collage med magasin
Close
Tidskrifter och glossiga magasin om fordon av alla storlekar och former ligger högt upp på transportarnas topplistor över läsning för rent nöjes skull.
Close

Lyxigt lustfylld läsning lockar

Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.

Nummer ett av Gasoline Magazine kom i januari 2006.

– Vi var amatörer och det började som en ren hobbygrej. Men alla var bilälskare och vi gjorde den tidning vi själva ville ha, berättar chefredaktör Peter Larsson.

Peter Larsson
Gasoline Magazines chefredaktör Peter Larsson.  Foto: Lena Blomquist

Fortfarande görs Gasoline av entusiaster med smuts under naglarna. De tvekar inte om vad som är rätt i det som chefen själv kallar ”den här nördiga branschen”.

Skillnaden är att upplagan är uppe i mellan 20 000 och 27 000 exemplar, att varje tidning är 132 sidor och tryckt på branschens tjockaste och glansigaste papper. Och att hobbyprojektet numera är en månadstidning samt heltidsjobb för tre anställda.

Lyxläsning

I dag snackar vi lite lyx på Transportarbetarens kultursidor. Tidningar med snygga bilder, berättelser om sånt man gillar och möten med spännande människor. Tidskrifter som ofta kostar en slant.

Vi frågade lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud och taxiförare vad de väljer för tidning för att koppla bort jobb och vardag. Den ovetenskapliga Facebookenkäten gav ett tydligt svar:

Har du ett transportjobb är chansen stor att du också gillar att läsa om fordon. Gärna gamla fordon. Kanske ombyggda fordon. Alltid snygga fordon.

Gillar retro

Tillbaka till Gasoline Magazines redaktion på Söder i Stockholm. I hörnet står en bullig, knallgrön bensinpump modell äldre, på väggarna hänger rader av navkapslar. Peter Larsson berättar vad som gäller i hans tidning:

– Vi gillar retro, inget är yngre än 1970-tal. Vår specialitet är ombyggda bilar, ingenting är original.

Redaktionen på Gasoline Magazine
Åke Jonsson, Peter Larsson och Maria Rosenberg gör den tidning de själva vill läsa: Gasoline Magazine. I taket hänger nästa nummer. Läsarnas favorit är fortfarande reportaget ”USA genom bilrutan” där alla bilder togs ut genom det nervevade bilfönstret.  Foto: Lena Blomquist

Artiklar skrivs och bilder tas av entusiaster, men samtidigt respekterade personer, inom Gasolines fem områden: muskelbilar, kustom, hot rod, bike och race. Tidningen har alltid något renoveringsprojekt på gång, där läsarna får följa med från skrotbil till utställningsmässigt fordon. Nya prenumeranter dyker upp på bilutställningar, marknader och mässor.

– Vi behöver inte göra några läsarundersökningar. Den stora gruppen är män mellan 45 och 55, det vet vi från Facebook där 47 000 gillar oss.

– Men vi gör ingen webbtidning, det är värdelöst att sitta på muggen med en padda …

Även i den frågan går Peter Larsson till sig själv för att veta hur tidningen ska utvecklas.

Fordonsförlaget

50 mil söderut finns ett stort förlag som också specialiserat sig på fordon: Albinsson & Sjöberg i Karlskrona ger ut många av de tidningar som nämndes i Transportarbetarens enkät: Trailer, Nostalgia, Klassiska Lastbilar, Bilsport Classic och Traktor. Plus ungefär tio titlar till.

I dag är förlaget etablerat och livskraftigt när det gäller livsstilsmagasin med fordon, framför allt gamla och gärna i originalskick, i centrum. Ett enda har varken med fordon eller teknik att göra: Rock’n’Roll.

Omkring 25 personer jobbar på tidningarna, totalt över 60 på förlaget som omsätter 160 miljoner kronor. Men i starten var det bara två entusiaster som 1974 köpte tidningen Bilsport. Båda kom från lokalpressen och visste hur tidningsmakande går till, men de hade inte en krona att investera själva.

– Ändå startade vi den ena tidningen efter den andra, om en gick bra startade vi nästa. De flesta har jag själv hittat på, säger Stig Sjöberg, en av grundarna och fortfarande aktiv i företaget.

Han berättar att förlaget har en specifik tanke bakom alla titlar, och att det tycker sig veta vad de respektive målgrupperna vill ha. De yngsta läsarna köper Bilsport och de äldsta väljer Nostalgia, som handlar om gamla fordon och gångna tiders prylar. Klassiska Lastbilar är populärast bland pensionerade lastbilschaufförer och åkare.

Unga läser på webben

Men tidningskrisen drabbar även en specialiserad magasinfabrik som Albinsson & Sjöberg. Klassiska Lastbilar och Nostalgia klarar sig bättre än andra. Medan de unga Bilsportsläsarna har hittat till webben i stället.

– Vi är inte så oroliga för framtiden. Jag tror att det finns en plats för specialtidningar.

– Men om det blir nya titlar framöver … då får andra komma på dem. Jag ska inte hitta på några fler tidningar, säger Stig Sjöberg, 70 år.

Billigare läsning

Vem har råd med lyxiga tidningar? undrade flera taxichaufförer på Facebook. Här kommer tre tips för billigare läsning:

  1. Kolla tidningshyllan på biblioteket.
  2. Handla på Tradera om du gillar gamla tidningar. En del kan dock bli dyrare än dem du hittar i dagens tidningshyllor.
  3. Köp appen Readly om du vill ha tidskrifterna i telefonen eller på paddan. För en fast månadsavgift kan du läsa och ladda ner obegränsat med tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Maria Legge

Fackligt engagemang ökar med Läs för mig pappa!

Kultur. De som deltagit i projektet Läs för mig pappa! läser mer för sina barn och blir mer engagerade i facket, visar en undersökning från Novus. – Jag ser det som ett tecken på att läsning och kultur behövs, säger Maria Legge, kulturansvarig på Transport.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

Val 2018: Las
"Kalles åkeri"

Vilka får gå när åkeriet säger upp?

Uppsägningar. Turordningsreglerna vid uppsägningar är en het fråga inför höstens val. De rödgröna vill behålla, eller till och med skärpa, principen om ”sist-in-först-ut”. De borgerliga vill luckra upp reglerna. Vad ska gälla på ett skogsåkeri som vill säga upp fyra av 35 chaufförer? Vi frågade riksdagspartierna.

”Urholkad las ger tystare arbetsplatser”

Turordningsreglerna. – Centerns förslag skulle slå hårt mot Transports medlemmar. En stor majoritet jobbar i företag med färre än 50 anställda. Men även en utökning av två-undantaget till fyra eller fem personer skulle försämra anställningstryggheten radikalt.

Arvidsjaurs flygplats

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

Sjukförsäkringen
Illustration Hamna i kläm

Sjuka kommer i kläm

Haveri. Fackförbunden och fackens juridiska byrå är överens. Sjukförsäkringen har havererat. Sjuka nekas ersättning och skickas ut att söka ”hitte-på-jobb”. Nu tillsätter regeringen en utredning.

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Drabbad. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Transport. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.