Två väktare i Stockholms tunnelbana.

Löneavtal klart för bevakningsanställda

En uppgörelse på 13 månader och 593 kronor mer till alla. Även nyanställda. Det blev facit när Transports näst största medlemsgrupp, de bevakningsanställda, fick ett nytt avtal i dag, onsdag. – Vi gör en låglönesatsning. Det är viktigt i en bransch där det kommit in mängder av nyanställda, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

I bevakningsföretagen jobbar omkring 18 000 väktare, ordningsvakter, butikskontrollanter, p-vakter och säkerhetspersonal inom flyget.

Förhandlingarna om ett nytt avtal startade i slutet av april. Parterna – Transport och Almega – hamnade snabbt på kollisionskurs när det gäller ingångslöner och arbetstidsregler.

I det nya avtalet lyckades facket strama åt villkoren när bevakningsföretagen vill ändra i schemat. Transports ombudsman Jerker Nilsson säger:

– I avtalsdelegationen kom det fram hårresande exempel på hur företag dribblar med arbetstiderna. Det skapar enorm osäkerhet för den anställde. Nu har reglerna både skärpts och förtydligats.

– Förskjutning av arbetstiden (FA) får bara användas när arbetsgivaren har godtagbara skäl. Förskjutningen får heller inte syfta till en permanent ändring av det ordinarie schemat.

I avtalet höjs ersättningen rejält vid FA-tid. Från 12 till 15 kronor per timme. Jerker Nilsson påminner om att möjligheten att använda FA-tid är begränsad till heltidsanställda.

Facket noterar flera andra förbättringar. En handlar om läkarintyg. Nytt är att arbetsgivaren bara kan begära intyg om det finns ”skäl härtill”. Precis som tidigare gäller att arbetsgivaren ska ersätta kostnaderna för intyget.

I avtalet finns regler om restid och restidsersättning när exempelvis väktare jobbar på annat ställe än den ordinarie stationeringsorten.

Där framgår att personalen, förutom milersättning, ska ha timlön om resan tar mer än 30 minuter. Tvister har uppstått om regelverket. Avtalet förtydligar att timlön ska utgå för hela restiden – när den pågått mer än en halvtimme.

Åtskilliga vakter och väktare använder hund i tjänsten. Ersättningen har varit en stridsfråga länge, konstaterar Jerker Nilsson:

– Senast vi fick igenom en höjning var i avtalsrörelsen 2011. Nu höjs den med 2,38 procent, precis som lönerna i övrigt. Vår uppfattning är dessutom att hundvårdsersättningen i fortsättningen ska konsekvenshöjas på precis samma sätt som ob- och övertid.

Vilka krav fick arbetsgivarna igenom vid förhandlingsbordet?

– Det enda vi bjöd på, förutom fredsplikten, är en möjlighet för bevakningsföretagen att ”skicka ut” arbetsscheman digitalt, i stället för i pappersform som det stod tidigare.

– Nu kan det ske antingen via exempelvis mejl eller genom att den anställda loggar in sig. Men väljer man inloggning måste arbetsgivaren naturligtvis se till att personalen vet när det måste göras.

Jerker Nilsson tycker att uppgörelsen är ett bra första steg mot mer ordning och reda när handlar om arbetstider och schemaläggning. Transports ordförande Lars Lindgren håller med:

– Jag är också nöjd med att lönerna höjs med 593 kronor i alla löneklasser, även den lägsta. I Transport har vi traditionellt värnat bra ingångslöner. I bevakningsbranschen har den tyvärr halkat efter de första 15 månaderna av anställningen. Därefter kommer ett rejält lönelyft.

– Nu har vi haft en flyktingström som medfört många nya jobb i bevakningsbranschen. Då är det extra viktigt att vi inte gör som Svenskt Näringsliv vill, sänker ingångslönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.