En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close
En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close

Lönerna klara för Transports flygmedlemmar

Vid 16-tiden i dag, onsdag, skrev Transport och flygarbetsgivarna på tre nya avtal för markpersonal inom flyget. Lastare, mekaniker och anställda vid flygfrakten får 2,2 procent i lönelyft på tolv månader. – Det viktigaste är att lönehöjningen ska räknas på den anställdes hela utgående lön, inklusive personliga tillägg. Inte bara tarifferna i avtalen, säger Transports centrala ombudsman Peter Winsten.

Transport är inne i avtalsrörelsens slutspurt. Majoriteten av kollektivavtalen löpte ut i mars och april och omförhandlades i våras. Kvar var (förutom taxiförarna) flyget där fyra olika avtal gäller ändå till september eller oktober.

För majoriteten av flygmedlemmarna – lastare, mekaniker och flygfrakt – inleddes förhandlingarna förra veckan.

I fredags ajournerades överläggningarna, utan att parterna kunnat enas. Arbetsgivarna sa då nej till alla fackliga propåer om tryggare anställningar, något som varit förbundets främsta krav i avtalsrörelsen.

I det skedet var motparten heller inte beredd att acceptera fackets grundkrav om att de 2,2 procent som blivit norm på hela arbetsmarknaden skulle räknas på flygpersonalens utgående löner.

Ombudsman Peter Winsten säger:

– Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg som gör att den verkliga lönen är högre än den som anges i tarifferna. Det kan tyckas självklart att höjningen ska baseras på utgående lön, men så har det inte varit historiskt.

– Nu höjs alltså övertid, ob-ersättning och andra tillägg med 2,2 procent. Men även personliga tillägg. Nu utgår jag från att utgående lön är en princip som är fastlagd när vi ska omförhandla avtalet igen nästa år.

Förutom lönen enades fack och arbetsgivare om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper som ska se över delar av avtalen. Den ena gruppen omfattar alla tre yrkesgrupperna och tar sikte på arbetstidsreglerna. Målet är parterna ska snacka ihop sig och lägga fram ett förslag till arbetstidsavtal till nästa avtalsrunda.

Den andra arbetsgruppen ska syna dagens tarifflönesystem och se om det finns skäl att ändra exempelvis löneklasser och spannet mellan nyanställda och personal med många år i yrket. Arbetsgrupp två gäller lastare och mekaniker, inte flygfrakt.

I och med dagens uppgörelser har Transport bara två avtal kvar att omförhandla. Det ena är taxiförarna där parterna kört fast rejält. Kvar är också flygteknikerna. Där inleds förhandlingarna den 19-20 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Förarbrist – läge för höjd lön?

Åkeri. Högkonjunktur och byggboom driver på åkeribranschen. På tio års sikt saknas 50 000 lastbilsförare. Guldläge för höjd lön?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.