Alex Sangin, 21 år, Lugnets hoppbacke i Falun.
Close
Alex Sangin åker gärna till Lugnets hoppbacke när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där kan han blicka ut över hela Falun.
Close

Lugnet efter flykten

Flyktingsmugglarna dumpade honom i Malmö. Han var 13 år och fick veta att mamma, pappa och småsyskonen inte hade kommit med över Medelhavet. I dag har Alex Sangin, 21 år, just börjat köra varubil i Falun.

– Det finns bra och dåliga känslor med flykten och med att jag hamnade här. Och det finns sådant som jag inte vill minnas, som jag har lämnat bakom mig.

Alex Sangin vill inte visa sig på bild, det blev för mycket fokus på hans historia när Dalatidningarna skrev om studentexamen i våras.

Han vet att han har lyckats i livet, och är rädd att hans ansikte kan sänka självförtroendet hos andra som inte har tagit sig lika långt.

Vi möts vid Lugnets hoppbacke. Dit åker Alex Sangin när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där tittar han ut över hela Falun.

Har han en ledig dag blir det en tur med kastspöet till Grycksbo.

– Jag får aldrig någon fisk, säger han. Det viktigaste är att komma ut.

Annars ringer klockan numera vid halv sex på morgonen. Arbetsdagen börjar med att plocka frukt och grönsaker från lagret till pallarna.

Sedan kör han i väg till kunderna runt om i stan. Han levererar persilja, dill, broccoli, äpplen, apelsiner och melon.

– Jag kände direkt att det här är ett jobb jag trivs på. Än så länge är det ett inhopp, vi får se om det blir fast.

Hans väg till chaufförsjobbet på Falu partiaffär kan tyckas vara krokig. Men den har gått ovanligt snabbt.

Alex Sangin är från Afghanistan, fast uppvuxen i Pakistan. Föräldrarna betalade flyktingsmugglare, men kom själva inte längre än till Turkiet innan de skickades tillbaka till Pakistan.

De fick uppleva hur äldsta sonen lastades på båten till Grekland, och åkte vidare i lastbil till Sverige. Det var 2009.

För Alex blev det boende med andra ensamkommande flyktingpojkar i Falun.

Först gick han i skolor där han inte riktigt trivdes – men sedan och mest av en slump blev det Hagströmska gymnasiets transportprogram.

Av 30 i klassen var han den enda som inte var född i Sverige. Språket, med en touch av dalmål, har han lärt sig av sina kompisar.

Och efter studenten fick han sitt efterlängtade C-kort.

– Jag kände mig fri och glad, mer än glad! Med körkortet kom jag in i vuxenlivet, jag kan jobba och ha ett eget bra liv.

Alex Sangin vet att han kan vara en förebild för andra, på tolv månader har över 30 000 barn under
18 år sökt asyl i Sverige. De flesta från Afghanistan.

– Mamma och pappa är stolta över mig, det vet jag för vi pratar ofta via Skype. De finns alltid i mina tankar, men jag kommer aldrig att kunna resa tillbaka.

Alex, vad vill du säga till en 13-åring som kommer till Sverige i dag, utan föräldrar och syskon?

– Ställ frågor! Du måste fråga om det du inte vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.