Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

– Jag har tänt ljus här hemma, säger Agnes Holdonner, chaufför och arbetskamrat till den omkomna mannen.

Hon ligger sjuk i feber, och tycker det känns tråkigt att inte kunna vara med på kollegornas minnesstund. Agnes Holdonner gick av sitt skift klockan fyra natten mot i söndags. En halvtimme senare inträffade dödsolyckan.

– Jag är så fruktansvärt ledsen över det som inträffat. Det går inte att beskriva med ord. Livet är skört.

Halv fem på söndagsmorgonen körde malmtransporten av väg 395 mellan Anttis och Peräjävaara. Det var halt på platsen och fordonet välte i en kurva. Järnmalm spreds över vägen, berättar lokala medier, och chauffören fick grävas fram. På förmiddagen meddelade polisen att han hade omkommit.

Olycksplatsen var avspärrad och bilen beslagtagen av polisen till efter lunch i dag, måndag.

– Nu är den tekniska undersökningen klar, berättar förundersökningsledaren Stig Andersson, som är åklagare på specialenheten för arbetsmiljöbrott.

Han väntar på en rapport och kommer småningom avgöra om åtal ska väckas. Olyckan betecknas som ett arbetsmiljöbrott och misstanken är vållande till annans död. Den ska också utredas av Arbetsmiljöverket.

Kaunis Irons vd Per-Erik Lindvall berättar att alla som kunde kom till minnesstunden tidigare i dag.

– Vårt fokus är människorna när något sådant här inträffar, säger han. Vi lägger undan allt som handlar om produktion och ekonomi. Vi försöker ta hand om mannens nära anhöriga och hans jobbarkompisar, både de som var med på natten och de som kommer in i dag.

Lastbilschaufför är det farligaste yrket när antalet döda de senaste tio åren räknas samman. Svenska Dagbladet publicerade en genomgång av dödsolyckorna i arbetslivet två dagar före olyckan i Pajala. Då hade 59 lastbilschaufförer dött i jobbet sedan 2008. Nu är siffran 60.

Per-Erik Lindvall vill inte kommentera polisens och Arbetsmiljöverkets utredningar kring malmtransportolyckan. Han säger att transporterna kommer att rulla i gång lite försiktigt under måndagskvällen.

– En del bearbetar det här bäst genom att börja arbeta snabbt, andra behöver mer tid. Vi måste hitta en balanspunkt.

Kaunis Irons dotterbolag Malmtransporter Norr har ungefär 100 chaufförer anställda. I vanliga fall kör de 100 vändor per dygn mellan gruvan nära Kaunisvaara i Pajala och järnvägen i Svappavaara. Gruvbrytningen startade i somras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler skyddsombud stoppar dödsolyckor

Insändare. Det behövs fler skyddsombud inom transportbranschen om nollvisionen ska uppnås.

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.