Torbjörn Johansson, Karl-Petter Thorwaldsson och Ingela Edlund, LO-ledningen.
Close
Torbjörn Johansson, Karl-Petter Thorwaldsson och Ingela Edlund tuggar i sig av det vegetariska "köttet".
Close

LO-toppar inte mätta på makt

Heta frågor när LO samlar till kongress? Samhällsomgripande teman som lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Och så den egna organisationen – hur den ska se ut, vilken roll den ska ha och hur mycket den får kosta.

– Det där måste vi ha en rejäl diskussion om, säger LO:s andre vice ordförande Ingela Edlund. Från styrelsen föreslår vi sedan att en utredning ska se över och föreslå hur det ska se ut framöver.

Bland förslagen om LO:s framtida organisation finns Transports motion om att slå ihop de enskilda förbunden till ett enda stort fackförbund. Den idén har dagens LO-ledning inte tänkt sig att utredningen ska satsa på.

De tre som finns kvar i ledningen sitter lugnt på dagens pressträff om LO:s kongress. Karl-Petter Thorwaldsson, Ingela Edlund och Torbjörn Johansson blickar mot framtiden, lägger upp strategin inför den stundande kongressen och äter av den veganska lunchbuffén.

Med en dryg vecka kvar har valberedningen inte kommit med sitt förslag. Men inget tyder än så länge på att de tre kommer att utmanas.

Däremot förväntas valberedningen föreslå en fjärde person till LO-toppen, en som tar över efter Tobias Baudin som häromveckan valdes till ordförande i Kommunal.

Tidningen Arbetet har presenterat de heta namnen till nya LO-ledningen: Amelie Andersson, ombudsman på Kommunals förhandlingsavdelning, Elisabeth Brandt Ygeman, andre vice ordförande i Handels, och Irene Wennemo, statssekreterare hos Ylva Johansson (S) på arbetsmarknadsdepartementet och tidigare chef på LO:s arbetslivsenhet.

350 motioner har kommit till kongressen. De har sorterats till olika block som LO:s styrelse har gått igenom och tagit ställning till. Sista ordet säger kongressombuden.

En hel del handlar om vad LO ska kräva av samhället, vilken politik som ska föras och hur dagens och framtida regeringar ska påverkas.

– Vi vill ha en fortsatt tuff linje där vi fokuserar på jämlikhet, säger ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Klassklyftorna har kommit tillbaka och är enorma. Sverige har halkat efter de andra nordiska länderna och andra länder i Europa. Vi måste lyfta dem som har det sämst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).