Mackanställda får nytt avtal på 13 månader

Nu är lönerna klara även för bensinstationerna, utom en del av OKQ8-mackarna. I dag, tisdag, enades Transport och arbetsgivarna om ett 13 månader långt avtal med en löneökning på 2,38 procent. – Det viktigaste var att vi fick bort en skrivning som inneburit att anställda fått sämre betalt när de jobbat mertid, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.

Landets mackanställda har i många år jobbat under tre olika kollektivavtal. Vid den förra avtalsuppgörelsen 2013 enades fack och arbetsgivare om att försöka slå ihop de två avtal som tecknas med Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (Paf) respektive Motorbranschens arbetsgivareförbund (Maf).

– En förutsättning var att vi fick bort den orättvisa betalningen. Arbetsgivarna har kunnat betala omkring sju kronor mindre per timme när deltidsanställda jobbat mertid, säger Magnus Larsson som är central ombudsman i Transport.

Han kan nu konstatera att parterna lyckats. Avtalen är ihopslagna och den nya uppgörelsen gäller Statoil, Shell, Preem och alla andra bensinstationer – utom föreningsägda OKQ8-mackar som fortfarande har ett eget avtal med arbetsgivarorganisationen KFO. (Det avtalet ska omförhandlas senare i vår.)

Överenskommelsen sträcker sig över 13 månader – från 1 april 2016 till 30 april 2017. Lönerna höjs alltså med 2,38 procent. Räknat i kronor blir ökningen från 539 till 613 kronor, beroende på löneklass. För nyanställda stannar lönelyftet på 52 kronor för första året.

– Det var priset vi fick betala för att få ordning på mertidsproblemet. Nu höjer vid betalningen för all mertid. Då finns det ingen anledning för arbetsgivarna att hålla nere anställningsgraden och förlita sig på mertidstimmar, säger Magnus Larsson.

Orättvisan, som Larsson beskriver den, lever dock kvar – fast i mycket mindre omfattning. För behovsanställda utgår fortfarande den sju kronor lägre timbetalningen.

Samma sak gäller deltidare som anställs på färre än tio timmar i veckan. De får numera den lägre timlönen för de ordinarie timmarna. Men därefter betalas eventuell mertid bättre.

Hela problemet bottnar i beräkningen av arbetstiden. Alla som jobbar tio timmar eller mer i veckan har månadslön och då är betalningen automatiskt högre.

I avtalsuppgörelsen har Transport åtgärdat ytterligare ett problem som bottnat i knepiga arbetstidsregler. Tidigare kunde anställda förlora flera tusen kronor om man tog ut ledighet mer än en halv kalendermånad. I de fallen utgick inte längre månadslönebetalning om man jobbat låt säga en tredjedels månad. I stället räknades den arbetade tiden om till timmar, med den sju kronor lägre timpengen.

– Nu får man avdrag för den tid man varit borta. Vi har medlemmar som varit otroligt upprörda över det här, säger Magnus Larsson.

I och med den nya uppgörelsen höjs ob och andra tillägg med 2,38 procent. Ihopslagningen av de två kollektivavtalen innebär också en enhetlig beräkning av semesterersättningen, 13 procent på lönen. Tidigare gällde två olika modeller.

– Det har tagit oss 25 år att slå ihop avtalen. Semesterlönen var en av sakerna arbetsgivarna tidigare hakade upp sig på, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.