Loomis överklagar förbudet mot enmansjobb

Loomis. Arbetsmiljöverket kräver att värdetransportörer ska jobba två och två. Nu ska Loomis Sverige överklaga myndighetens beslut. – Det visar att företaget sätter sin egen vinst framför de anställdas säkerhet, kommenterar Transports Martin Miljeteig.

Transports linje vann när Arbetsmiljöverket i förra veckan beslutade att förbjuda enmansjobb för alla som jobbar med bankomater och serviceboxar hos Loomis, vilket Transportarbetaren har berättat. Företaget har beslutat att överklaga till förvaltningsrätten.

– Vi är förvånade över Arbetsmiljöverkets beslut och har vår uppfattning klar. Vi tycker att vi har en bra och trygg lösning och vill pröva frågan hela vägen ut, säger Patrik Högberg, vd på Loomis Sverige.

Enmansjobbet ska vara slut senast den 1 januari nästa år, annars väntar sex miljoner kronor i vite och möjlighet för skyddsombud att begära skyddsstopp. Loomis planerar inte nyanställningar ännu.

– I dagsläget koncentrerar vi oss på överklagandeprocessen. Vi ser inte slaget förlorat och kommer inte att ställa om ännu, säger Patrik Högberg.

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, räknar med att överklagandeprocessen tar lång tid.

– Därför förutsätter jag att också Loomis förbereder sig för att anställa fler personer. Enligt Arbetsmiljöverket rör det sig om 15 till 20 anställda, säger han.

Vid ensamarbete ska en arbetsgivare göra allt som krävs för att förebygga risken för olycksfall vid ensamarbete. Arbetsmiljöverket tar också upp det i sitt beslut.

– Arbetsmiljöverket har gjort ett väl avvägt beslut, i sakfrågan säger de att Loomis sätter profit före de anställdas säkerhet när de väljer att inte åta sig alla åtgärder som krävs för att förebygga ohälsa och olycksfall, säger Martin Miljeteig.

Patrik Högberg väljer att inte gå in på detaljer när det gäller Arbetsmiljöverkets hänvisning till risker vid ensamarbete:

– Vi kommer att göra våra formuleringar och beskriva vårt case i överklagan, då måste den juridiska processen ha sin gång och vi vill inte föra den debatten i medierna, säger han.

I sitt yttrande till Arbetsmiljöverket skriver Loomis att risken för hot och våld inte är påtaglig för de anställda. Patrik Högberg:

– Om vi inte har en säker lösning skulle det straffa oss som företag, vi skulle förlora pengar och det skulle vara negativt mot vår personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Juridisk röra om bemanningsbeslut

Förbud skjuts upp. Vid årsskiftet skulle Loomis förbjudas att ha enkelbemanning vid värdetransporter. Nu lär förbudet dröja efter misstag på Arbetsmiljöverket och det juridiska efterspelet.

Patrik Högberg avgår som vd i Loomis Sverige

Förnekar petning. Patrik Högberg avgår som vd i värdebolaget Loomis Sverige. Han fortsätter som regionchef för värdekoncernen i norra och östra Europa. På den fackliga sidan tolkas förändringen som att Högberg petas från vd-stolen. Men det förnekar han.

Förbud mot ensamjobb med värdetransporter

Ensamjobb. Värdetransportörer måste jobba två och två. Arbetsmiljöverket ger facket rätt i sitt krav om att Loomis ska införa dubbelbemanning för alla som jobbar med bankomater och serviceboxar. Om enkelbemanningen fortsätter nästa år kostar det företaget sex miljoner kronor i vite. – Ett bra och genomtänkt beslut av Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?