Mälarhamnar vill sänka lönerna för arbetarna

Stuveribolaget Mälarhamnar säger upp det lokala avtalet med Transport. Bolaget som driver hamnarna i Västerås och Köping står inför miljardinvesteringar och vill spara pengar på personalen. – Det värsta är att bolaget hotar med att ta in entreprenörer om vi inte går med på deras krav, säger stuveriombudsman Anette Vilhelmsson.

Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping.

Precis som i andra stuverier har de anställda i de två Mälaranläggningarna genom åren förhandlat fram olika lokala överenskommelser. Förra året satte sig parterna ner vid förhandlingsbordet och efter ett omfattande arbete skrev fackklubbarna och företaget under en uppgörelse där alla de gamla avtalen bakades ihop till ett enda.

Anette Vilhelmsson säger:

– Lagom när avtalet är klart säger företaget upp det. Självklart är vi förvånande. Nu försvinner flera ersättningar, bland annat ett ansvarstillägg på drygt 2 000 kronor som infördes när företaget tog bort arbetsledarna från kajen.

– Nu får väl Mälarhamnar anställa tjänstemän som tar över arbetsledningen igen. Blir det verkligen billigare?

Jimmy Gärling är klubbordförande i Västerås:

– I 13 år tjatade företaget om att vi måste ett sammanhållet lokalt avtal. Till slut enades vid om ett som vi kallar Mälarhamnsbilagan. Nu vill företaget krypa ur. Den psykosociala arbetsmiljön är i botten. Folk mår jättedåligt. Det handlar om flera tusen kronor i månaden som företaget vill att vi ska gå ner i lön.

De styrande politikerna har redan gått ut med att det behövs stora investeringar i de två hamnarna. Bland annat måste kajerna förstärkas och hamnbassängerna muddras för att större fartyg ska kunna tas emot. Totalt handlar det om över två miljarder kronor som ska satsas fram till 2030.

Transport har begärt förhandlingar om avtalsuppsägningen, med föreslaget datum den 20 januari 2016. Företaget har ännu inte svarat.

Transportarbetaren har sökt Mälarhamnars vd Carola Alzén, men inte lyckats nå henne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.