Mälarhamnar vill sänka lönerna för arbetarna

Stuveribolaget Mälarhamnar säger upp det lokala avtalet med Transport. Bolaget som driver hamnarna i Västerås och Köping står inför miljardinvesteringar och vill spara pengar på personalen. – Det värsta är att bolaget hotar med att ta in entreprenörer om vi inte går med på deras krav, säger stuveriombudsman Anette Vilhelmsson.

Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping.

Precis som i andra stuverier har de anställda i de två Mälaranläggningarna genom åren förhandlat fram olika lokala överenskommelser. Förra året satte sig parterna ner vid förhandlingsbordet och efter ett omfattande arbete skrev fackklubbarna och företaget under en uppgörelse där alla de gamla avtalen bakades ihop till ett enda.

Anette Vilhelmsson säger:

– Lagom när avtalet är klart säger företaget upp det. Självklart är vi förvånande. Nu försvinner flera ersättningar, bland annat ett ansvarstillägg på drygt 2 000 kronor som infördes när företaget tog bort arbetsledarna från kajen.

– Nu får väl Mälarhamnar anställa tjänstemän som tar över arbetsledningen igen. Blir det verkligen billigare?

Jimmy Gärling är klubbordförande i Västerås:

– I 13 år tjatade företaget om att vi måste ett sammanhållet lokalt avtal. Till slut enades vid om ett som vi kallar Mälarhamnsbilagan. Nu vill företaget krypa ur. Den psykosociala arbetsmiljön är i botten. Folk mår jättedåligt. Det handlar om flera tusen kronor i månaden som företaget vill att vi ska gå ner i lön.

De styrande politikerna har redan gått ut med att det behövs stora investeringar i de två hamnarna. Bland annat måste kajerna förstärkas och hamnbassängerna muddras för att större fartyg ska kunna tas emot. Totalt handlar det om över två miljarder kronor som ska satsas fram till 2030.

Transport har begärt förhandlingar om avtalsuppsägningen, med föreslaget datum den 20 januari 2016. Företaget har ännu inte svarat.

Transportarbetaren har sökt Mälarhamnars vd Carola Alzén, men inte lyckats nå henne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.