Lockouten dyr för hamnarbetare

Hamn. Sveriges Hamnars lockout på fridagar kan bli mycket kostsam för Hamnarbetarförbundets medlemmar. Ett tidigare rättsfall från flyget visar att arbetsgivaren hade rätt att dra av lön även för lediga dagar – när anställda var utestängda från arbetsplatsen genom strejk och lockout.

I fredags la Sveriges Hamnar ett massiv varsel i den inflammerade konflikten med Hamnarbetarförbundet (HF). Från den 6 mars och fem månader framåt blir det stopp för övertidsarbete och inhyrning av personal för övertidsarbete i alla hamnar. Stridsåtgärden riktas bara mot HF:s medlemmar.

Fast den mest kontroversiella åtgärden är den som tar sikte på fridagarna. HF-medlemmarna lockoutas alla lediga dagar.

Det kan tyckas som en verkningslös stridsåtgärd att stänga ute anställda som ändå inte skulle ha jobbat. Men arbetsgivarna hävdar att stuveriföretagen har rätt att göra löneavdrag för fridagarna. Det gör att HF-medlemmar kan mista uppåt en tredjedel av månadslönen i nästan fem månader.

HF har invänt och anser att själva lockouten på fridagar kan vara en olovlig stridsåtgärd. Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, håller inte med:

– I en arbetsmarknadskonflikt får man vara hur elak som helst. Det finns inget hinder mot en lockout på fridagar.

Frågan är då om hamnarbetsgivarna kan göra löneavdrag för en lockoutad person som ändå jobbat full tid en viss månad.

En dom i Arbetsdomstolen (AD) indikerar att Sveriges Hamnar har rätt. På hösten 1993 låg Transport i fejd med SAS och flygarbetsgivarna. Facket varslade om strejk och motparten svarade med lockout.

Efter en dags arbetsnedläggelse, på luciadagen, enades parterna om ett nytt kollektivavtal. När lönen sedan kom i slutet på månaden hade arbetsgivaren gjort avdrag för en dag. Avdraget gjordes även för anställda som skulle varit lediga under själva strejk- och lockoutdagen.

Transport protesterade och stämde SAS inför AD. Arbetstagarna förlorade. AD ansåg att anställda har rätt till lön för den tid man står till ”förfogande för att utföra arbete”. Flygpersonalen var i praktiken i tjänst även på fridagar. Nu hade man alltså varit ute i konflikt en dag och inte stått till förfogande. Arbetsgivaren hade därmed rätt att göra löneavdraget.

AD tog också upp frågan om hur stort avdraget ska vara. Rätten kom fram till att vid vanliga konflikter, där anställda strejkat låt säga tre dagar, får alla lika stort avdrag på lönen – oavsett hur långa pass man skulle ha jobbat.

Samma formell kom att användas på de lockoutade flyganställda. Alla som varit utestängda, lediga eller inte, fick ett löneavdrag som motsvarande en 365-del av årslönen.

Frågan om stridsåtgärder på fridagar och avdrag på lönen har behandlats även i andra tvister. 1993 låg dåvarande Postverket i konflikt med brevbärare som var organiserade i Syndikalisterna. Löneavdrag gjordes då för alla konfliktdagar – oavsett om brevbärarna varit lediga eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik Alm:
    26 februari, 2019

    Hamnarbetarförbundet har genom alla år lagt stridsåtgärder som kostar arbetsgivarna stora pengar men inte tärt på strejkkassan eftersom medlemmarna inte förlorat lön (övertidsblockaderna m.m). Nu får HF smaka på sin egen medicin!

    HF kan vara glada över att ha bidragit till att både ändra konflikträtten och dessutom gett arbetsgivarna möjlighet att slipa sina stridsåtgärder. Grattis! ”Enighet ger seger” osv.

  2. Peter Jansson:
    26 februari, 2019

    Jag älskar när det svider i hamnarbetarnas plånbok!!Hamnarbetarna i Göteborg har kostat mig miljoner i utebliven ersättning på grund av väntetider genom åren!!Numera njuter jag av att vara en ung pensionär vid 52 års ålder,men jag hade kunnat vara en MYCKET RIK ung pensionär istället!!!!

  3. Daniel Håkansson:
    26 februari, 2019

    Refererade rättsfall handlar ju om pågående ömsesidiga konflikter. Lockouter brukar ju vara så kallade spegel och konsekvenslockouter. AD har i dessa fall tittar på hur löneavdrag ska ske när det rådit strejk eller annat konfliktvapen från arbetstagarna och produktionen var påverkad eller låg nere p g a konflikt från endera eller bägge parter. I retrospektiv ganska självklara domar, att löneavdragen skulle omfatta hela kollektiven snarare än de som var schemalagda är ju logiskt, liksom ADs resonemang i slutklämmen om att konfliktbördan bör bäras gemensamt.
    SAS fallet gäller en dag där strejk var utlyst och konflikt uppstod efteråt om lockoutens löneavdrag skulle gälla alla eller endast schemalagda. Går inte att jämföra.
    Det svensk hamn försöker göra nu är att ju att använda konfliktvapnet utan någon större konsekvens för verksamheten . Det är lite för smart för att ligga i lagens mening, tillåts det har ju arbetsgivarsidan fått ett nytt vapen som kommer göra all form av konflikt helt meningslös i framtiden för alla fackförbund. Får hoppas AD prövar konfliktsrättsliga aspekterna på detta snarast, liksom att Medlingsinstitutet ber parterna besinna sig avseende omfattningen på konfliktåtgärder.

    Något fyra månaders varsel från HF föreligger ju ej, man har hittils ägnat sig åt punktstrejker .

    Lockout vid fridagar i fyra månader innebär ju att man jobbar halv gratis.

Lästips:

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Joakim Ärlund

”Automatisering kan göra riskfyllda jobb säkrare”

Sveriges Hamnar. – Vi tror inte att automatiseringen kommer att leda till färre jobb i hamnarna. Däremot kommer det att ställa andra krav på kompetens hos de anställda.

Transportarbetarens logga

Förhandlingarna om nytt stuveriavtal avbrutna

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna avbröts vid 14-tiden på torsdagen. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, väntas återuppta överläggningarna först i april.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.

Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Corona/Avtalsrörelsen

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.