LO granskar hot mot skyddsombud

Skyddsombud hotas, trakasseras och hindras att utföra sitt uppdrag. LO granskar hur vanligt det är – och presenterar resultatet på skyddsombudens dag i oktober. I den förra undersökningen utmärkte sig Transport som det förbund där skyddsombuden motarbetades mest av sina arbetsgivare.

2002 gjorde LO en stor undersökning om skyddsombudens situation. Skyddsombud i alla LO-fack svarade på mängder av frågor. När det gällde om arbetsgivaren motarbetar dem var siffran för hela LO sex procent. Bland Transports skyddsombud kände sig 17 procent motarbetade i sin roll.

– Sedan dess har vi ökat utbildningen av skyddsombuden, berättar Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på förbundet.

– Vi har startat egna utbildningar där en hel del bygger på verkliga händelser. Vi betonar hur viktigt det är med samverkan när det gäller arbetsmiljön. Och om ett skyddsombud hindras i rollen som facklig förtroendeman tar vi det ofta till central förhandling.

Den 26 oktober kommer LO:s nya undersökning om läget för skyddsombuden i samtliga förbund. Industriarbetarnas tidning Dagens Arbete berättar att ett antal händelser ligger bakom beslutet att göra den nya enkäten.

– Vi har till och med fått rapporter om våld mot skyddsombud, säger LO:s arbetsmiljöexpert Sten Gellerstedt till Transportarbetaren. Och samtidigt hör vi om fler som motarbetas i sitt uppdrag och utsätts för hot.

Transports Martin Miljeteig beskriver hur skyddsombud har lämnats utanför det systematiska arbetsmiljöarbetet. Och hur de kan bli illa bemötta av sin arbetsgivare, dekan till exempel få ändrat schema eller sämre arbetsuppgifter.

– Om du som skyddsombud upplever att du blir motarbetad så ta kontakt med avdelningens regionala skyddsombud eller med en ombudsman, säger han. Men tänk på att det inte räknas som att bli hindrad i sitt uppdrag bara för att du har en annan uppfattning än arbetsgivaren i en arbetsmiljöfråga.

Martin Miljeteig kan också se något positivt i rapporterna om skyddsombud som hindras av sin arbetsgivare:

– Det visar att skyddsombuden har förstått sina rättigheter – och inte accepterar något annat än att vara en likvärdig part i arbetsmiljöfrågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).