Transport och motparten Almega avtalsförhandlar.
Close
Transport och motparten Almega avtalsförhandlar för 16 000 till 17 000 anställda i den överhettade bevakningsbranschen.
Close

Löneförhandlingarna i gång för väktare och vakter

Avtalsförhandlingarna har precis startat för en av Transports mest stridbara yrkesgrupper, väktare och annan personal i bevakningsbranschen. Facket möter en motpart, Almega, som efterlyser radikala förändringar. – Arbetsgivarna vill montera ner hela kollektivavtalet, säger Stefan Andreasson, väktare som ingår i Transports förhandlingsdelegation.

Bevakningsavtalet gäller för omkring 16 000 till 17 000 väktare, ordningsvakter, skyddsvakter, flygplatskontrollanter och andra personalkategorier som jobbar i landets säkerhetsföretag.

När parterna – Transport och Almega – träffas i dag, torsdag, sker det i ett läge där branschen skriker efter personal. En orsak är flyktingströmmen som skapat stor efterfrågan på väktare och ordningsvakter.

– Hos oss har väktarna fått slita oerhört hårt, samtidigt som alla de stora bevakningsföretagen går med jättevinster. De medlemmar jag träffar har inte så stora förväntningar på årets avtalsrörelse. Men många tar upp de otrygga anställningarna, säger Susanne Bergman-Israelsson, väktare och fackligt aktiv i Västeråsavdelningen.

I lönerörelsen har Svenskt Näringsliv konsekvent hävdat att ingångslönerna måste sänkas. Samma krav ställs i bevakningsbranschen.

– Det är arbetsgivarorganisationen, Almega, som driver kravet. Direktörerna i säkerhetsbranschen håller inte med. Redan nu har de svårt att rekrytera och behålla folk, säger en källa till Transportarbetaren.

En annan paradox är att begynnelselönerna allaredan ligger ganska lågt. Inte om man jämför med andra LO-förbund, men i Transport är de normalt högre.

En 18-åring som utan erfarenhet eller utbildning kliver in på en gummiverkstad får 23 228 kronor från start (2016 års lönenivå, avtalet är precis klart).

En väktare har i nuläget 19 425 kronor i nyanställningslön (2015 års nivå). Efter sex månader betalas grundlön på 20 709 kronor. När anställningen rullat på i 15 månader kommer ett rejält lönelyft. Då ska väktaren placeras in i någon av lönegrupperna B till E, där lägsta lönen är 24 648 kronor i månaden.

Bevakningsavtalet löper ut om ett par dagar, den 30 april. Transport har kallat in förhandlingsdelegationen i dag och i morgon.

Stefan Andreasson vill gärna komma hem med ett nytt avtal som är bättre än vad andra LO-förbund uppnått:

– Medlemmarna kräver resultat. Vår bransch är som en as-gam. När Sverige ”mår dåligt” går det bra för säkerhetsföretagen. Då sätter industrin ett lågt märke som vi är piskade att följa.

– När hjulen rullar för högtryck i landet minskar efterfrågan på säkerhetstjänster. Då hävdar våra arbetsgivare att vi måste hålla igen och inte begära några löneökningar. Då heller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.