Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

På Reno Norden i Malmö finns tre skyddsombud som jobbar intensivt med arbetsmiljöfrågorna, framför allt i det nya hämtningsområde som företaget tog över i april.

Enligt skyddsombuden och det regionala skyddsombudet Bert Johansson på Transports Malmöavdelning har miljöarbetarna jobbat extremt mycket övertid för att hinna med turerna. I ett fall kom en anställd upp i 200 timmar på tre veckor. Det motsvarar fyra timmar övertid varje dag, i snitt.

Skyddsombuden har också kritiserat arbetsmiljön och dåliga hämtställen. Till slut skrev de så kallade 6:6a-anmälningar till Reno Norden och begärde att företaget gör riskbedömningar och förbättrar det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Anmälningarna ledde till att Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion i slutet av juni. I tisdags kom en underrättelse, ett slags förvarning om att Reno Norden kan komma att få ett förläggande – med vite – om bristerna i arbetsmiljöarbetet inte rättas till.

I slutet av förra veckan tröt tålamodet hos en grupp anställda. De började köra strikt efter arbetsmiljöbestämmelserna – med resultat att hundratals kärl förblev otömda.

Alla sopgubbar har inte kört efter regelboken. En stor grupp är sommarvikarier, de jobbar på som tidigare, inklusive övertid. Och enligt Kim Jensen är det också där som motståndet främst finns mot skyddsombuden.

– Man hävdar till och med att Zoltan Cikos låtsades må dåligt efter arbetsledarens påhopp. Helt befängt! Blir arbetsledaren kvar kommer miljöarbetarna att lägga ner arbetet, det är jag övertygad om, säger Kim Jensen som är huvudskyddsombud.

Mötet mellan sopgubbar och företagsledning gav inga klara besked. När det gäller angreppet på Zoltan Cikos pågår en polisutredning och en intern utredning i företaget.

På mötet uppgav Reno Nordens vd Peter Ekholm att företagets verksamhet går bra i Stockholm, liksom i övriga Sverige.

– Om det är sant kan man ju fråga sig varför företaget sänker lönerna i Stockholm och har försökt göra samma sak här i Malmö, avslutar Kim Jensen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. paul:
    22 juli, 2017

    håller med både talare bra skrivit

  2. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Detta ska väl inte kunna få ske?
    Arbetare som ställs /ställer sig/
    mot arbetare inom samma företag.

    Kollegor o vikarier som önskar avsätta skyddsombud... Är de ens medlemmar ?

    Är de solidariska arbetare

    eller Lojala medarbetare?
    Har den maximerade plånbokens logik ersatt Klass/kampen för en hållbar arbetsmiljö

    Har Renonorden lyckats vinna denna själarnas kamp må vi alla se upp?
    De har väl snart mer bemannings- än
    egna anställda?

  3. Lars Jakobsson:
    20 juli, 2017

    Det är skrämmande att man gör en namninsamling mot skyddsombud som är till för arbetarna så att man inte skadar sig o blir utsliten. Var är samhället på väg?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.

Sista resan för sopgubbarna på Liselotte Lööf

Renhållning. I dag jobbar ett 60-tal sopgubbar på Liselotte Lööf AB sin sista dag. Många av dem har kört in stockholmarnas avfall i 15–20 år eller mer. På måndag tar bolagen Reno Norden och Suez över kontrakten.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Avtalsrörelsen

Avtal klara för flyganställda

Flyg. Lönerna är klara för Transports lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Uppgörelserna tecknades under onsdagen och ger 6,5 procent i lönelyft på tre år. Om en månad startar förhandlingarna för flygteknikerna.

Chaufförer får böta för veckovila i hytten

Åkeri. Två ukrainska chaufförer tog sin långa veckovila i hytten. Helsingborgs tingsrätt dömde dem för brott mot kör- och vilotiderna. Straffet är 4 000 kronor i böter.

Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

Shahab Enferadi (mitten) hade med sig Thomas Grundell och Kjell Ståhl från Transports Västeråsavdelning till tingsrätten.

Åkaren uteblev från rättegången

Rättstvist. I april stämdes chauffören Shahab Enferadi på 336 000 kronor i skadestånd för att han inte jobbade under uppsägningstiden på Wermdö flistransporter. Den 7 september skulle parterna mötas i tingsrätten. Men arbetsgivaren dök aldrig upp.