Johan Danielsson
Close
Johan Danielsson arbetar som EU-samordnare på LO. Där jobbar han med att hålla ihop fackets påverkansarbete gentemot riksdag, regering och EU:s institutioner i EU-frågor.
Close

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Johan Danielsson kandiderade också till EU-parlamentet för fem år sedan. Då hade han stöd av Transport och en handfull LO-förbund, men han hamnade för långt ner på listan och kryssen räckte inte till. Till nästa års EU-val är Danielsson nominerad av hela LO.

Varför ger du det här en chans till?

– Därför att reglerna som vi fattar beslut om på europeisk nivå har stor effekt på vår arbetsmarknad i Sverige och vår möjlighet att upprätthålla kollektivavtalen. Hur vi löser det är avgörande för hur EU-samarbetet utvecklas. Jag kandiderar på frågor som ordning och reda på arbetsmarknaden och att inte missbruka den fria rörligheten. Det är viktiga frågor som måste lösas om vi ska kunna upprätthålla stödet för EU-samarbetet som sådant.

Tror du att EU-samarbetet har en framtid om arbetsmarknadens regler inte förändras?

– Löser man inte det, har vi inte fri rörlighet i EU om 20 år. Ett försvagat och splittrat EU kommer också att skada möjligheterna att göra annat som vi behöver samarbetet till. Vi klarar inte klimatomställningen i Europa eller globalt utan ett EU-samarbete.

I din kandidatpresentation på LO:s hemsida lyfter du osunda konkurrens på vägtransportmarknaden, varför?

– Det är ett så tydligt exempel på en bransch där osund konkurrens breder ut sig och där det finns EU-lagstiftning som öppnar upp för det. I grunden finns en sund huvudregel. Ska du köra transporter i Sverige ska du registrera bilen här, betala skatter i Sverige och följa svensk lag, svenska löner och arbetsvillkor. Men undantagen som finns missbrukas. EU-reglerna är problemet. Om man inte når en överenskommelse i nuvarande parlament, eller om den nås men inte är tillfredställande, kommer det att bli en stor fråga för LO och Socialdemokraterna i valet.

Varför ska en väljare som vill säkra villkoren för arbetare i Sverige rösta på dig som socialdemokrat och inte en sverigedemokrat?

– De ska rösta på oss för att vi har en politisk agenda för att återställa ordning och reda på arbetsmarknaden. Jag är övertygad om att arbetarrörelsen och den europeiska socialdemokratin är den politiska kraft som kan åstadkomma det. Sverigedemokraterna sitter i en partigrupp i parlamentet som är emot lika lön för lika arbete.

– Det man måste ha i åtanke är att SD och extremhögerpartierna som går fram i Europa gör att borgerliga partier får fortsätta regera. Vad man då får är fortsatt osund konkurrens på EU:s inre marknad. Det enda sättet att se till att den fria rörligheten inte missbrukas är att rösta på oss.

Det blir 705 ledamöter i parlamentet och om du kommer in hamnar du i den näst största partigruppen. Kan du påverka något?

– En rolig del med Europaparlamentet är att enskilda ledamöter har stor möjlighet att påverka. I praktiken är det utskotten som förhandlar fram förslagen. Enskilda ledamöter får goda möjligheter att påverka lagstiftningen för en halv miljard människor. Men då vill det till att du kan dina frågor, arbetar hårt och prioriterar. I arbetsmarknadsutskottet sitter en svensk i dag och det är Marita Ulvskog (S). Du som väljare måste välja ledamöter som prioriterar de frågor som är viktiga för dig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

Smekmånaden i politiken är över

Insändare. Lika förundrade som över den totala enigheten i politiken när coronakrisen började är vi nu när det börjar göras politiska poäng. Det har gått drygt en månad och de politiska förslagen som kommer att få förödande konsekvenser i framtiden duggar tätt.

Transportarbetarens logga

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Corona.
Arlanda, lastare

300-400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Före detta transportare föreslås till LO-ledningen

Facket. Susanna Gideonsson från Handels kan väljas till LO-ordförande den 15 juni. Till andre vice ordförande vill valberedningen ha Kommunals Lisa Bengtsson, med många år i Transport bakom sig.

corona

Inget statligt stöd när permitterade tar semester

Politik. Det statliga stödet för korttidspermitterad personal betalas inte ut under semestern. Tillväxtverket har gjort en helomvändning, något som kritiseras hårt från arbetsgivarhåll.