Annons:
Annons:

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

– Vi är bestörta över Arbetsmiljöverkets kovändning och att myndigheten inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att Arbetsmiljöverket eller arbetsgivaren ska reagera, undrade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig i transportarbetaren.se.

En artikel som fått stor spridning och många besvikna kommentarer bland webbtidningens läsare.

Loomis kommunikationschef bad om skriftliga frågor för att bemöta kritiken och chefen för HR-avdelningen, Roger Olofsson, svarar nu via mejl.

  1. Arbetsmiljöverket gick på Loomis linje och ställer inget generellt krav på dubbelbemanning vid värdetransporter. Vad är bolagets reaktion på det?

– Vi är förstås nöjda med att Arbetsmiljöverket gått på vår linje när det gäller dubbelbemanning. Vi har gjort ett omfattande arbete med att ta fram arbetsrutiner, hjälpmedel och upplägg som gör det möjligt för oss att jobba på det sättet och samtidigt behålla våra anställdas säkerhet. Att Arbetsmiljöverket nu delar den bedömningen känns förstås bra.

  1. Huvudskyddsombudets ursprungliga stopp av arbetet i Stockholm lades för att skydda värdeväktarnas liv och hälsa – och för att de känner sig oroliga och otrygga. Hur ser ni på deras oro?

– Det är klart att vi tar våra anställdas oro på allvar och alltid strävar efter att ha en dialog lokalt med våra medarbetare om den upplevda arbetssituationen. Det är trots allt många av våra medarbetare som uppskattar den förändring som enkelbemanningen har inneburit. Vi har också infört flera tekniska hjälpmedel som bidrar till att öka tryggheten. Det handlar bland annat om positioneringssystem, timeout-larm med mera. Tillsammans med Transport lokalt har vi även identifierat områden med restriktioner avseende ensamarbete.

  1. Vid enkel bemanning blir transportörernas jobb tyngre med mindre återhämtning, enligt skyddsombuden. Hur är er syn på det?

– Enkelbemanning har länge utgjort den övervägande majoriteten av våra turer. Redan 2015 var 63 procent enkelbemannade, vilket innebär att det här långt ifrån är någon ny företeelse för oss. Vi går dessutom allt mer mot varierade turer, minskat antal stopp, geografiska team samt hjälpmedel i form av pirror och annat som hjälper till att hantera lyft med mera.

  1. En del anställda upplever att Loomis vill spara pengar på bekostnad av deras hälsa och arbetsmiljö. Hur reagerar ni på det?

– Att vi, precis som andra branscher, hela tiden måste hitta sätt att utveckla oss, ta del av ny teknik som hjälper oss att lösa våra arbetsuppgifter är bara naturligt. Att den här förändringen skett på bekostnad av hälsa och arbetsmiljö är dock inte en uppfattning som vi delar. I vår medarbetarundersökning ser vi att våra anställda upplever en förbättring av arbetsmiljön, vilket ytterligare förstärks av en minskad sjukfrånvaro på våra platskontor.

  1. Många slutar eftersom ensamarbete innebär mer otrygghet och ett tyngre jobb. Hur ser ni på det?

– Tyvärr är det alltid så att några väljer att lämna i samband med att arbetsuppgifter och innehåll förändras, även om det självklart inte är något som vi önskar. För oss gäller det att jobba nära våra medarbetare. Och genom en kontinuerlig dialog försäkra oss om de har den kunskap och information som krävs för att göra sitt jobb på ett tryggt och säkert sätt.

  1. Har ni avskaffat all dubbelbemanning? Var och när får värdeväktarna jobba två och två?

– Nej, vi har fortfarande ett antal dubbelbemannade turer kvar. Frågan om enkel- eller dubbelbemanning avgörs lokalt i samråd mellan ledningen, skyddsombud samt företagets säkerhetsavdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

Transportarbetarens logga

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.