Close
Ett 20-tal chaufförer kom till Transports Linköpingsavdelning för att få hjälp.
Close

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

– Det är katastrof. Jag är ensamstående med två barn. Jag har inte 50 000 kronor att betala till Skatteverket. Vad ska jag göra? Jag förstod inte de svenska reglerna, säger en man som ursprungligen kommer från Serbien.

Det är lördag förmiddag. Omkring 20 chaufförer har kommit till ett möte på Transports Linköpingsavdelning. Några har rest långt. Bland annat från Helsingborg.

– I fem år har åkeriet utretts av ekobrottspolisen. Varför händer inget? Varför går Skatteverket inte på företaget i stället? Vi är lurade. Facket måste hjälpa oss, vädjar en storvuxen förare.

Ombudsman Mats Andersson lyssnar och river sig i skägget. I flera års tid har han försökt få rätsida på Norrköpingsåkeriet Direct Transport och föregångaren Norrköping Transport NL.

Bakom företagen står familjen Ljeskovica. Huvudmannen, Nedjad Ljeskovica, skapade stora rubriker för fem år sedan. En av hans anställda chaufförer, en man från Makedonien, ertappades med falskt bulgariskt körkort i en poliskontroll utanför Sundsvall.

Föraren friades i domstol. Rätten ansåg att det inte var uteslutet att mannen själv blivit lurad när han ansökte om körkort i Bulgarien. Frikännandet blev droppen som utlöste proteströrelsen Här stannar Sverige.

Förarna som samlats på Transports kontor denna lördag ser det falska körkortet som en liten del i ett systematiskt fiffel. De kommer alla ursprungligen från Balkan, precis som huvudmannen själv.

Nedjad Ljeskovica har drivit flera företag i Sverige, både inom buss och godstransporter. För omkring fem år sedan sökte han lastbilsförare till Direct Transport och föregångaren Norrköpings Transport NL, bolag som då körde för speditören DSV.

Flera chaufförer berättar att villkoren lät bra. Åkeriet hade tecknat kollektivavtal med Transport.

Under åren 2015 till 2018 anställdes minst 50 förare till de omkring 30 lastbilarna. Möjligen var det uppåt 100, säger en röst.

Ganska snart började problemen. Anställningsbevis saknades eller var felaktiga. Flera chaufförer berättar om långa pass och 250 timmars arbetstid per månad. Flera vittnar om fusk med dubbla förarkort och med diagrambladen till analoga färdskrivare.

Fast det största bekymret var lönen. Förarna fick pengar rakt in på kontot, ofta runt 21 000–24 000 kronor. Lönespecifikationer uteblev. I de fall de kom saknades viktiga uppgifter som år och månad.

Flera av förarna hade gått med i Transport. Några kopplade in facket och ombudsman Mats Andersson gjorde utryckningar och hjälpte förare att få ut pengar retroaktivt.

I september 2018 bränner det till. Polisen och Skatteverket gör en razzia på Direct Transport och beslagtar datorer, mobiltelefoner, handlingar och bokföring. Ägaren, Nedjad Ljeskovica, häktas och blir inburad i flera veckor.

En chaufför säger:

– När de tagit Nedjad ställde vi bilarna. Vi insåg att lönen skulle utebli. Men då kom chefen på DSV och sa: ”Fortsätt kör, vi ska betala er.” Vi var minst 50 personer som trodde på löftet och fortsatte köra.

– Men vi blev blåsta. DSV betalade inte en krona. I stället sparkade DSV ut Direct Transport.

I dag har åkeriet bytt namn, till Lea No 2. Chaufförerna sades upp den 25 september 2018.

I juni 2019 skickade Transport en stämning till Arbetsdomstolen (AD), med lönekrav för fyra chaufförer. Fast bolagets företrädare kom aldrig till förhandlingen och AD meddelade en så kallad tredskodom.

Direct Transport dömdes att betala drygt 630 000 kronor till chaufförerna och facket. Det är för uteblivna löner, semesterersättning, skadestånd och rättegångskostnader.

Några pengar lär knappast komma. Företaget saknar bolagsstyrelse – efter att alla medlemmar av familjen Ljeskovica hoppat av.

I stället kommer nya kallduschar för de tidigare anställda. Chaufför efter chaufför får nu taxeringsbeslut från Skatteverket. Med betalningskrav för uteblivna skatter.

En förare visar sina handlingar. Under 2017 fick han in 299 000 kronor från Direct Transport på sitt lönekonto. På deklarationsblanketten angavs bara 209 000. En differens på 90 000 kronor.

Ett par förare förklarar att de tog med sig deklarationerna till åkeriets kontor. Där fick de hjälp att godkänna dem, med mobilt bank-ID. Av arbetsgivaren. Trots att siffrorna inte stämde.

– Jag kan inte svenska, jag är inte insatt i de svenska skattereglerna. Jag litade på företaget när de sa att de skulle hjälpa mig, säger en chaufför uppgivet.

