Johan Danielsson
Close
Johan Danielsson arbetar som EU-samordnare på LO. Där jobbar han med att hålla ihop fackets påverkansarbete gentemot riksdag, regering och EU:s institutioner i EU-frågor.
Close

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Johan Danielsson kandiderade också till EU-parlamentet för fem år sedan. Då hade han stöd av Transport och en handfull LO-förbund, men han hamnade för långt ner på listan och kryssen räckte inte till. Till nästa års EU-val är Danielsson nominerad av hela LO.

Varför ger du det här en chans till?

– Därför att reglerna som vi fattar beslut om på europeisk nivå har stor effekt på vår arbetsmarknad i Sverige och vår möjlighet att upprätthålla kollektivavtalen. Hur vi löser det är avgörande för hur EU-samarbetet utvecklas. Jag kandiderar på frågor som ordning och reda på arbetsmarknaden och att inte missbruka den fria rörligheten. Det är viktiga frågor som måste lösas om vi ska kunna upprätthålla stödet för EU-samarbetet som sådant.

Tror du att EU-samarbetet har en framtid om arbetsmarknadens regler inte förändras?

– Löser man inte det, har vi inte fri rörlighet i EU om 20 år. Ett försvagat och splittrat EU kommer också att skada möjligheterna att göra annat som vi behöver samarbetet till. Vi klarar inte klimatomställningen i Europa eller globalt utan ett EU-samarbete.

I din kandidatpresentation på LO:s hemsida lyfter du osunda konkurrens på vägtransportmarknaden, varför?

– Det är ett så tydligt exempel på en bransch där osund konkurrens breder ut sig och där det finns EU-lagstiftning som öppnar upp för det. I grunden finns en sund huvudregel. Ska du köra transporter i Sverige ska du registrera bilen här, betala skatter i Sverige och följa svensk lag, svenska löner och arbetsvillkor. Men undantagen som finns missbrukas. EU-reglerna är problemet. Om man inte når en överenskommelse i nuvarande parlament, eller om den nås men inte är tillfredställande, kommer det att bli en stor fråga för LO och Socialdemokraterna i valet.

Varför ska en väljare som vill säkra villkoren för arbetare i Sverige rösta på dig som socialdemokrat och inte en sverigedemokrat?

– De ska rösta på oss för att vi har en politisk agenda för att återställa ordning och reda på arbetsmarknaden. Jag är övertygad om att arbetarrörelsen och den europeiska socialdemokratin är den politiska kraft som kan åstadkomma det. Sverigedemokraterna sitter i en partigrupp i parlamentet som är emot lika lön för lika arbete.

– Det man måste ha i åtanke är att SD och extremhögerpartierna som går fram i Europa gör att borgerliga partier får fortsätta regera. Vad man då får är fortsatt osund konkurrens på EU:s inre marknad. Det enda sättet att se till att den fria rörligheten inte missbrukas är att rösta på oss.

Det blir 705 ledamöter i parlamentet och om du kommer in hamnar du i den näst största partigruppen. Kan du påverka något?

– En rolig del med Europaparlamentet är att enskilda ledamöter har stor möjlighet att påverka. I praktiken är det utskotten som förhandlar fram förslagen. Enskilda ledamöter får goda möjligheter att påverka lagstiftningen för en halv miljard människor. Men då vill det till att du kan dina frågor, arbetar hårt och prioriterar. I arbetsmarknadsutskottet sitter en svensk i dag och det är Marita Ulvskog (S). Du som väljare måste välja ledamöter som prioriterar de frågor som är viktiga för dig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Nu startar slutförhandlingarna om vägpaketet

EU. Förslaget om nya EU-regler för åkeribranschen tog ett stort steg framåt i dag. Strax före halv elva blev det klart att förhandlingar ska inledas med ministrarna i Europeiska rådet och EU-kommissionen om vägpaketet.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.