Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

På Reno Norden i Malmö finns tre skyddsombud som jobbar intensivt med arbetsmiljöfrågorna, framför allt i det nya hämtningsområde som företaget tog över i april.

Enligt skyddsombuden och det regionala skyddsombudet Bert Johansson på Transports Malmöavdelning har miljöarbetarna jobbat extremt mycket övertid för att hinna med turerna. I ett fall kom en anställd upp i 200 timmar på tre veckor. Det motsvarar fyra timmar övertid varje dag, i snitt.

Skyddsombuden har också kritiserat arbetsmiljön och dåliga hämtställen. Till slut skrev de så kallade 6:6a-anmälningar till Reno Norden och begärde att företaget gör riskbedömningar och förbättrar det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Anmälningarna ledde till att Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion i slutet av juni. I tisdags kom en underrättelse, ett slags förvarning om att Reno Norden kan komma att få ett förläggande – med vite – om bristerna i arbetsmiljöarbetet inte rättas till.

I slutet av förra veckan tröt tålamodet hos en grupp anställda. De började köra strikt efter arbetsmiljöbestämmelserna – med resultat att hundratals kärl förblev otömda.

Alla sopgubbar har inte kört efter regelboken. En stor grupp är sommarvikarier, de jobbar på som tidigare, inklusive övertid. Och enligt Kim Jensen är det också där som motståndet främst finns mot skyddsombuden.

– Man hävdar till och med att Zoltan Cikos låtsades må dåligt efter arbetsledarens påhopp. Helt befängt! Blir arbetsledaren kvar kommer miljöarbetarna att lägga ner arbetet, det är jag övertygad om, säger Kim Jensen som är huvudskyddsombud.

Mötet mellan sopgubbar och företagsledning gav inga klara besked. När det gäller angreppet på Zoltan Cikos pågår en polisutredning och en intern utredning i företaget.

På mötet uppgav Reno Nordens vd Peter Ekholm att företagets verksamhet går bra i Stockholm, liksom i övriga Sverige.

– Om det är sant kan man ju fråga sig varför företaget sänker lönerna i Stockholm och har försökt göra samma sak här i Malmö, avslutar Kim Jensen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. paul:
    22 juli, 2017

    håller med både talare bra skrivit

  2. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Detta ska väl inte kunna få ske?
    Arbetare som ställs /ställer sig/
    mot arbetare inom samma företag.

    Kollegor o vikarier som önskar avsätta skyddsombud... Är de ens medlemmar ?

    Är de solidariska arbetare

    eller Lojala medarbetare?
    Har den maximerade plånbokens logik ersatt Klass/kampen för en hållbar arbetsmiljö

    Har Renonorden lyckats vinna denna själarnas kamp må vi alla se upp?
    De har väl snart mer bemannings- än
    egna anställda?

  3. Lars Jakobsson:
    20 juli, 2017

    Det är skrämmande att man gör en namninsamling mot skyddsombud som är till för arbetarna så att man inte skadar sig o blir utsliten. Var är samhället på väg?

Lästips:

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Mathias

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.