Ombudsman Mats Andersson och kollegan Andreas Kindesjö försöker lugna de upprörda chaufförerna. Alla har fått nya jobb. Men skattekraven hänger över dem. De beslut som kommit rör bara inkomståret 2017. Sedan väntar 2018 och nya smällar, befarar chaufförerna.

En chaufför ställer sig upp, säger:

– Åkeriets affärsidé var att fuska! DSV visste vad som pågick, de fick information. De kunde ha agerat tidigare.

– Nu straffas vi chaufförer. Varför kräver inte Skatteverket ut de här pengarna från Direct Transport i stället? De pengar vi fick ut täcker inte nettolönen vi borde ha haft. Vi har inte lurat staten.

Åkeriägaren åtalas för bidragsfusk

I november skickade åklagaren in en stämningsansökan mot Nedjad Ljeskovica. Han misstänks för att ha lurat Arbetsförmedlingen att på fel grunder betala ut 1,9 miljoner kronor för olika bidragsanställda. Över en miljon var för hans egen hustru, som också satt i styrelsen för bolagen.

Enligt åklagaren är det Nedjad Ljeskovica som varit huvudman i de fem transportföretagen, även om såväl hustrun som familjens två vuxna barn suttit i styrelserna.

Nedjad åtalas nu för omfattande fusk med anställningsstöd. Kammaråklagare Sara Nilsson rubricerar misstankarna som grovt bedrägeri.

Totalt har Ljeskovicas bolag haft minst 33 bidragsanställda under drygt tio års tid. För dem har bolagen kunnat kvittera ut 13,5 miljoner kronor i samhällstöd.

Polisen misstänkte åtminstone inledningsvis att Nedjad Ljeskovica haft en kontakt som jobbade inne på Arbetsförmedlingen. En person som såg till att stöd beviljades även när villkoren inte var uppfyllda. I stämningsansökan framgår att nystartsjobb och andra bidrag sökts för personer som redan varit anställda.

I polisens över 1 000 sidor långa förundersökning finns annan intressant information. Som att Ljeskovicas företag betalat in mycket lite pengar till Foras arbetsmarknadsförsäkringar.

Under 2017 är det exempelvis bara sex personer som uppges ha arbetat i Direct Transport. Lönerna som redovisas till Fora är låga, i snitt bara 106 000 kronor i årslön.

Transportarbetaren ringer Nedjad Ljeskovica på numret som anges i stämningsansökan.

Där svarar en man som inte vill uppge sitt namn. Han säger att han jobbar på Adriatic Buss, som är ett av bolagen i Ljeskovica-gruppen. Mannen hävdar att Nedjad inte har något med bolagen att göra.

Transportarbetaren får senare, via ett annat nummer, kontakt med en man som säger sig vara Nedjad Ljeskovica. Telefonintervjun blir inte lång.

Hur ser du på att dina tidigare chaufförer nu får stora retroaktiva betalningskrav från Skatteverket?

– Det är bra.

Är det bra?! Att förare krävs på tiotusentals som du som arbetsgivare skulle ha betalat in. Varför fick dina chaufförer inte rätt lön, korrekta lönespecifikationer och skatten inbetald?

– Jag vet inte vad du snackar om. Du har ringt fel person.

I en stor förundersökning pekar polisen ut dig som huvudman i Direct Transport och Norrköping Transport NL. Nu har du en stämning på dig. För grovt bedrägeri mot Arbetsförmedlingen.

Vad tänker du om det?

– Jag är en fri man. Ha det så trevligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dragana Ljubinkovic:
    20 december, 2019

    Vidrigt att det betalas ut så stora belopp till så fräcka bedragare utan någon kontroll?! Ännu vidrigare är att staten kräver anställda på skattepengar när det arbetsgivarens skyldighet att betala in dessa!! De är anställda med A-skatt och ska således inte klandras och tilläggsbeskattas på grund av en bedragare till arbetsgivare!!!

  2. Tomas Bäck:
    11 december, 2019

    När arbetstillstånd ges borde info om regler för arbete i sverige utdelas på arbetarens språk.
    Varför har inte denna (skit)arbetsgivare stoppats av myndigheterna på ett tidigare stadium
    De kan ju inte va rätt att den lilla ska JAGAS hela tiden, min erfarenhet är nämligen att myndiheten jagar den lilla för 30000 mens den som lärt sej FUSKA slipper miljonskulder

  3. Bengt-Ove Gustafsson:
    10 december, 2019

    Jag har också blivit blåst på pengar. Sa upp mig från DT och sista månadslönen plus semesterersättning för 10 månader betalades aldrig ut. När jag ställde krav på utbetalning svarade Nedladdningar med lögner om mig varför facket vägrade gå till domstol. Fel i inkomstuppgifter för 2 månader fick jag själv rätta till med hjälp av tidrapporter och kopia på utbetalning.

Lästips:

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister.

Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.