Sopkonflikten i Stockholm

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Förra veckan samlades Biltrafikens arbetsgivarförbund (BA) och Transport avdelning 5 Stockholm för två olika förhandlingar. Den ena handlade om anlitande av underentreprenörer hos Reno Norden, den andra handlade om bemanningsanställda till samma företag. Under förhandlingarna försökte  avdelning 5, hitta en lokal lösning på konflikten. Sent igår kväll kom beskedet från BA.

– Förhandlingen var ett eget initiativ från avdelningen att hitta en lösning. Men det har inte gått, säger Bo Nilsson, ombudsman avdelning 5, och fortsätter:
– För att komma tillbaka till jobbet vill gubbarna veta att poänglistan blir kvar efter den 1 oktober. Om de får den ställer de upp på nyckelinventeringen. Det svaret fick jag inte. Arbetsgivarna vill inte förhandla förrän gubbarna är tillbaka på jobbet, de menar att det fortfarande pågår en olovlig konflikt.

De lokala förhandlingarna om underentreprenörer och bemanningsföretag strandade också och ska inom kort fortsätta på central nivå. Sedan sopkonflikten inleddes har Reno Norden använt sig av tre underentreprenörer och sju bemanningsföretag.

– Vi har kollat upp bolagen och två hade inte kollektivavtal. Ett klarade inte av uppdraget och fick sluta. Ett annat hade inte avtal men försäkring från Fora, de sa att de kanske ska ta bort dem, säger Bo Nilsson.

Som det är nu är det ungefär 40 sopgubbar i Stockholm som inte jobbar. Vissa är sjukskrivna, andra är på semester eller har sagt upp sig och vägrar jobba under uppsägningstiden, berättar Bo Nilsson för Transportarbetaren..

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Patrik Nordlund:
    3 augusti, 2017

    Fascinerande att de inte får sparken på stående fot, att olovligen undanhålla sig från arbetsplatsen är ju ett avtalsbrott. Bortskämda sopåkare!

  2. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    En annan väldigt oroande sak tycker jag. Är att vi har ett Arbetarparti som sitter i majoritet i Stockholm Stad. Hur kan Socialdemokrater Vänsterpartister Miljöpartister titta på när Kommunen genom Renonorden använder sig av entreprenörer som saknar kollektivavtal.
    Borde det inte vara själva grundstommen i ett Arbetarpartis värderingar? Jag menar vad ska man som väljare tro om detta?

  3. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    Om jag tolkat detta rätt så använder sig Renonorden av underentreprenörer som saknar Kollektiv avtal. Stämmer det överens med Stockholms Vattens värdegrunder? Anser Stockholms skattebetalare att ett kontrakt ska skötas på detta sätt? Med andra ord så godkänner kommunen att en kontraktsriven entreprenör lönedumpar o nu även med underentreprenörer som saknar kollektivavtal. Får dessa kanske 50 kr i timmen? Sköms på er Stockholm Vatten ni bidrar till kriminalitet!

  4. Kim:
    1 augusti, 2017

    Jättebra jobbar/Stockholmssopgubbar.
    Varför ställa upp när det är ett 3 års avtal och då få inte företaget sänka era löne.....
    /kim Malmö

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.