Karl-Petter Thorwaldsson, Johan Danielsson, Therese Guovelin. Foto: John Antonsson.
Close
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO, Johan Danielsson (S) kandidat till EU-parlamentet, Therese Guovelin, vice ordförande LO. Foto: John Antonsson.
Close

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

Mellan LO-ledarna Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin står deras kandidat: Johan Danielsson (S). LO ska presentera sin valplattform till EU-valet.

På väggen bakom dem projiceras huvudbudskapet inför EU-valet. ”Högern har tappat kontrollen”. På bilderna ser vi Jimmie Åkesson (SD) skaka hand med Ulf Kristersson (M). De har bildsällskap av bland andra Ungerns högerledare Viktor Orbán och den franska nationalisten Marine Le Pen.

Men vi börjar med den fråga som ligger lastbilschaufförerna närmast. Just nu pågår intensiva förhandlingar om vilka villkor som ska gälla för åkeribranschen i EU. Det som förr kallades mobilitetspaketet har delats upp i tre olika delar. Den del som handlar om cabotagetrafiken börjar närma sig ett beslut. Men vad gäller kör- och vilotider, respektive frågan om utstationering, alltså vilka löner som ska gälla, kan de olika sidorna inte enas.

Om det landar i en kompromiss du inte är nöjd med. Finns det möjligheter att skärpa till reglerna?

– Det skulle jag tro. Men jag hoppas vi når en tillfredställande lösning innan valet. Om det låser sig, vilket fortfarande är ett troligt scenario, då är det något som jag ska ta tag i från dag ett. Och säkerställa ordning på vägarna, säger Johan Danielsson.

– Om vi får en lösning innan valet som inte är tillfredställande. Då är det troligt att man kommer att öppna upp för att göra en utvärdering av implementeringen om två år. Vid det tillfället kommer det öppna sig en möjlighet att rätta till det som blev fel den här gången. Men än så länge hoppas jag att vi får det rätt första gången.

LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson bryter in:

– Johan har jobbat med det här i många år. Men vi får oftast se förslagen först efter att de är beredda. Om han kommer in i parlamentet får vi en unik möjlighet att följa förslagen hela vägen till implementering, där finns stora vinster för vår del.

Inför EU-valet 2014 sa LO att den viktigaste frågan var att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Förra året sa EU ja till det. Men än så länge är åkeribranschen undantagen och de exakta reglerna för hur det ska genomföras i Sverige är inte satta.

– Det känns lite tillfredställande att man gjort det man lovade innan förra valet, även om de sista detaljerna inte är klara. Det är den allra viktigaste frågan för våra medlemmar. Hela EU har svängt i frågan de sista åren, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

LO:s budskap är att EU-valet är ett val mellan höger och vänster. Den här gången har facket också en farhåga att nationalisterna ska liera sig med de konservativa högerpartierna.

– I Ungern inför man den mest extrema lag vi sett på europeisk arbetsmarknad de senaste 40 åren. Man kan tvinga anställda att jobba en dags övertid i veckan utan att få betalning för den under flera år. Det är under granskning av FN och ILO om det är slavarbete, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Han syftar på den så kallade slavlagen i Ungern. Det östeuropeiska landet styrs av Victor Orban, som delar partigrupp med Moderaterna. Ett av kraven i LO:s valmanifest är att länder som bryter mot demokratiska principer ska vägras bidrag från EU.

– Vi börjar se allianser mellan främlingsfientliga och borgerliga. Om den byggs stark, då får de främlingsfientliga ett stort inflytande över EU:s framtid. Det vi sett som genombrott i Polen och Ungern sprider sig till fler länder. Man kan säga att valet är avgörande för Europas framtid, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Många LO–medlemmar vet inte riktigt hur EU fungerar och hur besluten går till, berättar LO:s vice ordförande Therese Guovelin.

– Vi ska jobba på samma sätt som i senaste valen, med samtalen som metod. Målet är att nå 150 000 medlemmar och prata om valet. Då är det viktigt att mobilisera förtroendevalda, att de ser vikten av att rösta. Under förra Europaparlamentsvalet röstade 40 procent av de svenska arbetarna. Det är bland det högsta valdeltagandet bland arbetare i hela EU. Vi ska uppnå det igen, minst. Vi ökade också de som röstade på Socialdemokraterna kraftigt. Det ska vi uppnå i år också, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    13 februari, 2019

    Det finns redan en utmärkt politiker i EU som har tagit tag i denna fråga under ett par år, nämligen Peter Lundgren. LO kan ju uppmana sina medlemmar att stödja honom istället eftersom han har en ganska lång erfarenhet hur EU hanterar dessa frågor. Till skillnad från många yrkespolitiker har han ju även en erfarenhet som knegare i denna branschen också.

Lästips:

Transportarbetarens logga

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.