En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close
En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close

Lönerna klara för Transports flygmedlemmar

Vid 16-tiden i dag, onsdag, skrev Transport och flygarbetsgivarna på tre nya avtal för markpersonal inom flyget. Lastare, mekaniker och anställda vid flygfrakten får 2,2 procent i lönelyft på tolv månader. – Det viktigaste är att lönehöjningen ska räknas på den anställdes hela utgående lön, inklusive personliga tillägg. Inte bara tarifferna i avtalen, säger Transports centrala ombudsman Peter Winsten.

Transport är inne i avtalsrörelsens slutspurt. Majoriteten av kollektivavtalen löpte ut i mars och april och omförhandlades i våras. Kvar var (förutom taxiförarna) flyget där fyra olika avtal gäller ändå till september eller oktober.

För majoriteten av flygmedlemmarna – lastare, mekaniker och flygfrakt – inleddes förhandlingarna förra veckan.

I fredags ajournerades överläggningarna, utan att parterna kunnat enas. Arbetsgivarna sa då nej till alla fackliga propåer om tryggare anställningar, något som varit förbundets främsta krav i avtalsrörelsen.

I det skedet var motparten heller inte beredd att acceptera fackets grundkrav om att de 2,2 procent som blivit norm på hela arbetsmarknaden skulle räknas på flygpersonalens utgående löner.

Ombudsman Peter Winsten säger:

– Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg som gör att den verkliga lönen är högre än den som anges i tarifferna. Det kan tyckas självklart att höjningen ska baseras på utgående lön, men så har det inte varit historiskt.

– Nu höjs alltså övertid, ob-ersättning och andra tillägg med 2,2 procent. Men även personliga tillägg. Nu utgår jag från att utgående lön är en princip som är fastlagd när vi ska omförhandla avtalet igen nästa år.

Förutom lönen enades fack och arbetsgivare om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper som ska se över delar av avtalen. Den ena gruppen omfattar alla tre yrkesgrupperna och tar sikte på arbetstidsreglerna. Målet är parterna ska snacka ihop sig och lägga fram ett förslag till arbetstidsavtal till nästa avtalsrunda.

Den andra arbetsgruppen ska syna dagens tarifflönesystem och se om det finns skäl att ändra exempelvis löneklasser och spannet mellan nyanställda och personal med många år i yrket. Arbetsgrupp två gäller lastare och mekaniker, inte flygfrakt.

I och med dagens uppgörelser har Transport bara två avtal kvar att omförhandla. Det ena är taxiförarna där parterna kört fast rejält. Kvar är också flygteknikerna. Där inleds förhandlingarna den 19-20 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Wermdö Flistransporter blåste Linus på slutlönen

Åkeri. Det är inte bara Shahab Enferadi som blivit blåst på lön av företaget Wermdö Flistransporter. Linus Mellblom, chaufför från Gävle, har kopplat in både Transport och Kronofogden i försöken att få ut slutlönen på sammanlagt 40 000 kronor.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM
Sopgubbar i Stockholm

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.