Close
I ett tiotal hamnar har Hamnarbetarförbundet nu inlett strejker, samtidigt som arbetsgivarna svarat med lockout. I Karlshamn ligger delar av jobbet nere till midnatt.
Close

Lugnt i Karlshamn när hamnkonflikten inleddes

Hamnstrejk. Klockan halvtio på onsdagsmorgonen gick stuveriarbetarna i Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk i Karlshamns hamn. Transports medlemmar omfattas inte av konflikten och i flera hamnar har förbundet förtroendevalda på plats för att se till transportarna inte utsätts för trakasserier.

Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud,
Transport på plats i Karlshamns hamn för att träffa medlemmar. Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud, lyssnar med truckföraren.

– Än så länge har det gått lugnt till här, säger Lasse Olsson, ordförande i Transports fackklubb i Karlshamns hamn.

Utanför hamnområdet samlas de strejkande och den lokale HF-basen Hans Håkansson säger:

– Vi fick ett medlarbud. Visst, vi skulle få ett eget avtal, men inte rätt att teckna egna lokala överenskommelser. Då blir avtalet helt meningslöst.

Karlshamn var länge ett starkt fäste för Hamnarbetarförbundet (HF). Men det senaste året har Transport vuxit och klubben har nu 15 medlemmar.

Hamnen präglas just nu av jätteprojektet med den ryska gasledningen som byggs på Östersjöns botten. Rören lagras och skeppas ut i Karlshamn och har genererat över 100 nya, tillfälliga jobb.

– Sammanlagt är vi 230-240 kollektivare. Många är med i andra fack eller oorganiserade. I sommar ska ledningen vara klar och då försvinner många jobb, förklarar Lasse Olsson.

Som klubbordförande jobbar han i motvind. Trots att Transportklubben vuxit, så har HF fem gånger fler medlemmar i hamnen och stuveribolaget hade länge ett nära samarbete med HF. Sedan kom utspelet från arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, som innebar att alla stuveriföretag skulle ta ifrån HF fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal. (HF har inte haft något centralt avtal under förbundets 47-åriga historia.)

Lasse Olsson säger:

– HF blev av med inflytandet man haft i massor av år. Visst, det känns förstås motigt. Men det är tråkigt när arbetskamrater man känt länge tittar bort och låter bli hälsa för att vi valt att vara med i olika fackförbund.

Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson har stöttat Transports fackklubb i Karlshamn och han är nu på plats under strejkens första dag. Han poängterar att arbetsgiven är skyldig att stoppa trakasserier.

– Det gäller även sådant som att inte hälsa på arbetskamrater eller att demonstrativt lämna fikarummet när vissa personer kommer in.

Roger Jönsson konstaterar att konflikten väntas pågå i minst tre hela dagar och innebär kännbara löneavdrag. Han säger:

– ­Precis före konflikten hade vi en överströmning av medlemmar från HF till Transport. I flera hamnar ringer nu HF-medlemmar och vill byta fack. Eller jobba trots att de är lockout. Många förstår faktiskt inte vad konflikten handlar om.

Ute på den snötäckta grusplanen har HF-ordförande Hans Håkansson avslutat sitt anförande. De strejkande gör sig redo att marschera en bit närmare hamnen.

Transportarbetaren frågar:

Har du förståelse för Transports ståndpunkt? Att man inte vill samarbeta med ett konkurrerande fack…

– Nej, egentligen inte, säger Håkansson. Jag har svårt att förstå varför Transport och Hamnarbetarförbundet inte kan samförhandla, som vi gjorde tidigare i många hamnar.

Vad är fördelen med dubbla fack och dubbla avtal på en och samma arbetsplats?

– Det är kanske ingen direkt fördel… Men, jo förresten, då kan ett av facken förhandla med arbetsgivaren om exempelvis ett lokalt arbetstidsavtal. Sedan kan det andra fackförbundet säga nej. Och sedan får man börja om igen, och kanske få bättre villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.