Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

– Jag har tänt ljus här hemma, säger Agnes Holdonner, chaufför och arbetskamrat till den omkomna mannen.

Hon ligger sjuk i feber, och tycker det känns tråkigt att inte kunna vara med på kollegornas minnesstund. Agnes Holdonner gick av sitt skift klockan fyra natten mot i söndags. En halvtimme senare inträffade dödsolyckan.

– Jag är så fruktansvärt ledsen över det som inträffat. Det går inte att beskriva med ord. Livet är skört.

Halv fem på söndagsmorgonen körde malmtransporten av väg 395 mellan Anttis och Peräjävaara. Det var halt på platsen och fordonet välte i en kurva. Järnmalm spreds över vägen, berättar lokala medier, och chauffören fick grävas fram. På förmiddagen meddelade polisen att han hade omkommit.

Olycksplatsen var avspärrad och bilen beslagtagen av polisen till efter lunch i dag, måndag.

– Nu är den tekniska undersökningen klar, berättar förundersökningsledaren Stig Andersson, som är åklagare på specialenheten för arbetsmiljöbrott.

Han väntar på en rapport och kommer småningom avgöra om åtal ska väckas. Olyckan betecknas som ett arbetsmiljöbrott och misstanken är vållande till annans död. Den ska också utredas av Arbetsmiljöverket.

Kaunis Irons vd Per-Erik Lindvall berättar att alla som kunde kom till minnesstunden tidigare i dag.

– Vårt fokus är människorna när något sådant här inträffar, säger han. Vi lägger undan allt som handlar om produktion och ekonomi. Vi försöker ta hand om mannens nära anhöriga och hans jobbarkompisar, både de som var med på natten och de som kommer in i dag.

Lastbilschaufför är det farligaste yrket när antalet döda de senaste tio åren räknas samman. Svenska Dagbladet publicerade en genomgång av dödsolyckorna i arbetslivet två dagar före olyckan i Pajala. Då hade 59 lastbilschaufförer dött i jobbet sedan 2008. Nu är siffran 60.

Per-Erik Lindvall vill inte kommentera polisens och Arbetsmiljöverkets utredningar kring malmtransportolyckan. Han säger att transporterna kommer att rulla i gång lite försiktigt under måndagskvällen.

– En del bearbetar det här bäst genom att börja arbeta snabbt, andra behöver mer tid. Vi måste hitta en balanspunkt.

Kaunis Irons dotterbolag Malmtransporter Norr har ungefär 100 chaufförer anställda. I vanliga fall kör de 100 vändor per dygn mellan gruvan nära Kaunisvaara i Pajala och järnvägen i Svappavaara. Gruvbrytningen startade i somras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.