Karl-Petter Thorwaldsson, Johan Danielsson, Therese Guovelin. Foto: John Antonsson.
Close
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO, Johan Danielsson (S) kandidat till EU-parlamentet, Therese Guovelin, vice ordförande LO. Foto: John Antonsson.
Close

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

Mellan LO-ledarna Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin står deras kandidat: Johan Danielsson (S). LO ska presentera sin valplattform till EU-valet.

På väggen bakom dem projiceras huvudbudskapet inför EU-valet. ”Högern har tappat kontrollen”. På bilderna ser vi Jimmie Åkesson (SD) skaka hand med Ulf Kristersson (M). De har bildsällskap av bland andra Ungerns högerledare Viktor Orbán och den franska nationalisten Marine Le Pen.

Men vi börjar med den fråga som ligger lastbilschaufförerna närmast. Just nu pågår intensiva förhandlingar om vilka villkor som ska gälla för åkeribranschen i EU. Det som förr kallades mobilitetspaketet har delats upp i tre olika delar. Den del som handlar om cabotagetrafiken börjar närma sig ett beslut. Men vad gäller kör- och vilotider, respektive frågan om utstationering, alltså vilka löner som ska gälla, kan de olika sidorna inte enas.

Om det landar i en kompromiss du inte är nöjd med. Finns det möjligheter att skärpa till reglerna?

– Det skulle jag tro. Men jag hoppas vi når en tillfredställande lösning innan valet. Om det låser sig, vilket fortfarande är ett troligt scenario, då är det något som jag ska ta tag i från dag ett. Och säkerställa ordning på vägarna, säger Johan Danielsson.

– Om vi får en lösning innan valet som inte är tillfredställande. Då är det troligt att man kommer att öppna upp för att göra en utvärdering av implementeringen om två år. Vid det tillfället kommer det öppna sig en möjlighet att rätta till det som blev fel den här gången. Men än så länge hoppas jag att vi får det rätt första gången.

LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson bryter in:

– Johan har jobbat med det här i många år. Men vi får oftast se förslagen först efter att de är beredda. Om han kommer in i parlamentet får vi en unik möjlighet att följa förslagen hela vägen till implementering, där finns stora vinster för vår del.

Inför EU-valet 2014 sa LO att den viktigaste frågan var att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Förra året sa EU ja till det. Men än så länge är åkeribranschen undantagen och de exakta reglerna för hur det ska genomföras i Sverige är inte satta.

– Det känns lite tillfredställande att man gjort det man lovade innan förra valet, även om de sista detaljerna inte är klara. Det är den allra viktigaste frågan för våra medlemmar. Hela EU har svängt i frågan de sista åren, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

LO:s budskap är att EU-valet är ett val mellan höger och vänster. Den här gången har facket också en farhåga att nationalisterna ska liera sig med de konservativa högerpartierna.

– I Ungern inför man den mest extrema lag vi sett på europeisk arbetsmarknad de senaste 40 åren. Man kan tvinga anställda att jobba en dags övertid i veckan utan att få betalning för den under flera år. Det är under granskning av FN och ILO om det är slavarbete, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Han syftar på den så kallade slavlagen i Ungern. Det östeuropeiska landet styrs av Victor Orban, som delar partigrupp med Moderaterna. Ett av kraven i LO:s valmanifest är att länder som bryter mot demokratiska principer ska vägras bidrag från EU.

– Vi börjar se allianser mellan främlingsfientliga och borgerliga. Om den byggs stark, då får de främlingsfientliga ett stort inflytande över EU:s framtid. Det vi sett som genombrott i Polen och Ungern sprider sig till fler länder. Man kan säga att valet är avgörande för Europas framtid, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Många LO–medlemmar vet inte riktigt hur EU fungerar och hur besluten går till, berättar LO:s vice ordförande Therese Guovelin.

– Vi ska jobba på samma sätt som i senaste valen, med samtalen som metod. Målet är att nå 150 000 medlemmar och prata om valet. Då är det viktigt att mobilisera förtroendevalda, att de ser vikten av att rösta. Under förra Europaparlamentsvalet röstade 40 procent av de svenska arbetarna. Det är bland det högsta valdeltagandet bland arbetare i hela EU. Vi ska uppnå det igen, minst. Vi ökade också de som röstade på Socialdemokraterna kraftigt. Det ska vi uppnå i år också, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    13 februari, 2019

    Det finns redan en utmärkt politiker i EU som har tagit tag i denna fråga under ett par år, nämligen Peter Lundgren. LO kan ju uppmana sina medlemmar att stödja honom istället eftersom han har en ganska lång erfarenhet hur EU hanterar dessa frågor. Till skillnad från många yrkespolitiker har han ju även en erfarenhet som knegare i denna branschen också.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Transportarbetarens logga

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.