Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

– Vi kan inte hjälpa dem, anställda i utländska bemanningsföretag har inte alls samma slags skyddsnät, säger Tommy Jonsson, ombudsman på Transport och ansvarig för förbundets satsning ordning och reda i åkeribranschen.

– De litauiska förarna har inget att hämta genom lönegarantin, det är kört.

Det enda positiva som kommit ur historien med Veddigeföretaget är att litauiska Raisitra nu tecknat kollektivavtal. Utstationeringsavtalet innebär att företagets anställda får svenska löner och villkor när de kör i Sverige.

– Det är ett historiskt avtal, Transport har inte tecknat ett sådant med utländska bemanningsföretag tidigare, säger Tommy Jonsson.

Förhoppningen är att svenska, seriösa åkerier anlitar förare som också får ”svensk lön”. Den litauiske arbetsgivaren framhåller att arbetskraften ju behövs. Men både de och facket har redan fått signaler om att åkerier inte är intresserade: Det är lågavlönad, utländsk arbetskraft som efterfrågas.

– Vi ser över vilka svenska åkerier som tagit in utländska chaufförer, och tar in uppgifter. Här finns en möjlighet att göra något för att säkra branschen mot låglönekonkurrens från framför allt Baltikum. Då får man hoppas att åkerierna ställer upp, säger Tommy Jonsson.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om åkeriet i Veddige, som uppstod ur Andreassons åkeri. I det bolaget bemannade äkta paret Yvonne och Karl-Erik Andreasson dragbilar med utländska förare, som togs in som egenföretagare utan anställning. Både Skatteverket och Arbetsdomstolen underkände systemet och efter en tvist i domstol försattes ägarparet i personlig konkurs 2017.

Men verksamheten återuppstod under namnet Lundåkra frakt, ett bolag som tidigare haft begränsad verksamhet. I det var paret Andreasson anställda. De hade båda kort före den personliga konkursen lämnat sina styrelseuppdrag.

– Man tog över allt. Lokal, kunder, telefonnummer, säger Tommy Jonsson.

Paret tog också in chaufförer genom det litauiska bemanningsföretaget Raisitra. De uppgav i april i år att de inte kunde betala ut löner till förarna då Lundåkra inte betalat fakturan.

Den 10 maj försattes också det bolaget i konkurs. De anställda vid åkeriet hade innestående löner på sammanlagt över en miljon kronor. Det täcks av den statliga lönegarantin. Bemanningsbolagets krav är på närmare 800 000 kronor.

I Lundåkras lokaler i Veddige finns i dag ett annat åkeribolag, Ajeden AB. Hallands Nyheter skriver att det vid ett besök är tomt och tyst i fastigheten på Industrigatan, bara två dragbilar och en handfull polskregistrerade personbilar vittnar om verksamhet.
En av personerna i Ajedens styrelse satt tidigare i Lundåkra frakts styrelse.

När Transportarbetaren ringer det telefonnummer som hos Hitta.se fortfarande står registrerat på Lundaåkra frakt, Industrigatan i Veddige, svarar Karl-Erik Andreasson.

– Nej, Lundåkra finns inte. Det har gått i konkurs. Ajeden? Bolag på samma adress? Nej, det vet jag inget om. Intressant!

Uppteckningen visar att konkursboet Lundåkra frakt har skulder på närmare 22 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.