Lindgrens avgång väcker bestörtning i Bryssel

"Har förmåga att hitta lösningar" Allt tycktes klart för att Lars Lindgren skulle väljas om till ordförande för de europeiska transportfacken. Hans plötsliga avgång har väckt bestörtning i organisationen, berättar generalsekreteraren Eduardo Chagas i Bryssel.

– Lars Lindgren drevs av ett stort engagemang och hängivenhet. Jag har stor respekt för hans europeiska och internationella arbete och beklagar djupt att han valt att avgå som ordförande i Sverige, säger Eduardo Chagas.

Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) representerar 2,5 miljoner transportarbetare från drygt 230 fackförbund i Europa.

Genom ETF driver svenska Transport också kampen för bättre villkor inom transportsektorn. Det som brukar lyftas fram som sociala villkor med rimliga arbetstider, balans mellan arbete och fritid och vettig lön. Arbetet innebär att försöka påverka EU:s beslutsfattare när de fattar beslut om nya lagar och riktlinjer, så att löntagarnas villkor finns med.

Så sent som i början av mars nominerades Lars Lindgren, av en enig ETF-styrelse, att sitta kvar som ordförande i federationen för ännu en period.

– Utan att känna till alla detaljer om varför Lars Lindgren lämnar som ordförande i Sverige kan jag säga att vi på ETF:s kontor befinner oss i extrem chock. Lars har starkt bidragit till att skapa goda relationer inom det europeiska fackliga transportområdet. Han har också varit viktig för det nordiska och internationella samarbetet inom transportområdet.

– Lars Lindgren jobbade ju inte bara för svenska transportarbetare, utan för arbetare inom hela federationen. Han hade en särskild förmåga att hitta lösningar i svåra situationer och snickra ihop kompromisser, som folk kunde enas kring, säger Eduardo Chagas.

Att försöka få transportfack från totalt 41 europeiska länder att dra åt samma håll är ingen lätt sak. Alla har olika fackliga traditioner, förklarar generalsekreteraren på telefon.

– Vi var glada över att Lars fick så stort stöd för omval, men just nu mår ingen av oss inom ETF så bra.

Enligt Eduardo Chagas finns inga formella hinder mot att Lars Lindgren kan väljas om till ordförande vid ETF:s kongress i Barcelona i maj, även om han lämnat sin ordförandestol i Sverige. Men Chagas bedömer det ändå inte som så troligt.

– Finns det ingen chans att Lars Lindgren kan ändra sig och ändå komma tillbaka som ordförande vid Transports kongress i juni, undrar han lite försiktigt. Jag har försökt men ännu inte lyckats nå honom. Tillsammans har vi utgjort ett mycket bra team, sedan Lars tillträdde som ordförande i mars 2012.

 

Fotnot: Svenska Transport ingår i Nordiska transportarbetarefederationen, NTF, Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Transportarbetarens logga

EU-domstolen: Veckovila i hytten är förbjudet

Chaufförer. EU-domstolen kom med klart besked i dag: Chaufförer får inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. En facklig seger. Men samtidigt är EU på gång att ändra dagens kör- och vilotider.

Transportarbetarens logga

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.