Lönegap som på 1930-talet

Lönerapport. Löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän fortsätter att öka. Medellönen per månad för tjänstemän är nu 13 500 kronor högre än för anställda inom LO:s avtalsområden, visar Landsorganisationens årliga lönerapport.

Lönerna har alltid varit högre för tjänstemän än för arbetare. Och högre för män än för kvinnor.

Men lönegapet minskade kraftigt under början av förra århundradet. Fram till mitten av 1930-talet hade det halverats – till cirka 50 procent. Och där är vi åter. Lönen för tjänstemän ligger i dag 50 procent över medellönen för arbetare.

– Vi kan inte acceptera att klassamhället breder ut sig, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson i en kommentar till Arbetet.

Han kommenterar också att LO:s lönerapport visar att det ser mörkt ut när det gäller minskade löneskillnaderna mellan män och kvinnor:

– Vårt långsiktiga mål är att utradera skillnaderna helt. För att de inte ska öka ännu mer måste LO-förbunden lyckas med sina samordnade krav om ett löneutrymme på 3 procent.

Löneskillnaderna mellan kvinnor och män har minskat stadigt på 2000-talet. För tjänstemän.

När det gäller LO-kollektivets kvinnor har löneskillnaderna planat ut och avstannat. Åren 2017–2018 ökade lönen till och med mer för männen än för kvinnorna, med 4,4 procent respektive för 4,3 procent.

Ökad reallön för alla

Medellönen för samtliga kvinnor var 31 700 kronor i månaden år 2018 och för män 35 900 kronor.

Reallönerna har för alla grupper ökat under 2000-talet och därmed köpkraften för alla med lönearbete.

Men för tjänstemännen har lönerna ökat mer än för arbetare under perioden 2000-2018, med 36 procent jämfört med 30 procent.

För personer födda i utlandet ligger medellönerna lägre än för anställda födda i Sverige och det gäller både bland arbetare och tjänstemän. Skillnaderna förklaras till stor del av klass och antal år i Sverige, enligt LO:s rapportförfattare Mats Larsson.

Löneskillnaderna efter födelseland är större bland män än bland kvinnor, men för tjänstemän finns ingen tydlig koppling mellan lön och antal år i Sverige. Troligen är utbildning och yrkeserfarenhet från det gamla hemlandet mer avgörande för tjänstemännens löner, skriver Mats Larsson.

Medellönen för samtliga anställda var 33 900 kronor i månaden enligt 2018 års statistik. För arbetare var medellönen 27 000 kronor och för tjänstemän 40 500 kronor.

Källa: ”Lönerapport 2019 Löneutveckling år 1913–2018 efter klass och kön”, författare: Mats Larsson, Enheten för avtalsfrågor, LO

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Illustration avtalsrörelsen

Följ kampen om lönerna!

Avtal 2020. Inför avtalsrörelsen i vår granskar Transportarbetaren de olika branscher där medlemmarna jobbar. Vi tittar på trender, problem och hur automatisering och digitalisering kan komma att påverka arbetet. Hittills har vi skildrat fem branscher. Fler kommer under våren. Här hittar du länkar till alla artiklar som publicerats.

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.