Close
I ett tiotal hamnar har Hamnarbetarförbundet nu inlett strejker, samtidigt som arbetsgivarna svarat med lockout. I Karlshamn ligger delar av jobbet nere till midnatt.
Close

Lugnt i Karlshamn när hamnkonflikten inleddes

Hamnstrejk. Klockan halvtio på onsdagsmorgonen gick stuveriarbetarna i Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk i Karlshamns hamn. Transports medlemmar omfattas inte av konflikten och i flera hamnar har förbundet förtroendevalda på plats för att se till transportarna inte utsätts för trakasserier.

Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud,
Transport på plats i Karlshamns hamn för att träffa medlemmar. Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud, lyssnar med truckföraren.

– Än så länge har det gått lugnt till här, säger Lasse Olsson, ordförande i Transports fackklubb i Karlshamns hamn.

Utanför hamnområdet samlas de strejkande och den lokale HF-basen Hans Håkansson säger:

– Vi fick ett medlarbud. Visst, vi skulle få ett eget avtal, men inte rätt att teckna egna lokala överenskommelser. Då blir avtalet helt meningslöst.

Karlshamn var länge ett starkt fäste för Hamnarbetarförbundet (HF). Men det senaste året har Transport vuxit och klubben har nu 15 medlemmar.

Hamnen präglas just nu av jätteprojektet med den ryska gasledningen som byggs på Östersjöns botten. Rören lagras och skeppas ut i Karlshamn och har genererat över 100 nya, tillfälliga jobb.

– Sammanlagt är vi 230-240 kollektivare. Många är med i andra fack eller oorganiserade. I sommar ska ledningen vara klar och då försvinner många jobb, förklarar Lasse Olsson.

Som klubbordförande jobbar han i motvind. Trots att Transportklubben vuxit, så har HF fem gånger fler medlemmar i hamnen och stuveribolaget hade länge ett nära samarbete med HF. Sedan kom utspelet från arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, som innebar att alla stuveriföretag skulle ta ifrån HF fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal. (HF har inte haft något centralt avtal under förbundets 47-åriga historia.)

Lasse Olsson säger:

– HF blev av med inflytandet man haft i massor av år. Visst, det känns förstås motigt. Men det är tråkigt när arbetskamrater man känt länge tittar bort och låter bli hälsa för att vi valt att vara med i olika fackförbund.

Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson har stöttat Transports fackklubb i Karlshamn och han är nu på plats under strejkens första dag. Han poängterar att arbetsgiven är skyldig att stoppa trakasserier.

– Det gäller även sådant som att inte hälsa på arbetskamrater eller att demonstrativt lämna fikarummet när vissa personer kommer in.

Roger Jönsson konstaterar att konflikten väntas pågå i minst tre hela dagar och innebär kännbara löneavdrag. Han säger:

– ­Precis före konflikten hade vi en överströmning av medlemmar från HF till Transport. I flera hamnar ringer nu HF-medlemmar och vill byta fack. Eller jobba trots att de är lockout. Många förstår faktiskt inte vad konflikten handlar om.

Ute på den snötäckta grusplanen har HF-ordförande Hans Håkansson avslutat sitt anförande. De strejkande gör sig redo att marschera en bit närmare hamnen.

Transportarbetaren frågar:

Har du förståelse för Transports ståndpunkt? Att man inte vill samarbeta med ett konkurrerande fack…

– Nej, egentligen inte, säger Håkansson. Jag har svårt att förstå varför Transport och Hamnarbetarförbundet inte kan samförhandla, som vi gjorde tidigare i många hamnar.

Vad är fördelen med dubbla fack och dubbla avtal på en och samma arbetsplats?

– Det är kanske ingen direkt fördel… Men, jo förresten, då kan ett av facken förhandla med arbetsgivaren om exempelvis ett lokalt arbetstidsavtal. Sedan kan det andra fackförbundet säga nej. Och sedan får man börja om igen, och kanske få bättre villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.