4 av 10

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande
LO:s Berit Müllerström.

– Många av dem som kommer blir utnyttjade. Vi måste komma åt missförhållanden och arbetsgivare som dumpar löner. Dessutom har Sverige många nyanlända flyktingar som behöver jobb, säger Berit Müllerström, andra vice ordförande i LO.

De senaste åren har Sverige tagit emot runt 300  000 asylsökande. Parallellt har arbetsgivare själva fortsatt rekrytera arbetskraft utanför EU – personer som ofta kommer från samma länder som de skyddsbehövande flytt från.

Exempelvis Syrien.

De svenska reglerna för arbetskraftsinvandring beskrivs som mycket liberala, jämfört med andra västländer.

Långtgående avreglering

Det var 2008 som den borgerliga alliansen gjorde upp med Miljöpartiet om nya villkor för arbetskraft från ”tredje land”. Beslutet innebar en långtgående avreglering. Numera görs ingen prövning av om det råder brist på arbetskraft inom ett visst område – exempelvis lagerarbete. Det är arbetsgivaren som själv avgör om rekrytering ska ske utanför EU.

Arbetsgivarna måste dock söka tillstånd hos Migrationsverket innan gästarbetaren kan flytta hit. Tillståndet gäller i högst två år och verket prövar i princip två saker:

  • Att det finns försäkringar och avtalsenliga löner.
  • Att den som anställs tjänar minst 13  000 kronor i månaden. Det är den nivå som myndigheten anser krävs för att den hitreste ska klara sin försörjning.

Enligt reglerna ska Migrationsverket också skicka ansökningarna till de berörda fackförbunden, för yttrande. Facket kan bara lämna synpunkter på löne- och anställningsvillkoren. Inte på personalbehovet eller seriositeten i en viss bransch.

Fungerar systemet?

Nej, säger LO.

Brister

En granskning som Riksrevisionen gjorde 2016 pekar också på brister. Arbetsgivarsidan vill gärna framhålla att arbetskraftsinvandringen sker för att fylla vakanser i bristyrken. Det stämmer – delvis. Den största gruppen som kommer till Sverige är IT-specialister. Men många av ansökningarna gäller lågkvalificerade jobb som städare och restaurangbiträden.

Riksrevisionen beskriver även missbruk och fusk. Det kan handla om rena fejkjobb, löner som ligger under vad som utlovats eller att gästarbetarna måste betala för att få jobbet. Summor från 20  000 till över 100  000 kronor nämns.

Hur utbrett fusket är har Riksrevisionen inte kunnat slå fast. Organisationen Centrum för rättvisa granskade 450 fall där gästarbetare överklagat utvisningsbeslut. I en tredjedel av fallen hade arbetsgivarna inte uppfyllt kravet på att den anställda måste tjäna minst 13  000 kronor i månaden för att få stanna i Sverige.

”Spårbyte”

Reglerna för arbetskraftsinvandring öppnar också för ”spårbyte”. Asylsökanden som fått avslag kan under vissa förutsättningar välja att i stället söka tillstånd som arbetskraftsinvandrare.

Spårbyte kan också ske åt andra hållet. Arbetskraftsinvandrare som har skyddsbehov kan söka asyl, om en anställning upphör och de hotas av utvisning.

En statlig utredning är tillsatt som ska se över regelverket för arbetskraftsinvandring. I väntan på den är LO fortsatt kritiskt – trots invändningar om protektionism och främlingsfientlighet.

Berit Müllerström säger:

– Vi har två grupper som kommer till Sverige: flyktingar med skyddsbehov och arbetskraftsinvandrare. I första hand måste vi se till att de som behöver asyl får jobb. Finns det sedan yrken med brist på arbetskraft kan vi ta in arbetskraft från tredje land.

– Det synsättet tycker jag inte är främlingsfientligt. I dagsläget har LO inget eget förslag till hur reglerna ska utformas i detalj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Transportarbetarens logga

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.