Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

På Reno Norden i Malmö finns tre skyddsombud som jobbar intensivt med arbetsmiljöfrågorna, framför allt i det nya hämtningsområde som företaget tog över i april.

Enligt skyddsombuden och det regionala skyddsombudet Bert Johansson på Transports Malmöavdelning har miljöarbetarna jobbat extremt mycket övertid för att hinna med turerna. I ett fall kom en anställd upp i 200 timmar på tre veckor. Det motsvarar fyra timmar övertid varje dag, i snitt.

Skyddsombuden har också kritiserat arbetsmiljön och dåliga hämtställen. Till slut skrev de så kallade 6:6a-anmälningar till Reno Norden och begärde att företaget gör riskbedömningar och förbättrar det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Anmälningarna ledde till att Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion i slutet av juni. I tisdags kom en underrättelse, ett slags förvarning om att Reno Norden kan komma att få ett förläggande – med vite – om bristerna i arbetsmiljöarbetet inte rättas till.

I slutet av förra veckan tröt tålamodet hos en grupp anställda. De började köra strikt efter arbetsmiljöbestämmelserna – med resultat att hundratals kärl förblev otömda.

Alla sopgubbar har inte kört efter regelboken. En stor grupp är sommarvikarier, de jobbar på som tidigare, inklusive övertid. Och enligt Kim Jensen är det också där som motståndet främst finns mot skyddsombuden.

– Man hävdar till och med att Zoltan Cikos låtsades må dåligt efter arbetsledarens påhopp. Helt befängt! Blir arbetsledaren kvar kommer miljöarbetarna att lägga ner arbetet, det är jag övertygad om, säger Kim Jensen som är huvudskyddsombud.

Mötet mellan sopgubbar och företagsledning gav inga klara besked. När det gäller angreppet på Zoltan Cikos pågår en polisutredning och en intern utredning i företaget.

På mötet uppgav Reno Nordens vd Peter Ekholm att företagets verksamhet går bra i Stockholm, liksom i övriga Sverige.

– Om det är sant kan man ju fråga sig varför företaget sänker lönerna i Stockholm och har försökt göra samma sak här i Malmö, avslutar Kim Jensen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. paul:
    22 juli, 2017

    håller med både talare bra skrivit

  2. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Detta ska väl inte kunna få ske?
    Arbetare som ställs /ställer sig/
    mot arbetare inom samma företag.

    Kollegor o vikarier som önskar avsätta skyddsombud... Är de ens medlemmar ?

    Är de solidariska arbetare

    eller Lojala medarbetare?
    Har den maximerade plånbokens logik ersatt Klass/kampen för en hållbar arbetsmiljö

    Har Renonorden lyckats vinna denna själarnas kamp må vi alla se upp?
    De har väl snart mer bemannings- än
    egna anställda?

  3. Lars Jakobsson:
    20 juli, 2017

    Det är skrämmande att man gör en namninsamling mot skyddsombud som är till för arbetarna så att man inte skadar sig o blir utsliten. Var är samhället på väg?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Transportarbetarens logga

EU-länderna missar målet om halverad trafikdödlighet

Trafiksäkerhet. Förra året dog över 25 000 trafikanter på EU:s vägar. Medlemsländerna kommer inte att klara det uppställda målet – att halvera dödligheten under perioden 2010 till 2020. Sämst i klassen är Sverige. Det enda EU-land där dödsolyckorna ökat.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?