Close
Laggarbovägen är delvis sönderkörd.
Close

”Man är som en milkshake” – se filmen om en usel väg!

Åkeri. I byn Stackbo utanför Gävle bygger datajätten Microsoft nya serverhallar. Chaufförerna som kör tusentals gruslass till bygget tvingas åka en omväg. På en smal sönderkörd väg där lastbilarna knappt kan mötas.

– Det är vidrigt. I morse föll mer snö. Man ser varken dikeskanten eller potthållen. Jag funderar allvarligt på att kasta in handduken, säger en förare som vill vara anonym.

Över Gävleskogarna löper stora kraftledningar. Det gör området högintressant för multinationella dataföretag som vill anlägga hallar för energislukande servrar.

Strax väster om Gävle, i den lilla byn Stackbo, har Microsoft köpt mark. Bygget är i full gång, och sedan i höstas har lastbilscentralen Maserfrakt haft uppåt 85 anläggningsbilar som gått i skytteltrafik från en närliggande grustäkt.

Kruxet för åkarna och chaufförerna är detaljplanen som kommunen la fast i samband med bygget. I den slås fast den tunga byggtrafiken inte får rulla den mest logiska vägsträckningen. En två mil lång slinga bra asfaltsväg norrut från grustaget, via Gävle och Valbo, till lilla Stackbo.

I stället ska lastbilarna köra en sydlig rutt. Via en smal, krokig väg med dålig bärighet. Motiveringen som ges är störningarna skulle bli stora för de boende i Stackbo – om trafiken gick där.

– Det är ju ett knäppt resonemang, säger föraren som nu överväger att kasta in handduken. Som det blivit nu kör vi tätt inpå ännu flera gårdar och bostadshus, fast i en annan by.

– Folk där är skitförbannade. Deras väg är helt förstörd. Det handlar ju om hundratals tunga transporter varje dag.

Chauffören vittnar om hur förarna vid varje möte ligger med ytterhjulen utanför vägkanten. En bil har redan vält, med en ung kille vid ratten. Vägen har gradvis försämrats och både förare och fordon skakar sönder på ”tvättbrädorna” som bildats.

– Efter arbetsdagen känner man sig som en milkshake, säger en annan förare som stannat för rast i en skogsglänta.

Föraren som snart fått nog är förbaskad, inte bara på vägen. Microsoft har kopplat in ett irländskt bolag som byggherre. Det har fört med sig stränga regler för personalen.

– Företaget har folk som springer runt med laserpistol och gör egna hastighetskontroller. Inne på själva byggområdet får man bara köra 15 kilometer i timmen. En chaufför ertappades med att köra 18, han sparkades ut.

– Alla förare jag snackar med är upprörda över villkoren. Många är slut både fysiskt och psykiskt.

Niclas Sandström är ombudsman på Transports Gävleavdelning. Han har varit i kontakt med både förare och de inblandade företagen.

– Tyvärr har speditören, Maserfrakt, skrivit på ett kontrakt där man får betalt per ton grus av Microsoft. Inte per timme som en bil är inhyrd. Det bidrar till ökad stress för såväl chaufförer som åkare.

Niclas Sandström berättar att Microsofts plan var att bygga en helt ny vägsnutt genom skogen. En kort sträckning som skulle gjort att byggtrafiken kunna gå norrut, utan att passera villorna i Stackbo.

– Tyvärr är vägen försenad. Spontant kan man ju tycka att det hade varit smart att skjuta på byggstarten för serverhallarna, tills vägen var klar.

Transport har kopplat in Arbetsmiljöverket. På den fackliga sidan har man också övervägt möjligheten att lägga ett skyddsstopp för transporterna.

– Vi kommer att avvakta och se vilka åtgärder Arbetsmiljöverket vidtar. Vi är också inbjudna till ett chaufförsmöte nästa vecka, säger Niclas Sandström.

Transportarbetaren har sökt Microsofts svenska representant, utan framgång.

Agneta Lööf är samhällsplanerare på Trafikverket, som har det övergripande ansvaret för väghållningen i landet. Hon poängterar att det är Gävle kommun som bestämt hur trafiken ska rulla vid serverhallsbygget:

– Vi har haft synpunkter och ställde oss bakom detaljplanen. Det hade inte varit bra om trafiken gått genom Stackbo. Nu blev det ju inte bra heller. Vintern har varit väldigt besvärlig, utan tjäle i marken. Det har gjort att vägen körts sönder.

– Microsoft har lovat åtgärda skadorna. Det bästa hade förstås varit om den nya vägen blivit klar i tid.

Transportarbetaren har sökt Arbetsmiljöverkets inspektör, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Johansson:
    3 mars, 2020

    Tyvärr är det så för många företag att arbetsmiljö endast är viktig då den inte kostar pengar. Och i det här fallet verkar det även brustit i upparbetningen av byggarbetsmiljöplanen.

Lästips:

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.