Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

På Reno Norden i Malmö finns tre skyddsombud som jobbar intensivt med arbetsmiljöfrågorna, framför allt i det nya hämtningsområde som företaget tog över i april.

Enligt skyddsombuden och det regionala skyddsombudet Bert Johansson på Transports Malmöavdelning har miljöarbetarna jobbat extremt mycket övertid för att hinna med turerna. I ett fall kom en anställd upp i 200 timmar på tre veckor. Det motsvarar fyra timmar övertid varje dag, i snitt.

Skyddsombuden har också kritiserat arbetsmiljön och dåliga hämtställen. Till slut skrev de så kallade 6:6a-anmälningar till Reno Norden och begärde att företaget gör riskbedömningar och förbättrar det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Anmälningarna ledde till att Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion i slutet av juni. I tisdags kom en underrättelse, ett slags förvarning om att Reno Norden kan komma att få ett förläggande – med vite – om bristerna i arbetsmiljöarbetet inte rättas till.

I slutet av förra veckan tröt tålamodet hos en grupp anställda. De började köra strikt efter arbetsmiljöbestämmelserna – med resultat att hundratals kärl förblev otömda.

Alla sopgubbar har inte kört efter regelboken. En stor grupp är sommarvikarier, de jobbar på som tidigare, inklusive övertid. Och enligt Kim Jensen är det också där som motståndet främst finns mot skyddsombuden.

– Man hävdar till och med att Zoltan Cikos låtsades må dåligt efter arbetsledarens påhopp. Helt befängt! Blir arbetsledaren kvar kommer miljöarbetarna att lägga ner arbetet, det är jag övertygad om, säger Kim Jensen som är huvudskyddsombud.

Mötet mellan sopgubbar och företagsledning gav inga klara besked. När det gäller angreppet på Zoltan Cikos pågår en polisutredning och en intern utredning i företaget.

På mötet uppgav Reno Nordens vd Peter Ekholm att företagets verksamhet går bra i Stockholm, liksom i övriga Sverige.

– Om det är sant kan man ju fråga sig varför företaget sänker lönerna i Stockholm och har försökt göra samma sak här i Malmö, avslutar Kim Jensen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. paul:
    22 juli, 2017

    håller med både talare bra skrivit

  2. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Detta ska väl inte kunna få ske?
    Arbetare som ställs /ställer sig/
    mot arbetare inom samma företag.

    Kollegor o vikarier som önskar avsätta skyddsombud... Är de ens medlemmar ?

    Är de solidariska arbetare

    eller Lojala medarbetare?
    Har den maximerade plånbokens logik ersatt Klass/kampen för en hållbar arbetsmiljö

    Har Renonorden lyckats vinna denna själarnas kamp må vi alla se upp?
    De har väl snart mer bemannings- än
    egna anställda?

  3. Lars Jakobsson:
    20 juli, 2017

    Det är skrämmande att man gör en namninsamling mot skyddsombud som är till för arbetarna så att man inte skadar sig o blir utsliten. Var är samhället på väg?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Debatt: Nollvision – för vem?

Döden på jobbet. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda i arbetsolyckor.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.