Lönegap som på 1930-talet

Lönerapport. Löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän fortsätter att öka. Medellönen per månad för tjänstemän är nu 13 500 kronor högre än för anställda inom LO:s avtalsområden, visar Landsorganisationens årliga lönerapport.

Lönerna har alltid varit högre för tjänstemän än för arbetare. Och högre för män än för kvinnor.

Men lönegapet minskade kraftigt under början av förra århundradet. Fram till mitten av 1930-talet hade det halverats – till cirka 50 procent. Och där är vi åter. Lönen för tjänstemän ligger i dag 50 procent över medellönen för arbetare.

– Vi kan inte acceptera att klassamhället breder ut sig, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson i en kommentar till Arbetet.

Han kommenterar också att LO:s lönerapport visar att det ser mörkt ut när det gäller minskade löneskillnaderna mellan män och kvinnor:

– Vårt långsiktiga mål är att utradera skillnaderna helt. För att de inte ska öka ännu mer måste LO-förbunden lyckas med sina samordnade krav om ett löneutrymme på 3 procent.

Löneskillnaderna mellan kvinnor och män har minskat stadigt på 2000-talet. För tjänstemän.

När det gäller LO-kollektivets kvinnor har löneskillnaderna planat ut och avstannat. Åren 2017–2018 ökade lönen till och med mer för männen än för kvinnorna, med 4,4 procent respektive för 4,3 procent.

Ökad reallön för alla

Medellönen för samtliga kvinnor var 31 700 kronor i månaden år 2018 och för män 35 900 kronor.

Reallönerna har för alla grupper ökat under 2000-talet och därmed köpkraften för alla med lönearbete.

Men för tjänstemännen har lönerna ökat mer än för arbetare under perioden 2000-2018, med 36 procent jämfört med 30 procent.

För personer födda i utlandet ligger medellönerna lägre än för anställda födda i Sverige och det gäller både bland arbetare och tjänstemän. Skillnaderna förklaras till stor del av klass och antal år i Sverige, enligt LO:s rapportförfattare Mats Larsson.

Löneskillnaderna efter födelseland är större bland män än bland kvinnor, men för tjänstemän finns ingen tydlig koppling mellan lön och antal år i Sverige. Troligen är utbildning och yrkeserfarenhet från det gamla hemlandet mer avgörande för tjänstemännens löner, skriver Mats Larsson.

Medellönen för samtliga anställda var 33 900 kronor i månaden enligt 2018 års statistik. För arbetare var medellönen 27 000 kronor och för tjänstemän 40 500 kronor.

Källa: ”Lönerapport 2019 Löneutveckling år 1913–2018 efter klass och kön”, författare: Mats Larsson, Enheten för avtalsfrågor, LO

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.