Lindgrens avgång väcker bestörtning i Bryssel

"Har förmåga att hitta lösningar" Allt tycktes klart för att Lars Lindgren skulle väljas om till ordförande för de europeiska transportfacken. Hans plötsliga avgång har väckt bestörtning i organisationen, berättar generalsekreteraren Eduardo Chagas i Bryssel.

– Lars Lindgren drevs av ett stort engagemang och hängivenhet. Jag har stor respekt för hans europeiska och internationella arbete och beklagar djupt att han valt att avgå som ordförande i Sverige, säger Eduardo Chagas.

Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) representerar 2,5 miljoner transportarbetare från drygt 230 fackförbund i Europa.

Genom ETF driver svenska Transport också kampen för bättre villkor inom transportsektorn. Det som brukar lyftas fram som sociala villkor med rimliga arbetstider, balans mellan arbete och fritid och vettig lön. Arbetet innebär att försöka påverka EU:s beslutsfattare när de fattar beslut om nya lagar och riktlinjer, så att löntagarnas villkor finns med.

Så sent som i början av mars nominerades Lars Lindgren, av en enig ETF-styrelse, att sitta kvar som ordförande i federationen för ännu en period.

– Utan att känna till alla detaljer om varför Lars Lindgren lämnar som ordförande i Sverige kan jag säga att vi på ETF:s kontor befinner oss i extrem chock. Lars har starkt bidragit till att skapa goda relationer inom det europeiska fackliga transportområdet. Han har också varit viktig för det nordiska och internationella samarbetet inom transportområdet.

– Lars Lindgren jobbade ju inte bara för svenska transportarbetare, utan för arbetare inom hela federationen. Han hade en särskild förmåga att hitta lösningar i svåra situationer och snickra ihop kompromisser, som folk kunde enas kring, säger Eduardo Chagas.

Att försöka få transportfack från totalt 41 europeiska länder att dra åt samma håll är ingen lätt sak. Alla har olika fackliga traditioner, förklarar generalsekreteraren på telefon.

– Vi var glada över att Lars fick så stort stöd för omval, men just nu mår ingen av oss inom ETF så bra.

Enligt Eduardo Chagas finns inga formella hinder mot att Lars Lindgren kan väljas om till ordförande vid ETF:s kongress i Barcelona i maj, även om han lämnat sin ordförandestol i Sverige. Men Chagas bedömer det ändå inte som så troligt.

– Finns det ingen chans att Lars Lindgren kan ändra sig och ändå komma tillbaka som ordförande vid Transports kongress i juni, undrar han lite försiktigt. Jag har försökt men ännu inte lyckats nå honom. Tillsammans har vi utgjort ett mycket bra team, sedan Lars tillträdde som ordförande i mars 2012.

 

Fotnot: Svenska Transport ingår i Nordiska transportarbetarefederationen, NTF, Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Transportarbetarens logga

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.