrade att teckna lokala uppgörelser med någon annan än Transport, som alltså har förstahandsavtalet.

Ett par veckor efter uppgörelsen hade det ännu inte kommit signaler om att HF gjort framstötar om lokala uppgörelser.

Arbetsmiljö svårknäckt nöt

I stället är det andra orosmoln som seglat upp. Ett handlar om arbetsmiljön.

I och med avtalet fick HF laglig rätt att utse skyddsombud och delta fullt ut i arbetsmiljöarbetet. Den möjligheten hade HF i många år, utan att ha något kollektivavtal.

Men när tvisten eskalerade i Göteborgs hamn drog Sveriges Hamnar i bromsen. Ingen hamn skulle ge HF fackliga rättigheter som normalt gäller för fackförbund som tecknar avtal – och därigenom binds av fredsplikt.

HF är etablerat i omkring 15 av Sveriges runt 60 hamnar, i resten är i princip alla medlemmar med i Transport.

I de 15 ”blandade” hamnarna kommer nu både Transport och HF att utse skyddsombud och vilja delta i skyddsarbetet. Arbetsgivarna har redan börjat knorra. Över att det blir för många skyddsombud och för tungrott.

Påstötningar har kommit om att HF och Transport i vart fall måste enas om ett gemensamt huvudskyddsombud. Transport motsätter sig åtminstone initialt en sådan ordning. De två hamnfacken har olika sätt att bedriva arbetsmiljöarbete och det skulle skapa märkliga situationer om bara det ena facket exempelvis vill lägga ett skyddsstopp.

Kan facken samverka lokalt kring arbetsmiljön? Det är en öppen fråga. I vissa hamnar har konflikten och trakasserierna som följde i spåren skapat svårläkta ärr.

Inhyrning oroar facket

En annan farhåga handlar om att arbetsgivarna vädrar morgonluft nu när alla arbetare för första gången på 47 år är bundna av fredsplikt. I flera stuverier har arbetsgivarna sagt upp lokala uppgörelser som funnits länge.

I Göteborg började APM Terminals hyra in personal i samband med striden med HF. Det är en företeelse som numera är legio på den övriga arbetsmarknaden, men inte i hamnarna. Där har behovet av flexibilitet i stället lösts med ”blixten”. Inhoppare som kunnat ringas in och som bara haft anställning dag för dag. De osäkra villkoren har kompenserats med bra betalning.

När varslen haglade i januari och februari var det många stuveribolag som kontaktade Transport och begärde förhandling om inhyrning av personal.

”Frågan är tyvärr aktuell fortfarande, i flera hamnar. Det är klart bekymmersamt. Som jag ser det kan vi tacka HF för den utvecklingen”, har Transports avtalssekreterare Peter Winstén uttalat.

Det är nog ingen alltför djärv gissning att blixten och inhyrningsfrågan blir het när hela stuveriavtalet ska omförhandlas i nästa års lönerörelse.

Inskränkningar i strejkrätten

Runt om i fackföreningsrörelsen växer motståndet mot den uppgörelse som de fackliga centralorganisationerna gjorde upp med arbetsgivarna om förra sommaren. Innebörden är, förenklat, att lagen ska ändras så att det inte blir möjligt för ett fackförbund att kriga sig till ett kollektivavtal – om det redan finns ett avtal på arbetsplatsen.

Kritikerna anser att lagändringen är onödig, nu när hamnkonflikten är löst. Försvararna påpekar att HF kan stå utan avtal redan om ett år, och då är parterna ”tillbaka på ruta ett” igen.

Såväl LO som Transport ogillar i grunden inskränkningar i konflikträtten, men ser den här åtgärden som ett nödvändigt ont. Ett av argument som anförs är att om parterna inte reglerar frågan, så kommer politikerna att ingripa. Och då blir det betydligt hårdare tag.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.