Johan Danielsson
Close
Johan Danielsson arbetar som EU-samordnare på LO. Där jobbar han med att hålla ihop fackets påverkansarbete gentemot riksdag, regering och EU:s institutioner i EU-frågor.
Close

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Johan Danielsson kandiderade också till EU-parlamentet för fem år sedan. Då hade han stöd av Transport och en handfull LO-förbund, men han hamnade för långt ner på listan och kryssen räckte inte till. Till nästa års EU-val är Danielsson nominerad av hela LO.

Varför ger du det här en chans till?

– Därför att reglerna som vi fattar beslut om på europeisk nivå har stor effekt på vår arbetsmarknad i Sverige och vår möjlighet att upprätthålla kollektivavtalen. Hur vi löser det är avgörande för hur EU-samarbetet utvecklas. Jag kandiderar på frågor som ordning och reda på arbetsmarknaden och att inte missbruka den fria rörligheten. Det är viktiga frågor som måste lösas om vi ska kunna upprätthålla stödet för EU-samarbetet som sådant.

Tror du att EU-samarbetet har en framtid om arbetsmarknadens regler inte förändras?

– Löser man inte det, har vi inte fri rörlighet i EU om 20 år. Ett försvagat och splittrat EU kommer också att skada möjligheterna att göra annat som vi behöver samarbetet till. Vi klarar inte klimatomställningen i Europa eller globalt utan ett EU-samarbete.

I din kandidatpresentation på LO:s hemsida lyfter du osunda konkurrens på vägtransportmarknaden, varför?

– Det är ett så tydligt exempel på en bransch där osund konkurrens breder ut sig och där det finns EU-lagstiftning som öppnar upp för det. I grunden finns en sund huvudregel. Ska du köra transporter i Sverige ska du registrera bilen här, betala skatter i Sverige och följa svensk lag, svenska löner och arbetsvillkor. Men undantagen som finns missbrukas. EU-reglerna är problemet. Om man inte når en överenskommelse i nuvarande parlament, eller om den nås men inte är tillfredställande, kommer det att bli en stor fråga för LO och Socialdemokraterna i valet.

Varför ska en väljare som vill säkra villkoren för arbetare i Sverige rösta på dig som socialdemokrat och inte en sverigedemokrat?

– De ska rösta på oss för att vi har en politisk agenda för att återställa ordning och reda på arbetsmarknaden. Jag är övertygad om att arbetarrörelsen och den europeiska socialdemokratin är den politiska kraft som kan åstadkomma det. Sverigedemokraterna sitter i en partigrupp i parlamentet som är emot lika lön för lika arbete.

– Det man måste ha i åtanke är att SD och extremhögerpartierna som går fram i Europa gör att borgerliga partier får fortsätta regera. Vad man då får är fortsatt osund konkurrens på EU:s inre marknad. Det enda sättet att se till att den fria rörligheten inte missbrukas är att rösta på oss.

Det blir 705 ledamöter i parlamentet och om du kommer in hamnar du i den näst största partigruppen. Kan du påverka något?

– En rolig del med Europaparlamentet är att enskilda ledamöter har stor möjlighet att påverka. I praktiken är det utskotten som förhandlar fram förslagen. Enskilda ledamöter får goda möjligheter att påverka lagstiftningen för en halv miljard människor. Men då vill det till att du kan dina frågor, arbetar hårt och prioriterar. I arbetsmarknadsutskottet sitter en svensk i dag och det är Marita Ulvskog (S). Du som väljare måste välja ledamöter som prioriterar de frågor som är viktiga för dig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.