Transport och motparten Almega avtalsförhandlar.
Close
Transport och motparten Almega avtalsförhandlar för 16 000 till 17 000 anställda i den överhettade bevakningsbranschen.
Close

Löneförhandlingarna i gång för väktare och vakter

Avtalsförhandlingarna har precis startat för en av Transports mest stridbara yrkesgrupper, väktare och annan personal i bevakningsbranschen. Facket möter en motpart, Almega, som efterlyser radikala förändringar. – Arbetsgivarna vill montera ner hela kollektivavtalet, säger Stefan Andreasson, väktare som ingår i Transports förhandlingsdelegation.

Bevakningsavtalet gäller för omkring 16 000 till 17 000 väktare, ordningsvakter, skyddsvakter, flygplatskontrollanter och andra personalkategorier som jobbar i landets säkerhetsföretag.

När parterna – Transport och Almega – träffas i dag, torsdag, sker det i ett läge där branschen skriker efter personal. En orsak är flyktingströmmen som skapat stor efterfrågan på väktare och ordningsvakter.

– Hos oss har väktarna fått slita oerhört hårt, samtidigt som alla de stora bevakningsföretagen går med jättevinster. De medlemmar jag träffar har inte så stora förväntningar på årets avtalsrörelse. Men många tar upp de otrygga anställningarna, säger Susanne Bergman-Israelsson, väktare och fackligt aktiv i Västeråsavdelningen.

I lönerörelsen har Svenskt Näringsliv konsekvent hävdat att ingångslönerna måste sänkas. Samma krav ställs i bevakningsbranschen.

– Det är arbetsgivarorganisationen, Almega, som driver kravet. Direktörerna i säkerhetsbranschen håller inte med. Redan nu har de svårt att rekrytera och behålla folk, säger en källa till Transportarbetaren.

En annan paradox är att begynnelselönerna allaredan ligger ganska lågt. Inte om man jämför med andra LO-förbund, men i Transport är de normalt högre.

En 18-åring som utan erfarenhet eller utbildning kliver in på en gummiverkstad får 23 228 kronor från start (2016 års lönenivå, avtalet är precis klart).

En väktare har i nuläget 19 425 kronor i nyanställningslön (2015 års nivå). Efter sex månader betalas grundlön på 20 709 kronor. När anställningen rullat på i 15 månader kommer ett rejält lönelyft. Då ska väktaren placeras in i någon av lönegrupperna B till E, där lägsta lönen är 24 648 kronor i månaden.

Bevakningsavtalet löper ut om ett par dagar, den 30 april. Transport har kallat in förhandlingsdelegationen i dag och i morgon.

Stefan Andreasson vill gärna komma hem med ett nytt avtal som är bättre än vad andra LO-förbund uppnått:

– Medlemmarna kräver resultat. Vår bransch är som en as-gam. När Sverige ”mår dåligt” går det bra för säkerhetsföretagen. Då sätter industrin ett lågt märke som vi är piskade att följa.

– När hjulen rullar för högtryck i landet minskar efterfrågan på säkerhetstjänster. Då hävdar våra arbetsgivare att vi måste hålla igen och inte begära några löneökningar. Då heller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.