Alex Sangin, 21 år, Lugnets hoppbacke i Falun.
Close
Alex Sangin åker gärna till Lugnets hoppbacke när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där kan han blicka ut över hela Falun.
Close

Lugnet efter flykten

Flyktingsmugglarna dumpade honom i Malmö. Han var 13 år och fick veta att mamma, pappa och småsyskonen inte hade kommit med över Medelhavet. I dag har Alex Sangin, 21 år, just börjat köra varubil i Falun.

– Det finns bra och dåliga känslor med flykten och med att jag hamnade här. Och det finns sådant som jag inte vill minnas, som jag har lämnat bakom mig.

Alex Sangin vill inte visa sig på bild, det blev för mycket fokus på hans historia när Dalatidningarna skrev om studentexamen i våras.

Han vet att han har lyckats i livet, och är rädd att hans ansikte kan sänka självförtroendet hos andra som inte har tagit sig lika långt.

Vi möts vid Lugnets hoppbacke. Dit åker Alex Sangin när han vill vara för sig själv en stund på kvällen. Där tittar han ut över hela Falun.

Har han en ledig dag blir det en tur med kastspöet till Grycksbo.

– Jag får aldrig någon fisk, säger han. Det viktigaste är att komma ut.

Annars ringer klockan numera vid halv sex på morgonen. Arbetsdagen börjar med att plocka frukt och grönsaker från lagret till pallarna.

Sedan kör han i väg till kunderna runt om i stan. Han levererar persilja, dill, broccoli, äpplen, apelsiner och melon.

– Jag kände direkt att det här är ett jobb jag trivs på. Än så länge är det ett inhopp, vi får se om det blir fast.

Hans väg till chaufförsjobbet på Falu partiaffär kan tyckas vara krokig. Men den har gått ovanligt snabbt.

Alex Sangin är från Afghanistan, fast uppvuxen i Pakistan. Föräldrarna betalade flyktingsmugglare, men kom själva inte längre än till Turkiet innan de skickades tillbaka till Pakistan.

De fick uppleva hur äldsta sonen lastades på båten till Grekland, och åkte vidare i lastbil till Sverige. Det var 2009.

För Alex blev det boende med andra ensamkommande flyktingpojkar i Falun.

Först gick han i skolor där han inte riktigt trivdes – men sedan och mest av en slump blev det Hagströmska gymnasiets transportprogram.

Av 30 i klassen var han den enda som inte var född i Sverige. Språket, med en touch av dalmål, har han lärt sig av sina kompisar.

Och efter studenten fick han sitt efterlängtade C-kort.

– Jag kände mig fri och glad, mer än glad! Med körkortet kom jag in i vuxenlivet, jag kan jobba och ha ett eget bra liv.

Alex Sangin vet att han kan vara en förebild för andra, på tolv månader har över 30 000 barn under
18 år sökt asyl i Sverige. De flesta från Afghanistan.

– Mamma och pappa är stolta över mig, det vet jag för vi pratar ofta via Skype. De finns alltid i mina tankar, men jag kommer aldrig att kunna resa tillbaka.

Alex, vad vill du säga till en 13-åring som kommer till Sverige i dag, utan föräldrar och syskon?

– Ställ frågor! Du måste fråga om det du inte vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.