Close
I ett tiotal hamnar har Hamnarbetarförbundet nu inlett strejker, samtidigt som arbetsgivarna svarat med lockout. I Karlshamn ligger delar av jobbet nere till midnatt.
Close

Lugnt i Karlshamn när hamnkonflikten inleddes

Hamnstrejk. Klockan halvtio på onsdagsmorgonen gick stuveriarbetarna i Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk i Karlshamns hamn. Transports medlemmar omfattas inte av konflikten och i flera hamnar har förbundet förtroendevalda på plats för att se till transportarna inte utsätts för trakasserier.

Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud,
Transport på plats i Karlshamns hamn för att träffa medlemmar. Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud, lyssnar med truckföraren.

– Än så länge har det gått lugnt till här, säger Lasse Olsson, ordförande i Transports fackklubb i Karlshamns hamn.

Utanför hamnområdet samlas de strejkande och den lokale HF-basen Hans Håkansson säger:

– Vi fick ett medlarbud. Visst, vi skulle få ett eget avtal, men inte rätt att teckna egna lokala överenskommelser. Då blir avtalet helt meningslöst.

Karlshamn var länge ett starkt fäste för Hamnarbetarförbundet (HF). Men det senaste året har Transport vuxit och klubben har nu 15 medlemmar.

Hamnen präglas just nu av jätteprojektet med den ryska gasledningen som byggs på Östersjöns botten. Rören lagras och skeppas ut i Karlshamn och har genererat över 100 nya, tillfälliga jobb.

– Sammanlagt är vi 230-240 kollektivare. Många är med i andra fack eller oorganiserade. I sommar ska ledningen vara klar och då försvinner många jobb, förklarar Lasse Olsson.

Som klubbordförande jobbar han i motvind. Trots att Transportklubben vuxit, så har HF fem gånger fler medlemmar i hamnen och stuveribolaget hade länge ett nära samarbete med HF. Sedan kom utspelet från arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, som innebar att alla stuveriföretag skulle ta ifrån HF fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal. (HF har inte haft något centralt avtal under förbundets 47-åriga historia.)

Lasse Olsson säger:

– HF blev av med inflytandet man haft i massor av år. Visst, det känns förstås motigt. Men det är tråkigt när arbetskamrater man känt länge tittar bort och låter bli hälsa för att vi valt att vara med i olika fackförbund.

Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson har stöttat Transports fackklubb i Karlshamn och han är nu på plats under strejkens första dag. Han poängterar att arbetsgiven är skyldig att stoppa trakasserier.

– Det gäller även sådant som att inte hälsa på arbetskamrater eller att demonstrativt lämna fikarummet när vissa personer kommer in.

Roger Jönsson konstaterar att konflikten väntas pågå i minst tre hela dagar och innebär kännbara löneavdrag. Han säger:

– ­Precis före konflikten hade vi en överströmning av medlemmar från HF till Transport. I flera hamnar ringer nu HF-medlemmar och vill byta fack. Eller jobba trots att de är lockout. Många förstår faktiskt inte vad konflikten handlar om.

Ute på den snötäckta grusplanen har HF-ordförande Hans Håkansson avslutat sitt anförande. De strejkande gör sig redo att marschera en bit närmare hamnen.

Transportarbetaren frågar:

Har du förståelse för Transports ståndpunkt? Att man inte vill samarbeta med ett konkurrerande fack…

– Nej, egentligen inte, säger Håkansson. Jag har svårt att förstå varför Transport och Hamnarbetarförbundet inte kan samförhandla, som vi gjorde tidigare i många hamnar.

Vad är fördelen med dubbla fack och dubbla avtal på en och samma arbetsplats?

– Det är kanske ingen direkt fördel… Men, jo förresten, då kan ett av facken förhandla med arbetsgivaren om exempelvis ett lokalt arbetstidsavtal. Sedan kan det andra fackförbundet säga nej. Och sedan får man börja om igen, och kanske få bättre villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.