Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

– Jag har tänt ljus här hemma, säger Agnes Holdonner, chaufför och arbetskamrat till den omkomna mannen.

Hon ligger sjuk i feber, och tycker det känns tråkigt att inte kunna vara med på kollegornas minnesstund. Agnes Holdonner gick av sitt skift klockan fyra natten mot i söndags. En halvtimme senare inträffade dödsolyckan.

– Jag är så fruktansvärt ledsen över det som inträffat. Det går inte att beskriva med ord. Livet är skört.

Halv fem på söndagsmorgonen körde malmtransporten av väg 395 mellan Anttis och Peräjävaara. Det var halt på platsen och fordonet välte i en kurva. Järnmalm spreds över vägen, berättar lokala medier, och chauffören fick grävas fram. På förmiddagen meddelade polisen att han hade omkommit.

Olycksplatsen var avspärrad och bilen beslagtagen av polisen till efter lunch i dag, måndag.

– Nu är den tekniska undersökningen klar, berättar förundersökningsledaren Stig Andersson, som är åklagare på specialenheten för arbetsmiljöbrott.

Han väntar på en rapport och kommer småningom avgöra om åtal ska väckas. Olyckan betecknas som ett arbetsmiljöbrott och misstanken är vållande till annans död. Den ska också utredas av Arbetsmiljöverket.

Kaunis Irons vd Per-Erik Lindvall berättar att alla som kunde kom till minnesstunden tidigare i dag.

– Vårt fokus är människorna när något sådant här inträffar, säger han. Vi lägger undan allt som handlar om produktion och ekonomi. Vi försöker ta hand om mannens nära anhöriga och hans jobbarkompisar, både de som var med på natten och de som kommer in i dag.

Lastbilschaufför är det farligaste yrket när antalet döda de senaste tio åren räknas samman. Svenska Dagbladet publicerade en genomgång av dödsolyckorna i arbetslivet två dagar före olyckan i Pajala. Då hade 59 lastbilschaufförer dött i jobbet sedan 2008. Nu är siffran 60.

Per-Erik Lindvall vill inte kommentera polisens och Arbetsmiljöverkets utredningar kring malmtransportolyckan. Han säger att transporterna kommer att rulla i gång lite försiktigt under måndagskvällen.

– En del bearbetar det här bäst genom att börja arbeta snabbt, andra behöver mer tid. Vi måste hitta en balanspunkt.

Kaunis Irons dotterbolag Malmtransporter Norr har ungefär 100 chaufförer anställda. I vanliga fall kör de 100 vändor per dygn mellan gruvan nära Kaunisvaara i Pajala och järnvägen i Svappavaara. Gruvbrytningen startade i somras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Debatt: Nollvision – för vem?

Döden på jobbet. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda i arbetsolyckor.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.