Alex Sangin, 21 år, Lugnets hoppbacke i Falun.
Close
Alex Sangin åker gärna till Lugnets hoppbacke när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där kan han blicka ut över hela Falun.
Close

Lugnet efter flykten

Flyktingsmugglarna dumpade honom i Malmö. Han var 13 år och fick veta att mamma, pappa och småsyskonen inte hade kommit med över Medelhavet. I dag har Alex Sangin, 21 år, just börjat köra varubil i Falun.

– Det finns bra och dåliga känslor med flykten och med att jag hamnade här. Och det finns sådant som jag inte vill minnas, som jag har lämnat bakom mig.

Alex Sangin vill inte visa sig på bild, det blev för mycket fokus på hans historia när Dalatidningarna skrev om studentexamen i våras.

Han vet att han har lyckats i livet, och är rädd att hans ansikte kan sänka självförtroendet hos andra som inte har tagit sig lika långt.

Vi möts vid Lugnets hoppbacke. Dit åker Alex Sangin när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där tittar han ut över hela Falun.

Har han en ledig dag blir det en tur med kastspöet till Grycksbo.

– Jag får aldrig någon fisk, säger han. Det viktigaste är att komma ut.

Annars ringer klockan numera vid halv sex på morgonen. Arbetsdagen börjar med att plocka frukt och grönsaker från lagret till pallarna.

Sedan kör han i väg till kunderna runt om i stan. Han levererar persilja, dill, broccoli, äpplen, apelsiner och melon.

– Jag kände direkt att det här är ett jobb jag trivs på. Än så länge är det ett inhopp, vi får se om det blir fast.

Hans väg till chaufförsjobbet på Falu partiaffär kan tyckas vara krokig. Men den har gått ovanligt snabbt.

Alex Sangin är från Afghanistan, fast uppvuxen i Pakistan. Föräldrarna betalade flyktingsmugglare, men kom själva inte längre än till Turkiet innan de skickades tillbaka till Pakistan.

De fick uppleva hur äldsta sonen lastades på båten till Grekland, och åkte vidare i lastbil till Sverige. Det var 2009.

För Alex blev det boende med andra ensamkommande flyktingpojkar i Falun.

Först gick han i skolor där han inte riktigt trivdes – men sedan och mest av en slump blev det Hagströmska gymnasiets transportprogram.

Av 30 i klassen var han den enda som inte var född i Sverige. Språket, med en touch av dalmål, har han lärt sig av sina kompisar.

Och efter studenten fick han sitt efterlängtade C-kort.

– Jag kände mig fri och glad, mer än glad! Med körkortet kom jag in i vuxenlivet, jag kan jobba och ha ett eget bra liv.

Alex Sangin vet att han kan vara en förebild för andra, på tolv månader har över 30 000 barn under
18 år sökt asyl i Sverige. De flesta från Afghanistan.

– Mamma och pappa är stolta över mig, det vet jag för vi pratar ofta via Skype. De finns alltid i mina tankar, men jag kommer aldrig att kunna resa tillbaka.

Alex, vad vill du säga till en 13-åring som kommer till Sverige i dag, utan föräldrar och syskon?

– Ställ frågor! Du måste fråga om det du inte vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.