Alex Sangin, 21 år, Lugnets hoppbacke i Falun.
Close
Alex Sangin åker gärna till Lugnets hoppbacke när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där kan han blicka ut över hela Falun.
Close

Lugnet efter flykten

Flyktingsmugglarna dumpade honom i Malmö. Han var 13 år och fick veta att mamma, pappa och småsyskonen inte hade kommit med över Medelhavet. I dag har Alex Sangin, 21 år, just börjat köra varubil i Falun.

– Det finns bra och dåliga känslor med flykten och med att jag hamnade här. Och det finns sådant som jag inte vill minnas, som jag har lämnat bakom mig.

Alex Sangin vill inte visa sig på bild, det blev för mycket fokus på hans historia när Dalatidningarna skrev om studentexamen i våras.

Han vet att han har lyckats i livet, och är rädd att hans ansikte kan sänka självförtroendet hos andra som inte har tagit sig lika långt.

Vi möts vid Lugnets hoppbacke. Dit åker Alex Sangin när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där tittar han ut över hela Falun.

Har han en ledig dag blir det en tur med kastspöet till Grycksbo.

– Jag får aldrig någon fisk, säger han. Det viktigaste är att komma ut.

Annars ringer klockan numera vid halv sex på morgonen. Arbetsdagen börjar med att plocka frukt och grönsaker från lagret till pallarna.

Sedan kör han i väg till kunderna runt om i stan. Han levererar persilja, dill, broccoli, äpplen, apelsiner och melon.

– Jag kände direkt att det här är ett jobb jag trivs på. Än så länge är det ett inhopp, vi får se om det blir fast.

Hans väg till chaufförsjobbet på Falu partiaffär kan tyckas vara krokig. Men den har gått ovanligt snabbt.

Alex Sangin är från Afghanistan, fast uppvuxen i Pakistan. Föräldrarna betalade flyktingsmugglare, men kom själva inte längre än till Turkiet innan de skickades tillbaka till Pakistan.

De fick uppleva hur äldsta sonen lastades på båten till Grekland, och åkte vidare i lastbil till Sverige. Det var 2009.

För Alex blev det boende med andra ensamkommande flyktingpojkar i Falun.

Först gick han i skolor där han inte riktigt trivdes – men sedan och mest av en slump blev det Hagströmska gymnasiets transportprogram.

Av 30 i klassen var han den enda som inte var född i Sverige. Språket, med en touch av dalmål, har han lärt sig av sina kompisar.

Och efter studenten fick han sitt efterlängtade C-kort.

– Jag kände mig fri och glad, mer än glad! Med körkortet kom jag in i vuxenlivet, jag kan jobba och ha ett eget bra liv.

Alex Sangin vet att han kan vara en förebild för andra, på tolv månader har över 30 000 barn under
18 år sökt asyl i Sverige. De flesta från Afghanistan.

– Mamma och pappa är stolta över mig, det vet jag för vi pratar ofta via Skype. De finns alltid i mina tankar, men jag kommer aldrig att kunna resa tillbaka.

Alex, vad vill du säga till en 13-åring som kommer till Sverige i dag, utan föräldrar och syskon?

– Ställ frågor! Du måste fråga om det du inte vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.