En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close
En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close

Lönerna klara för Transports flygmedlemmar

Vid 16-tiden i dag, onsdag, skrev Transport och flygarbetsgivarna på tre nya avtal för markpersonal inom flyget. Lastare, mekaniker och anställda vid flygfrakten får 2,2 procent i lönelyft på tolv månader. – Det viktigaste är att lönehöjningen ska räknas på den anställdes hela utgående lön, inklusive personliga tillägg. Inte bara tarifferna i avtalen, säger Transports centrala ombudsman Peter Winsten.

Transport är inne i avtalsrörelsens slutspurt. Majoriteten av kollektivavtalen löpte ut i mars och april och omförhandlades i våras. Kvar var (förutom taxiförarna) flyget där fyra olika avtal gäller ändå till september eller oktober.

För majoriteten av flygmedlemmarna – lastare, mekaniker och flygfrakt – inleddes förhandlingarna förra veckan.

I fredags ajournerades överläggningarna, utan att parterna kunnat enas. Arbetsgivarna sa då nej till alla fackliga propåer om tryggare anställningar, något som varit förbundets främsta krav i avtalsrörelsen.

I det skedet var motparten heller inte beredd att acceptera fackets grundkrav om att de 2,2 procent som blivit norm på hela arbetsmarknaden skulle räknas på flygpersonalens utgående löner.

Ombudsman Peter Winsten säger:

– Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg som gör att den verkliga lönen är högre än den som anges i tarifferna. Det kan tyckas självklart att höjningen ska baseras på utgående lön, men så har det inte varit historiskt.

– Nu höjs alltså övertid, ob-ersättning och andra tillägg med 2,2 procent. Men även personliga tillägg. Nu utgår jag från att utgående lön är en princip som är fastlagd när vi ska omförhandla avtalet igen nästa år.

Förutom lönen enades fack och arbetsgivare om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper som ska se över delar av avtalen. Den ena gruppen omfattar alla tre yrkesgrupperna och tar sikte på arbetstidsreglerna. Målet är parterna ska snacka ihop sig och lägga fram ett förslag till arbetstidsavtal till nästa avtalsrunda.

Den andra arbetsgruppen ska syna dagens tarifflönesystem och se om det finns skäl att ändra exempelvis löneklasser och spannet mellan nyanställda och personal med många år i yrket. Arbetsgrupp två gäller lastare och mekaniker, inte flygfrakt.

I och med dagens uppgörelser har Transport bara två avtal kvar att omförhandla. Det ena är taxiförarna där parterna kört fast rejält. Kvar är också flygteknikerna. Där inleds förhandlingarna den 19-20 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kortare arbetstid och lägre lön vid företagskris

Krisstöd. Lågkonjunkturen är på ingång och regeringsfrågan är fortfarande olöst. Men utredaren står fast vid målet: Den 1 januari 2020 bör vi ha ett nytt svenskt system på plats, som går ut på att anställda tillfälligt går ner i arbetstid och lön vid ekonomisk kris.

Transportarbetarens logga

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.