Sopkonflikten i Stockholm

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Förra veckan samlades Biltrafikens arbetsgivarförbund (BA) och Transport avdelning 5 Stockholm för två olika förhandlingar. Den ena handlade om anlitande av underentreprenörer hos Reno Norden, den andra handlade om bemanningsanställda till samma företag. Under förhandlingarna försökte  avdelning 5, hitta en lokal lösning på konflikten. Sent igår kväll kom beskedet från BA.

– Förhandlingen var ett eget initiativ från avdelningen att hitta en lösning. Men det har inte gått, säger Bo Nilsson, ombudsman avdelning 5, och fortsätter:
– För att komma tillbaka till jobbet vill gubbarna veta att poänglistan blir kvar efter den 1 oktober. Om de får den ställer de upp på nyckelinventeringen. Det svaret fick jag inte. Arbetsgivarna vill inte förhandla förrän gubbarna är tillbaka på jobbet, de menar att det fortfarande pågår en olovlig konflikt.

De lokala förhandlingarna om underentreprenörer och bemanningsföretag strandade också och ska inom kort fortsätta på central nivå. Sedan sopkonflikten inleddes har Reno Norden använt sig av tre underentreprenörer och sju bemanningsföretag.

– Vi har kollat upp bolagen och två hade inte kollektivavtal. Ett klarade inte av uppdraget och fick sluta. Ett annat hade inte avtal men försäkring från Fora, de sa att de kanske ska ta bort dem, säger Bo Nilsson.

Som det är nu är det ungefär 40 sopgubbar i Stockholm som inte jobbar. Vissa är sjukskrivna, andra är på semester eller har sagt upp sig och vägrar jobba under uppsägningstiden, berättar Bo Nilsson för Transportarbetaren..

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Patrik Nordlund:
    3 augusti, 2017

    Fascinerande att de inte får sparken på stående fot, att olovligen undanhålla sig från arbetsplatsen är ju ett avtalsbrott. Bortskämda sopåkare!

  2. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    En annan väldigt oroande sak tycker jag. Är att vi har ett Arbetarparti som sitter i majoritet i Stockholm Stad. Hur kan Socialdemokrater Vänsterpartister Miljöpartister titta på när Kommunen genom Renonorden använder sig av entreprenörer som saknar kollektivavtal.
    Borde det inte vara själva grundstommen i ett Arbetarpartis värderingar? Jag menar vad ska man som väljare tro om detta?

  3. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    Om jag tolkat detta rätt så använder sig Renonorden av underentreprenörer som saknar Kollektiv avtal. Stämmer det överens med Stockholms Vattens värdegrunder? Anser Stockholms skattebetalare att ett kontrakt ska skötas på detta sätt? Med andra ord så godkänner kommunen att en kontraktsriven entreprenör lönedumpar o nu även med underentreprenörer som saknar kollektivavtal. Får dessa kanske 50 kr i timmen? Sköms på er Stockholm Vatten ni bidrar till kriminalitet!

  4. Kim:
    1 augusti, 2017

    Jättebra jobbar/Stockholmssopgubbar.
    Varför ställa upp när det är ett 3 års avtal och då få inte företaget sänka era löne.....
    /kim Malmö

Lästips:

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.