Torbjörn Johansson, Karl-Petter Thorwaldsson och Ingela Edlund, LO-ledningen.
Close
Torbjörn Johansson, Karl-Petter Thorwaldsson och Ingela Edlund tuggar i sig av det vegetariska "köttet".
Close

LO-toppar inte mätta på makt

Heta frågor när LO samlar till kongress? Samhällsomgripande teman som lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Och så den egna organisationen – hur den ska se ut, vilken roll den ska ha och hur mycket den får kosta.

– Det där måste vi ha en rejäl diskussion om, säger LO:s andre vice ordförande Ingela Edlund. Från styrelsen föreslår vi sedan att en utredning ska se över och föreslå hur det ska se ut framöver.

Bland förslagen om LO:s framtida organisation finns Transports motion om att slå ihop de enskilda förbunden till ett enda stort fackförbund. Den idén har dagens LO-ledning inte tänkt sig att utredningen ska satsa på.

De tre som finns kvar i ledningen sitter lugnt på dagens pressträff om LO:s kongress. Karl-Petter Thorwaldsson, Ingela Edlund och Torbjörn Johansson blickar mot framtiden, lägger upp strategin inför den stundande kongressen och äter av den veganska lunchbuffén.

Med en dryg vecka kvar har valberedningen inte kommit med sitt förslag. Men inget tyder än så länge på att de tre kommer att utmanas.

Däremot förväntas valberedningen föreslå en fjärde person till LO-toppen, en som tar över efter Tobias Baudin som häromveckan valdes till ordförande i Kommunal.

Tidningen Arbetet har presenterat de heta namnen till nya LO-ledningen: Amelie Andersson, ombudsman på Kommunals förhandlingsavdelning, Elisabeth Brandt Ygeman, andre vice ordförande i Handels, och Irene Wennemo, statssekreterare hos Ylva Johansson (S) på arbetsmarknadsdepartementet och tidigare chef på LO:s arbetslivsenhet.

350 motioner har kommit till kongressen. De har sorterats till olika block som LO:s styrelse har gått igenom och tagit ställning till. Sista ordet säger kongressombuden.

En hel del handlar om vad LO ska kräva av samhället, vilken politik som ska föras och hur dagens och framtida regeringar ska påverkas.

– Vi vill ha en fortsatt tuff linje där vi fokuserar på jämlikhet, säger ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Klassklyftorna har kommit tillbaka och är enorma. Sverige har halkat efter de andra nordiska länderna och andra länder i Europa. Vi måste lyfta dem som har det sämst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.