Transports ordförande Lars Lindgren.
Close
"Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60", säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Close

Lindgren kandiderar igen

Om precis ett år håller Transport kongress. En het fråga är vem som ska leda förbundet nästa period. Transports nuvarande ordförande, Lars Lindgren, ställer upp för omval. Kruxet är att han fyller 60 och det råder tvist ifall han kan väljas på nytt. – Om det finns hinder går det säkert att lösa, säger Lindgren.

Kongressen hålls vart femte år och är Transports högsta beslutande organ. Valen är en viktig punkt på dagordningen. Kongressen väljer bland annat förbundsstyrelse och ny ledning – det vill säga personer till det verkställande utskottet (vu).

Antalet vu-ledamöter har varierat genom åren. Just nu är det tre personer:

  • Lars Lindgren, förbundsordförande.
  • Tommy Wreeth, förbundskassör.
  • Markus Pettersson, förbundssekreterare.

Om kongressen håller fast vid nuvarande ordning ska tre personer väljas även nästa gång.

Det stora frågetecknet rör ordförandeposten. Lars Lindgren har redan gått ut med att han kandiderar för ytterligare en femårsperiod.

Haken är pensionsåldern. Lindgren anställdes som lokalombudsman i Helsingborg 1994, under en tid då ombudsmän i de flesta fackförbund fick generösa pensionsvillkor – 60 år.

Efter hand har pensionsåldern höjts i Transport och den är i dag 65 år för majoriteten av ombudsmännen. Bara ett tiotal av omkring 70 personer har kvar 60 eller 62 som pensionsålder.

Mot bakgrund av det – och utvecklingen på arbetsmarknaden i stort – tycker Lars Lindgren att det är naturligt om ombudsmän väljer att jobba vidare.

– För egen del känns det som att jag har mycket kvar att ge. Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60. Jag fortsätter gärna som förbundsordförande i stället för att ta jobb någon annanstans.

– Man kan kanske undra varför jag i så fall inte reagerade över pensionsåldern när jag anställdes för mer än 20 år sedan. Men jag kom från ett jobb som utlandschaufför. Det var slitigt och 60 år kändes rimligt då. Det var ungefär så länge som många av våra medlemmar stod pall i arbetslivet.

Lindgren har informerat både förbundsstyrelsen och förbundsrådet om planerna. Det ledde till en lång diskussion i styrelsen. Efter ett möte där verkställande utskottet (vu) inte deltog kom styrelsen fram till slutsatsen att förbundets nuvarande regler och praxis inte tillåter att vu-ledamöter som uppnått den tänkta pensionsåldern väljs om.

Gerhard Wendt är regionalt skyddsombud i Malmö och har
suttit i förbundsstyrelsen sedan 2003. Han bekräftar ordförandefrågan diskuterats ingående bland de tio övriga ledamöterna:

– Vi granskade förbundsrådsprotokoll, förbundets stadgar och trygghetsavtalen som gäller för vu-ledamöterna. Slutsatsen blev att Lars Lindgren inte kan väljas om, inte med nuvarande regler och praxis.

Lars Lindgren ser inget formellt hinder. Men om det finns tycker han att det finns skäl att klargöra vad som ska gälla för alla ombudsmän och vu-ledamöter:

– Förbundets linje har länge varit att det ska finnas så få valbarhetshinder som möjligt. I dag snackar alla om att vi måste vara beredda jobba längre. En tung facklig uppgift är förstås att säkerställa att våra medlemmar i så fall orkar till 67 år, många är ju utslitna redan före 65.

– Lagen är glasklar. Redan 2001 kom en ändring i lagen om anställningsskydd som ger alla rätt att jobba kvar till 67. Det är en bestämmelse som fack och arbetsgivare inte kan avtala bort.

– Jag har bestämt mig för att kandidera. Men jag har ingen prestige. Blir jag inte vald på kongressen reser jag mig och går.

Om det finns valbarhetshinder kan en kongress ändra reglerna, ifall det kommer sådana förslag. Förbundets stuveriavdelning 1 har redan deklarerat att man vill ha Lars Lindgren som ordförande även nästa kongressperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.