En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close
En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close

Lönerna klara för Transports flygmedlemmar

Vid 16-tiden i dag, onsdag, skrev Transport och flygarbetsgivarna på tre nya avtal för markpersonal inom flyget. Lastare, mekaniker och anställda vid flygfrakten får 2,2 procent i lönelyft på tolv månader. – Det viktigaste är att lönehöjningen ska räknas på den anställdes hela utgående lön, inklusive personliga tillägg. Inte bara tarifferna i avtalen, säger Transports centrala ombudsman Peter Winsten.

Transport är inne i avtalsrörelsens slutspurt. Majoriteten av kollektivavtalen löpte ut i mars och april och omförhandlades i våras. Kvar var (förutom taxiförarna) flyget där fyra olika avtal gäller ändå till september eller oktober.

För majoriteten av flygmedlemmarna – lastare, mekaniker och flygfrakt – inleddes förhandlingarna förra veckan.

I fredags ajournerades överläggningarna, utan att parterna kunnat enas. Arbetsgivarna sa då nej till alla fackliga propåer om tryggare anställningar, något som varit förbundets främsta krav i avtalsrörelsen.

I det skedet var motparten heller inte beredd att acceptera fackets grundkrav om att de 2,2 procent som blivit norm på hela arbetsmarknaden skulle räknas på flygpersonalens utgående löner.

Ombudsman Peter Winsten säger:

– Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg som gör att den verkliga lönen är högre än den som anges i tarifferna. Det kan tyckas självklart att höjningen ska baseras på utgående lön, men så har det inte varit historiskt.

– Nu höjs alltså övertid, ob-ersättning och andra tillägg med 2,2 procent. Men även personliga tillägg. Nu utgår jag från att utgående lön är en princip som är fastlagd när vi ska omförhandla avtalet igen nästa år.

Förutom lönen enades fack och arbetsgivare om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper som ska se över delar av avtalen. Den ena gruppen omfattar alla tre yrkesgrupperna och tar sikte på arbetstidsreglerna. Målet är parterna ska snacka ihop sig och lägga fram ett förslag till arbetstidsavtal till nästa avtalsrunda.

Den andra arbetsgruppen ska syna dagens tarifflönesystem och se om det finns skäl att ändra exempelvis löneklasser och spannet mellan nyanställda och personal med många år i yrket. Arbetsgrupp två gäller lastare och mekaniker, inte flygfrakt.

I och med dagens uppgörelser har Transport bara två avtal kvar att omförhandla. Det ena är taxiförarna där parterna kört fast rejält. Kvar är också flygteknikerna. Där inleds förhandlingarna den 19-20 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration schemaläggning

Kampen om schemat

Arbetstider. Hjulen ska rulla dygnet om och arbetsgivarnas krav på flexibilitet ökar. Samtidigt vill allt fler transportare ha större inflytande över sin arbetstid – och mer ledig tid – framför högre lön.

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Transportarbetarens logga

Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.