4 av 10

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande
LO:s Berit Müllerström.

– Många av dem som kommer blir utnyttjade. Vi måste komma åt missförhållanden och arbetsgivare som dumpar löner. Dessutom har Sverige många nyanlända flyktingar som behöver jobb, säger Berit Müllerström, andra vice ordförande i LO.

De senaste åren har Sverige tagit emot runt 300  000 asylsökande. Parallellt har arbetsgivare själva fortsatt rekrytera arbetskraft utanför EU – personer som ofta kommer från samma länder som de skyddsbehövande flytt från.

Exempelvis Syrien.

De svenska reglerna för arbetskraftsinvandring beskrivs som mycket liberala, jämfört med andra västländer.

Långtgående avreglering

Det var 2008 som den borgerliga alliansen gjorde upp med Miljöpartiet om nya villkor för arbetskraft från ”tredje land”. Beslutet innebar en långtgående avreglering. Numera görs ingen prövning av om det råder brist på arbetskraft inom ett visst område – exempelvis lagerarbete. Det är arbetsgivaren som själv avgör om rekrytering ska ske utanför EU.

Arbetsgivarna måste dock söka tillstånd hos Migrationsverket innan gästarbetaren kan flytta hit. Tillståndet gäller i högst två år och verket prövar i princip två saker:

  • Att det finns försäkringar och avtalsenliga löner.
  • Att den som anställs tjänar minst 13  000 kronor i månaden. Det är den nivå som myndigheten anser krävs för att den hitreste ska klara sin försörjning.

Enligt reglerna ska Migrationsverket också skicka ansökningarna till de berörda fackförbunden, för yttrande. Facket kan bara lämna synpunkter på löne- och anställningsvillkoren. Inte på personalbehovet eller seriositeten i en viss bransch.

Fungerar systemet?

Nej, säger LO.

Brister

En granskning som Riksrevisionen gjorde 2016 pekar också på brister. Arbetsgivarsidan vill gärna framhålla att arbetskraftsinvandringen sker för att fylla vakanser i bristyrken. Det stämmer – delvis. Den största gruppen som kommer till Sverige är IT-specialister. Men många av ansökningarna gäller lågkvalificerade jobb som städare och restaurangbiträden.

Riksrevisionen beskriver även missbruk och fusk. Det kan handla om rena fejkjobb, löner som ligger under vad som utlovats eller att gästarbetarna måste betala för att få jobbet. Summor från 20  000 till över 100  000 kronor nämns.

Hur utbrett fusket är har Riksrevisionen inte kunnat slå fast. Organisationen Centrum för rättvisa granskade 450 fall där gästarbetare överklagat utvisningsbeslut. I en tredjedel av fallen hade arbetsgivarna inte uppfyllt kravet på att den anställda måste tjäna minst 13  000 kronor i månaden för att få stanna i Sverige.

”Spårbyte”

Reglerna för arbetskraftsinvandring öppnar också för ”spårbyte”. Asylsökanden som fått avslag kan under vissa förutsättningar välja att i stället söka tillstånd som arbetskraftsinvandrare.

Spårbyte kan också ske åt andra hållet. Arbetskraftsinvandrare som har skyddsbehov kan söka asyl, om en anställning upphör och de hotas av utvisning.

En statlig utredning är tillsatt som ska se över regelverket för arbetskraftsinvandring. I väntan på den är LO fortsatt kritiskt – trots invändningar om protektionism och främlingsfientlighet.

Berit Müllerström säger:

– Vi har två grupper som kommer till Sverige: flyktingar med skyddsbehov och arbetskraftsinvandrare. I första hand måste vi se till att de som behöver asyl får jobb. Finns det sedan yrken med brist på arbetskraft kan vi ta in arbetskraft från tredje land.

– Det synsättet tycker jag inte är främlingsfientligt. I dagsläget har LO inget eget förslag till hur reglerna ska utformas i detalj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Fredagslyssning!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Transportarbetarens logga

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.