collage med magasin
Close
Tidskrifter och glossiga magasin om fordon av alla storlekar och former ligger högt upp på transportarnas topplistor över läsning för rent nöjes skull.
Close

Lyxigt lustfylld läsning lockar

Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.

Nummer ett av Gasoline Magazine kom i januari 2006.

– Vi var amatörer och det började som en ren hobbygrej. Men alla var bilälskare och vi gjorde den tidning vi själva ville ha, berättar chefredaktör Peter Larsson.

Peter Larsson
Gasoline Magazines chefredaktör Peter Larsson.  Foto: Lena Blomquist

Fortfarande görs Gasoline av entusiaster med smuts under naglarna. De tvekar inte om vad som är rätt i det som chefen själv kallar ”den här nördiga branschen”.

Skillnaden är att upplagan är uppe i mellan 20 000 och 27 000 exemplar, att varje tidning är 132 sidor och tryckt på branschens tjockaste och glansigaste papper. Och att hobbyprojektet numera är en månadstidning samt heltidsjobb för tre anställda.

Lyxläsning

I dag snackar vi lite lyx på Transportarbetarens kultursidor. Tidningar med snygga bilder, berättelser om sånt man gillar och möten med spännande människor. Tidskrifter som ofta kostar en slant.

Vi frågade lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud och taxiförare vad de väljer för tidning för att koppla bort jobb och vardag. Den ovetenskapliga Facebookenkäten gav ett tydligt svar:

Har du ett transportjobb är chansen stor att du också gillar att läsa om fordon. Gärna gamla fordon. Kanske ombyggda fordon. Alltid snygga fordon.

Gillar retro

Tillbaka till Gasoline Magazines redaktion på Söder i Stockholm. I hörnet står en bullig, knallgrön bensinpump modell äldre, på väggarna hänger rader av navkapslar. Peter Larsson berättar vad som gäller i hans tidning:

– Vi gillar retro, inget är yngre än 1970-tal. Vår specialitet är ombyggda bilar, ingenting är original.

Redaktionen på Gasoline Magazine
Åke Jonsson, Peter Larsson och Maria Rosenberg gör den tidning de själva vill läsa: Gasoline Magazine. I taket hänger nästa nummer. Läsarnas favorit är fortfarande reportaget ”USA genom bilrutan” där alla bilder togs ut genom det nervevade bilfönstret.  Foto: Lena Blomquist

Artiklar skrivs och bilder tas av entusiaster, men samtidigt respekterade personer, inom Gasolines fem områden: muskelbilar, kustom, hot rod, bike och race. Tidningen har alltid något renoveringsprojekt på gång, där läsarna får följa med från skrotbil till utställningsmässigt fordon. Nya prenumeranter dyker upp på bilutställningar, marknader och mässor.

– Vi behöver inte göra några läsarundersökningar. Den stora gruppen är män mellan 45 och 55, det vet vi från Facebook där 47 000 gillar oss.

– Men vi gör ingen webbtidning, det är värdelöst att sitta på muggen med en padda …

Även i den frågan går Peter Larsson till sig själv för att veta hur tidningen ska utvecklas.

Fordonsförlaget

50 mil söderut finns ett stort förlag som också specialiserat sig på fordon: Albinsson & Sjöberg i Karlskrona ger ut många av de tidningar som nämndes i Transportarbetarens enkät: Trailer, Nostalgia, Klassiska Lastbilar, Bilsport Classic och Traktor. Plus ungefär tio titlar till.

I dag är förlaget etablerat och livskraftigt när det gäller livsstilsmagasin med fordon, framför allt gamla och gärna i originalskick, i centrum. Ett enda har varken med fordon eller teknik att göra: Rock’n’Roll.

Omkring 25 personer jobbar på tidningarna, totalt över 60 på förlaget som omsätter 160 miljoner kronor. Men i starten var det bara två entusiaster som 1974 köpte tidningen Bilsport. Båda kom från lokalpressen och visste hur tidningsmakande går till, men de hade inte en krona att investera själva.

– Ändå startade vi den ena tidningen efter den andra, om en gick bra startade vi nästa. De flesta har jag själv hittat på, säger Stig Sjöberg, en av grundarna och fortfarande aktiv i företaget.

Han berättar att förlaget har en specifik tanke bakom alla titlar, och att det tycker sig veta vad de respektive målgrupperna vill ha. De yngsta läsarna köper Bilsport och de äldsta väljer Nostalgia, som handlar om gamla fordon och gångna tiders prylar. Klassiska Lastbilar är populärast bland pensionerade lastbilschaufförer och åkare.

Unga läser på webben

Men tidningskrisen drabbar även en specialiserad magasinfabrik som Albinsson & Sjöberg. Klassiska Lastbilar och Nostalgia klarar sig bättre än andra. Medan de unga Bilsportsläsarna har hittat till webben i stället.

– Vi är inte så oroliga för framtiden. Jag tror att det finns en plats för specialtidningar.

– Men om det blir nya titlar framöver … då får andra komma på dem. Jag ska inte hitta på några fler tidningar, säger Stig Sjöberg, 70 år.

Billigare läsning

Vem har råd med lyxiga tidningar? undrade flera taxichaufförer på Facebook. Här kommer tre tips för billigare läsning:

  1. Kolla tidningshyllan på biblioteket.
  2. Handla på Tradera om du gillar gamla tidningar. En del kan dock bli dyrare än dem du hittar i dagens tidningshyllor.
  3. Köp appen Readly om du vill ha tidskrifterna i telefonen eller på paddan. För en fast månadsavgift kan du läsa och ladda ner obegränsat med tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Timmerstockar och infälld bild av Sundsvalls tidning.

Från timmer till pappersåtervinning

Transportare. Ditt arbete är mer sammanlänkat med andras än vad du kanske tror. Häng med och träffa transportare från ax till limpa längs tidningens logistikkedja i Sundsvall.

John Antonsson

Togaparty, revolvrar och detektiver

Kultur. Ingen sommar utan en perfekt westernrökare. Transportarbetarens John Antonsson hjälper dig att hitta de billiga loppisböckerna som funkar under semestern.

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.