Torbjörn Johansson, Karl-Petter Thorwaldsson och Ingela Edlund, LO-ledningen.
Close
Torbjörn Johansson, Karl-Petter Thorwaldsson och Ingela Edlund tuggar i sig av det vegetariska "köttet".
Close

LO-toppar inte mätta på makt

Heta frågor när LO samlar till kongress? Samhällsomgripande teman som lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Och så den egna organisationen – hur den ska se ut, vilken roll den ska ha och hur mycket den får kosta.

– Det där måste vi ha en rejäl diskussion om, säger LO:s andre vice ordförande Ingela Edlund. Från styrelsen föreslår vi sedan att en utredning ska se över och föreslå hur det ska se ut framöver.

Bland förslagen om LO:s framtida organisation finns Transports motion om att slå ihop de enskilda förbunden till ett enda stort fackförbund. Den idén har dagens LO-ledning inte tänkt sig att utredningen ska satsa på.

De tre som finns kvar i ledningen sitter lugnt på dagens pressträff om LO:s kongress. Karl-Petter Thorwaldsson, Ingela Edlund och Torbjörn Johansson blickar mot framtiden, lägger upp strategin inför den stundande kongressen och äter av den veganska lunchbuffén.

Med en dryg vecka kvar har valberedningen inte kommit med sitt förslag. Men inget tyder än så länge på att de tre kommer att utmanas.

Däremot förväntas valberedningen föreslå en fjärde person till LO-toppen, en som tar över efter Tobias Baudin som häromveckan valdes till ordförande i Kommunal.

Tidningen Arbetet har presenterat de heta namnen till nya LO-ledningen: Amelie Andersson, ombudsman på Kommunals förhandlingsavdelning, Elisabeth Brandt Ygeman, andre vice ordförande i Handels, och Irene Wennemo, statssekreterare hos Ylva Johansson (S) på arbetsmarknadsdepartementet och tidigare chef på LO:s arbetslivsenhet.

350 motioner har kommit till kongressen. De har sorterats till olika block som LO:s styrelse har gått igenom och tagit ställning till. Sista ordet säger kongressombuden.

En hel del handlar om vad LO ska kräva av samhället, vilken politik som ska föras och hur dagens och framtida regeringar ska påverkas.

– Vi vill ha en fortsatt tuff linje där vi fokuserar på jämlikhet, säger ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Klassklyftorna har kommit tillbaka och är enorma. Sverige har halkat efter de andra nordiska länderna och andra länder i Europa. Vi måste lyfta dem som har det sämst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.