Loomis överklagar förbudet mot enmansjobb

Loomis. Arbetsmiljöverket kräver att värdetransportörer ska jobba två och två. Nu ska Loomis Sverige överklaga myndighetens beslut. – Det visar att företaget sätter sin egen vinst framför de anställdas säkerhet, kommenterar Transports Martin Miljeteig.

Transports linje vann när Arbetsmiljöverket i förra veckan beslutade att förbjuda enmansjobb för alla som jobbar med bankomater och serviceboxar hos Loomis, vilket Transportarbetaren har berättat. Företaget har beslutat att överklaga till förvaltningsrätten.

– Vi är förvånade över Arbetsmiljöverkets beslut och har vår uppfattning klar. Vi tycker att vi har en bra och trygg lösning och vill pröva frågan hela vägen ut, säger Patrik Högberg, vd på Loomis Sverige.

Enmansjobbet ska vara slut senast den 1 januari nästa år, annars väntar sex miljoner kronor i vite och möjlighet för skyddsombud att begära skyddsstopp. Loomis planerar inte nyanställningar ännu.

– I dagsläget koncentrerar vi oss på överklagandeprocessen. Vi ser inte slaget förlorat och kommer inte att ställa om ännu, säger Patrik Högberg.

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, räknar med att överklagandeprocessen tar lång tid.

– Därför förutsätter jag att också Loomis förbereder sig för att anställa fler personer. Enligt Arbetsmiljöverket rör det sig om 15 till 20 anställda, säger han.

Vid ensamarbete ska en arbetsgivare göra allt som krävs för att förebygga risken för olycksfall vid ensamarbete. Arbetsmiljöverket tar också upp det i sitt beslut.

– Arbetsmiljöverket har gjort ett väl avvägt beslut, i sakfrågan säger de att Loomis sätter profit före de anställdas säkerhet när de väljer att inte åta sig alla åtgärder som krävs för att förebygga ohälsa och olycksfall, säger Martin Miljeteig.

Patrik Högberg väljer att inte gå in på detaljer när det gäller Arbetsmiljöverkets hänvisning till risker vid ensamarbete:

– Vi kommer att göra våra formuleringar och beskriva vårt case i överklagan, då måste den juridiska processen ha sin gång och vi vill inte föra den debatten i medierna, säger han.

I sitt yttrande till Arbetsmiljöverket skriver Loomis att risken för hot och våld inte är påtaglig för de anställda. Patrik Högberg:

– Om vi inte har en säker lösning skulle det straffa oss som företag, vi skulle förlora pengar och det skulle vara negativt mot vår personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Transportarbetarens logga

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

Transportarbetarens logga

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.