Mackanställda får nytt avtal på 13 månader

Nu är lönerna klara även för bensinstationerna, utom en del av OKQ8-mackarna. I dag, tisdag, enades Transport och arbetsgivarna om ett 13 månader långt avtal med en löneökning på 2,38 procent. – Det viktigaste var att vi fick bort en skrivning som inneburit att anställda fått sämre betalt när de jobbat mertid, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.

Landets mackanställda har i många år jobbat under tre olika kollektivavtal. Vid den förra avtalsuppgörelsen 2013 enades fack och arbetsgivare om att försöka slå ihop de två avtal som tecknas med Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (Paf) respektive Motorbranschens arbetsgivareförbund (Maf).

– En förutsättning var att vi fick bort den orättvisa betalningen. Arbetsgivarna har kunnat betala omkring sju kronor mindre per timme när deltidsanställda jobbat mertid, säger Magnus Larsson som är central ombudsman i Transport.

Han kan nu konstatera att parterna lyckats. Avtalen är ihopslagna och den nya uppgörelsen gäller Statoil, Shell, Preem och alla andra bensinstationer – utom föreningsägda OKQ8-mackar som fortfarande har ett eget avtal med arbetsgivarorganisationen KFO. (Det avtalet ska omförhandlas senare i vår.)

Överenskommelsen sträcker sig över 13 månader – från 1 april 2016 till 30 april 2017. Lönerna höjs alltså med 2,38 procent. Räknat i kronor blir ökningen från 539 till 613 kronor, beroende på löneklass. För nyanställda stannar lönelyftet på 52 kronor för första året.

– Det var priset vi fick betala för att få ordning på mertidsproblemet. Nu höjer vid betalningen för all mertid. Då finns det ingen anledning för arbetsgivarna att hålla nere anställningsgraden och förlita sig på mertidstimmar, säger Magnus Larsson.

Orättvisan, som Larsson beskriver den, lever dock kvar – fast i mycket mindre omfattning. För behovsanställda utgår fortfarande den sju kronor lägre timbetalningen.

Samma sak gäller deltidare som anställs på färre än tio timmar i veckan. De får numera den lägre timlönen för de ordinarie timmarna. Men därefter betalas eventuell mertid bättre.

Hela problemet bottnar i beräkningen av arbetstiden. Alla som jobbar tio timmar eller mer i veckan har månadslön och då är betalningen automatiskt högre.

I avtalsuppgörelsen har Transport åtgärdat ytterligare ett problem som bottnat i knepiga arbetstidsregler. Tidigare kunde anställda förlora flera tusen kronor om man tog ut ledighet mer än en halv kalendermånad. I de fallen utgick inte längre månadslönebetalning om man jobbat låt säga en tredjedels månad. I stället räknades den arbetade tiden om till timmar, med den sju kronor lägre timpengen.

– Nu får man avdrag för den tid man varit borta. Vi har medlemmar som varit otroligt upprörda över det här, säger Magnus Larsson.

I och med den nya uppgörelsen höjs ob och andra tillägg med 2,38 procent. Ihopslagningen av de två kollektivavtalen innebär också en enhetlig beräkning av semesterersättningen, 13 procent på lönen. Tidigare gällde två olika modeller.

– Det har tagit oss 25 år att slå ihop avtalen. Semesterlönen var en av sakerna arbetsgivarna tidigare hakade upp sig på, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.