Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

– Vi kan inte hjälpa dem, anställda i utländska bemanningsföretag har inte alls samma slags skyddsnät, säger Tommy Jonsson, ombudsman på Transport och ansvarig för förbundets satsning ordning och reda i åkeribranschen.

– De litauiska förarna har inget att hämta genom lönegarantin, det är kört.

Det enda positiva som kommit ur historien med Veddigeföretaget är att litauiska Raisitra nu tecknat kollektivavtal. Utstationeringsavtalet innebär att företagets anställda får svenska löner och villkor när de kör i Sverige.

– Det är ett historiskt avtal, Transport har inte tecknat ett sådant med utländska bemanningsföretag tidigare, säger Tommy Jonsson.

Förhoppningen är att svenska, seriösa åkerier anlitar förare som också får ”svensk lön”. Den litauiske arbetsgivaren framhåller att arbetskraften ju behövs. Men både de och facket har redan fått signaler om att åkerier inte är intresserade: Det är lågavlönad, utländsk arbetskraft som efterfrågas.

– Vi ser över vilka svenska åkerier som tagit in utländska chaufförer, och tar in uppgifter. Här finns en möjlighet att göra något för att säkra branschen mot låglönekonkurrens från framför allt Baltikum. Då får man hoppas att åkerierna ställer upp, säger Tommy Jonsson.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om åkeriet i Veddige, som uppstod ur Andreassons åkeri. I det bolaget bemannade äkta paret Yvonne och Karl-Erik Andreasson dragbilar med utländska förare, som togs in som egenföretagare utan anställning. Både Skatteverket och Arbetsdomstolen underkände systemet och efter en tvist i domstol försattes ägarparet i personlig konkurs 2017.

Men verksamheten återuppstod under namnet Lundåkra frakt, ett bolag som tidigare haft begränsad verksamhet. I det var paret Andreasson anställda. De hade båda kort före den personliga konkursen lämnat sina styrelseuppdrag.

– Man tog över allt. Lokal, kunder, telefonnummer, säger Tommy Jonsson.

Paret tog också in chaufförer genom det litauiska bemanningsföretaget Raisitra. De uppgav i april i år att de inte kunde betala ut löner till förarna då Lundåkra inte betalat fakturan.

Den 10 maj försattes också det bolaget i konkurs. De anställda vid åkeriet hade innestående löner på sammanlagt över en miljon kronor. Det täcks av den statliga lönegarantin. Bemanningsbolagets krav är på närmare 800 000 kronor.

I Lundåkras lokaler i Veddige finns i dag ett annat åkeribolag, Ajeden AB. Hallands Nyheter skriver att det vid ett besök är tomt och tyst i fastigheten på Industrigatan, bara två dragbilar och en handfull polskregistrerade personbilar vittnar om verksamhet.
En av personerna i Ajedens styrelse satt tidigare i Lundåkra frakts styrelse.

När Transportarbetaren ringer det telefonnummer som hos Hitta.se fortfarande står registrerat på Lundaåkra frakt, Industrigatan i Veddige, svarar Karl-Erik Andreasson.

– Nej, Lundåkra finns inte. Det har gått i konkurs. Ajeden? Bolag på samma adress? Nej, det vet jag inget om. Intressant!

Uppteckningen visar att konkursboet Lundåkra frakt har skulder på närmare 22 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Transportarbetarens logga

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.