Sopkonflikten i Stockholm

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Förra veckan samlades Biltrafikens arbetsgivarförbund (BA) och Transport avdelning 5 Stockholm för två olika förhandlingar. Den ena handlade om anlitande av underentreprenörer hos Reno Norden, den andra handlade om bemanningsanställda till samma företag. Under förhandlingarna försökte  avdelning 5, hitta en lokal lösning på konflikten. Sent igår kväll kom beskedet från BA.

– Förhandlingen var ett eget initiativ från avdelningen att hitta en lösning. Men det har inte gått, säger Bo Nilsson, ombudsman avdelning 5, och fortsätter:
– För att komma tillbaka till jobbet vill gubbarna veta att poänglistan blir kvar efter den 1 oktober. Om de får den ställer de upp på nyckelinventeringen. Det svaret fick jag inte. Arbetsgivarna vill inte förhandla förrän gubbarna är tillbaka på jobbet, de menar att det fortfarande pågår en olovlig konflikt.

De lokala förhandlingarna om underentreprenörer och bemanningsföretag strandade också och ska inom kort fortsätta på central nivå. Sedan sopkonflikten inleddes har Reno Norden använt sig av tre underentreprenörer och sju bemanningsföretag.

– Vi har kollat upp bolagen och två hade inte kollektivavtal. Ett klarade inte av uppdraget och fick sluta. Ett annat hade inte avtal men försäkring från Fora, de sa att de kanske ska ta bort dem, säger Bo Nilsson.

Som det är nu är det ungefär 40 sopgubbar i Stockholm som inte jobbar. Vissa är sjukskrivna, andra är på semester eller har sagt upp sig och vägrar jobba under uppsägningstiden, berättar Bo Nilsson för Transportarbetaren..

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Patrik Nordlund:
    3 augusti, 2017

    Fascinerande att de inte får sparken på stående fot, att olovligen undanhålla sig från arbetsplatsen är ju ett avtalsbrott. Bortskämda sopåkare!

  2. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    En annan väldigt oroande sak tycker jag. Är att vi har ett Arbetarparti som sitter i majoritet i Stockholm Stad. Hur kan Socialdemokrater Vänsterpartister Miljöpartister titta på när Kommunen genom Renonorden använder sig av entreprenörer som saknar kollektivavtal.
    Borde det inte vara själva grundstommen i ett Arbetarpartis värderingar? Jag menar vad ska man som väljare tro om detta?

  3. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    Om jag tolkat detta rätt så använder sig Renonorden av underentreprenörer som saknar Kollektiv avtal. Stämmer det överens med Stockholms Vattens värdegrunder? Anser Stockholms skattebetalare att ett kontrakt ska skötas på detta sätt? Med andra ord så godkänner kommunen att en kontraktsriven entreprenör lönedumpar o nu även med underentreprenörer som saknar kollektivavtal. Får dessa kanske 50 kr i timmen? Sköms på er Stockholm Vatten ni bidrar till kriminalitet!

  4. Kim:
    1 augusti, 2017

    Jättebra jobbar/Stockholmssopgubbar.
    Varför ställa upp när det är ett 3 års avtal och då få inte företaget sänka era löne.....
    /kim Malmö

Lästips:

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.