Mälarhamnar vill sänka lönerna för arbetarna

Stuveribolaget Mälarhamnar säger upp det lokala avtalet med Transport. Bolaget som driver hamnarna i Västerås och Köping står inför miljardinvesteringar och vill spara pengar på personalen. – Det värsta är att bolaget hotar med att ta in entreprenörer om vi inte går med på deras krav, säger stuveriombudsman Anette Vilhelmsson.

Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping.

Precis som i andra stuverier har de anställda i de två Mälaranläggningarna genom åren förhandlat fram olika lokala överenskommelser. Förra året satte sig parterna ner vid förhandlingsbordet och efter ett omfattande arbete skrev fackklubbarna och företaget under en uppgörelse där alla de gamla avtalen bakades ihop till ett enda.

Anette Vilhelmsson säger:

– Lagom när avtalet är klart säger företaget upp det. Självklart är vi förvånande. Nu försvinner flera ersättningar, bland annat ett ansvarstillägg på drygt 2 000 kronor som infördes när företaget tog bort arbetsledarna från kajen.

– Nu får väl Mälarhamnar anställa tjänstemän som tar över arbetsledningen igen. Blir det verkligen billigare?

Jimmy Gärling är klubbordförande i Västerås:

– I 13 år tjatade företaget om att vi måste ett sammanhållet lokalt avtal. Till slut enades vid om ett som vi kallar Mälarhamnsbilagan. Nu vill företaget krypa ur. Den psykosociala arbetsmiljön är i botten. Folk mår jättedåligt. Det handlar om flera tusen kronor i månaden som företaget vill att vi ska gå ner i lön.

De styrande politikerna har redan gått ut med att det behövs stora investeringar i de två hamnarna. Bland annat måste kajerna förstärkas och hamnbassängerna muddras för att större fartyg ska kunna tas emot. Totalt handlar det om över två miljarder kronor som ska satsas fram till 2030.

Transport har begärt förhandlingar om avtalsuppsägningen, med föreslaget datum den 20 januari 2016. Företaget har ännu inte svarat.

Transportarbetaren har sökt Mälarhamnars vd Carola Alzén, men inte lyckats nå henne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.