Transports ordförande Lars Lindgren.
Close
"Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60", säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Close

Lindgren kandiderar igen

Om precis ett år håller Transport kongress. En het fråga är vem som ska leda förbundet nästa period. Transports nuvarande ordförande, Lars Lindgren, ställer upp för omval. Kruxet är att han fyller 60 och det råder tvist ifall han kan väljas på nytt. – Om det finns hinder går det säkert att lösa, säger Lindgren.

Kongressen hålls vart femte år och är Transports högsta beslutande organ. Valen är en viktig punkt på dagordningen. Kongressen väljer bland annat förbundsstyrelse och ny ledning – det vill säga personer till det verkställande utskottet (vu).

Antalet vu-ledamöter har varierat genom åren. Just nu är det tre personer:

  • Lars Lindgren, förbundsordförande.
  • Tommy Wreeth, förbundskassör.
  • Markus Pettersson, förbundssekreterare.

Om kongressen håller fast vid nuvarande ordning ska tre personer väljas även nästa gång.

Det stora frågetecknet rör ordförandeposten. Lars Lindgren har redan gått ut med att han kandiderar för ytterligare en femårsperiod.

Haken är pensionsåldern. Lindgren anställdes som lokalombudsman i Helsingborg 1994, under en tid då ombudsmän i de flesta fackförbund fick generösa pensionsvillkor – 60 år.

Efter hand har pensionsåldern höjts i Transport och den är i dag 65 år för majoriteten av ombudsmännen. Bara ett tiotal av omkring 70 personer har kvar 60 eller 62 som pensionsålder.

Mot bakgrund av det – och utvecklingen på arbetsmarknaden i stort – tycker Lars Lindgren att det är naturligt om ombudsmän väljer att jobba vidare.

– För egen del känns det som att jag har mycket kvar att ge. Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60. Jag fortsätter gärna som förbundsordförande i stället för att ta jobb någon annanstans.

– Man kan kanske undra varför jag i så fall inte reagerade över pensionsåldern när jag anställdes för mer än 20 år sedan. Men jag kom från ett jobb som utlandschaufför. Det var slitigt och 60 år kändes rimligt då. Det var ungefär så länge som många av våra medlemmar stod pall i arbetslivet.

Lindgren har informerat både förbundsstyrelsen och förbundsrådet om planerna. Det ledde till en lång diskussion i styrelsen. Efter ett möte där verkställande utskottet (vu) inte deltog kom styrelsen fram till slutsatsen att förbundets nuvarande regler och praxis inte tillåter att vu-ledamöter som uppnått den tänkta pensionsåldern väljs om.

Gerhard Wendt är regionalt skyddsombud i Malmö och har
suttit i förbundsstyrelsen sedan 2003. Han bekräftar ordförandefrågan diskuterats ingående bland de tio övriga ledamöterna:

– Vi granskade förbundsrådsprotokoll, förbundets stadgar och trygghetsavtalen som gäller för vu-ledamöterna. Slutsatsen blev att Lars Lindgren inte kan väljas om, inte med nuvarande regler och praxis.

Lars Lindgren ser inget formellt hinder. Men om det finns tycker han att det finns skäl att klargöra vad som ska gälla för alla ombudsmän och vu-ledamöter:

– Förbundets linje har länge varit att det ska finnas så få valbarhetshinder som möjligt. I dag snackar alla om att vi måste vara beredda jobba längre. En tung facklig uppgift är förstås att säkerställa att våra medlemmar i så fall orkar till 67 år, många är ju utslitna redan före 65.

– Lagen är glasklar. Redan 2001 kom en ändring i lagen om anställningsskydd som ger alla rätt att jobba kvar till 67. Det är en bestämmelse som fack och arbetsgivare inte kan avtala bort.

– Jag har bestämt mig för att kandidera. Men jag har ingen prestige. Blir jag inte vald på kongressen reser jag mig och går.

Om det finns valbarhetshinder kan en kongress ändra reglerna, ifall det kommer sådana förslag. Förbundets stuveriavdelning 1 har redan deklarerat att man vill ha Lars Lindgren som ordförande även nästa kongressperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.