Två väktare i Stockholms tunnelbana.

Löneavtal klart för bevakningsanställda

En uppgörelse på 13 månader och 593 kronor mer till alla. Även nyanställda. Det blev facit när Transports näst största medlemsgrupp, de bevakningsanställda, fick ett nytt avtal i dag, onsdag. – Vi gör en låglönesatsning. Det är viktigt i en bransch där det kommit in mängder av nyanställda, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

I bevakningsföretagen jobbar omkring 18 000 väktare, ordningsvakter, butikskontrollanter, p-vakter och säkerhetspersonal inom flyget.

Förhandlingarna om ett nytt avtal startade i slutet av april. Parterna – Transport och Almega – hamnade snabbt på kollisionskurs när det gäller ingångslöner och arbetstidsregler.

I det nya avtalet lyckades facket strama åt villkoren när bevakningsföretagen vill ändra i schemat. Transports ombudsman Jerker Nilsson säger:

– I avtalsdelegationen kom det fram hårresande exempel på hur företag dribblar med arbetstiderna. Det skapar enorm osäkerhet för den anställde. Nu har reglerna både skärpts och förtydligats.

– Förskjutning av arbetstiden (FA) får bara användas när arbetsgivaren har godtagbara skäl. Förskjutningen får heller inte syfta till en permanent ändring av det ordinarie schemat.

I avtalet höjs ersättningen rejält vid FA-tid. Från 12 till 15 kronor per timme. Jerker Nilsson påminner om att möjligheten att använda FA-tid är begränsad till heltidsanställda.

Facket noterar flera andra förbättringar. En handlar om läkarintyg. Nytt är att arbetsgivaren bara kan begära intyg om det finns ”skäl härtill”. Precis som tidigare gäller att arbetsgivaren ska ersätta kostnaderna för intyget.

I avtalet finns regler om restid och restidsersättning när exempelvis väktare jobbar på annat ställe än den ordinarie stationeringsorten.

Där framgår att personalen, förutom milersättning, ska ha timlön om resan tar mer än 30 minuter. Tvister har uppstått om regelverket. Avtalet förtydligar att timlön ska utgå för hela restiden – när den pågått mer än en halvtimme.

Åtskilliga vakter och väktare använder hund i tjänsten. Ersättningen har varit en stridsfråga länge, konstaterar Jerker Nilsson:

– Senast vi fick igenom en höjning var i avtalsrörelsen 2011. Nu höjs den med 2,38 procent, precis som lönerna i övrigt. Vår uppfattning är dessutom att hundvårdsersättningen i fortsättningen ska konsekvenshöjas på precis samma sätt som ob- och övertid.

Vilka krav fick arbetsgivarna igenom vid förhandlingsbordet?

– Det enda vi bjöd på, förutom fredsplikten, är en möjlighet för bevakningsföretagen att ”skicka ut” arbetsscheman digitalt, i stället för i pappersform som det stod tidigare.

– Nu kan det ske antingen via exempelvis mejl eller genom att den anställda loggar in sig. Men väljer man inloggning måste arbetsgivaren naturligtvis se till att personalen vet när det måste göras.

Jerker Nilsson tycker att uppgörelsen är ett bra första steg mot mer ordning och reda när handlar om arbetstider och schemaläggning. Transports ordförande Lars Lindgren håller med:

– Jag är också nöjd med att lönerna höjs med 593 kronor i alla löneklasser, även den lägsta. I Transport har vi traditionellt värnat bra ingångslöner. I bevakningsbranschen har den tyvärr halkat efter de första 15 månaderna av anställningen. Därefter kommer ett rejält lönelyft.

– Nu har vi haft en flyktingström som medfört många nya jobb i bevakningsbranschen. Då är det extra viktigt att vi inte gör som Svenskt Näringsliv vill, sänker ingångslönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).