Avtalsrörelsen

Lönerna klara för däckarbetare

Gummiverkstad. Anställda på gummiverkstäderna fick sitt avtal undertecknat i dag, torsdag. Lönehöjningarna följer resten av arbetsmarknaden och avtalet löper på tre år – och parterna kan inte säga upp det tredje året.

De andra avtalen som Transport har tecknat i årets avtalsrörelse är också treåriga. Men till skillnad från gummiverkstadsuppgörelsen håller de öppet för att facket eller arbetsgivarna ska kunna säga upp det tredje året och starta nya förhandlingar om de löner och villkor som ska gälla från april 2019.

Däckarbetarnas löner höjs med 6,5 procent på tre år. Samma nivåer som industriarbetarna fick i det avtal som utgör märket som resten av arbetsmarknaden följer.

Jobbet på däckverkstäderna har två högintensiva perioder, vår och höst, när alla bilägare vill skifta hjul samtidigt.

– Det blev inte några förändringar i arbetstidsparagrafen trots att arbetsgivarna har starka önskemål om att öppna de regler som finns i centrala avtalet, säger Magnus Larsson, som förhandlar för Transport.

Avtalet som tecknats mellan Transport och Motorbranschens arbetsgivareförbund innebär i korthet:

  • en höjning med 2,2 procent från den 1 april i år. För den som har sex år i yrket ger det en månadslön på 26 343 kronor.
  • en höjning med 2,0 procent den 1 april nästa år. Lönen för den mest erfarna gummiarbetaren landar då på 26 875 kronor.
  • en höjning med 2,3 procent för det sista avtalsåret som inleds den 1 april 2019. Det resulterar i en månadslön på 27 498 kronor i samma, den högsta löneklassen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. JE Lindblom:
    2 juli, 2017

    Varför är pengarna alltid det viktigaste?, Är det därför det är lättast att få till ett avtal om?
    Det går ju endast efter märket.... kortare arbetsdag kanske skulle vara nått? bättre pensionsavtal? ja listan blir lång och det gäller alla avtal detta, pengar är inte allt, det blir inte lättare att arbeta om du får mer betalat, naturligtvis skall vi ha betalt men då minst 8-9 % per år , minst.........

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skrota märket”

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

LO håller presskonferens

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.