Johan Danielsson
Close
Johan Danielsson arbetar som EU-samordnare på LO. Där jobbar han med att hålla ihop fackets påverkansarbete gentemot riksdag, regering och EU:s institutioner i EU-frågor.
Close

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Johan Danielsson kandiderade också till EU-parlamentet för fem år sedan. Då hade han stöd av Transport och en handfull LO-förbund, men han hamnade för långt ner på listan och kryssen räckte inte till. Till nästa års EU-val är Danielsson nominerad av hela LO.

Varför ger du det här en chans till?

– Därför att reglerna som vi fattar beslut om på europeisk nivå har stor effekt på vår arbetsmarknad i Sverige och vår möjlighet att upprätthålla kollektivavtalen. Hur vi löser det är avgörande för hur EU-samarbetet utvecklas. Jag kandiderar på frågor som ordning och reda på arbetsmarknaden och att inte missbruka den fria rörligheten. Det är viktiga frågor som måste lösas om vi ska kunna upprätthålla stödet för EU-samarbetet som sådant.

Tror du att EU-samarbetet har en framtid om arbetsmarknadens regler inte förändras?

– Löser man inte det, har vi inte fri rörlighet i EU om 20 år. Ett försvagat och splittrat EU kommer också att skada möjligheterna att göra annat som vi behöver samarbetet till. Vi klarar inte klimatomställningen i Europa eller globalt utan ett EU-samarbete.

I din kandidatpresentation på LO:s hemsida lyfter du osunda konkurrens på vägtransportmarknaden, varför?

– Det är ett så tydligt exempel på en bransch där osund konkurrens breder ut sig och där det finns EU-lagstiftning som öppnar upp för det. I grunden finns en sund huvudregel. Ska du köra transporter i Sverige ska du registrera bilen här, betala skatter i Sverige och följa svensk lag, svenska löner och arbetsvillkor. Men undantagen som finns missbrukas. EU-reglerna är problemet. Om man inte når en överenskommelse i nuvarande parlament, eller om den nås men inte är tillfredställande, kommer det att bli en stor fråga för LO och Socialdemokraterna i valet.

Varför ska en väljare som vill säkra villkoren för arbetare i Sverige rösta på dig som socialdemokrat och inte en sverigedemokrat?

– De ska rösta på oss för att vi har en politisk agenda för att återställa ordning och reda på arbetsmarknaden. Jag är övertygad om att arbetarrörelsen och den europeiska socialdemokratin är den politiska kraft som kan åstadkomma det. Sverigedemokraterna sitter i en partigrupp i parlamentet som är emot lika lön för lika arbete.

– Det man måste ha i åtanke är att SD och extremhögerpartierna som går fram i Europa gör att borgerliga partier får fortsätta regera. Vad man då får är fortsatt osund konkurrens på EU:s inre marknad. Det enda sättet att se till att den fria rörligheten inte missbrukas är att rösta på oss.

Det blir 705 ledamöter i parlamentet och om du kommer in hamnar du i den näst största partigruppen. Kan du påverka något?

– En rolig del med Europaparlamentet är att enskilda ledamöter har stor möjlighet att påverka. I praktiken är det utskotten som förhandlar fram förslagen. Enskilda ledamöter får goda möjligheter att påverka lagstiftningen för en halv miljard människor. Men då vill det till att du kan dina frågor, arbetar hårt och prioriterar. I arbetsmarknadsutskottet sitter en svensk i dag och det är Marita Ulvskog (S). Du som väljare måste välja ledamöter som prioriterar de frågor som är viktiga för dig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Insänt-logga till webben

Smekmånaden i politiken är över

Insändare. Lika förundrade som över den totala enigheten i politiken när coronakrisen började är vi nu när det börjar göras politiska poäng. Det har gått drygt en månad och de politiska förslagen som kommer att få förödande konsekvenser i framtiden duggar tätt.

Transportarbetarens logga

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.