Transports ordförande Lars Lindgren.
Close
"Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60", säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Close

Lindgren kandiderar igen

Om precis ett år håller Transport kongress. En het fråga är vem som ska leda förbundet nästa period. Transports nuvarande ordförande, Lars Lindgren, ställer upp för omval. Kruxet är att han fyller 60 och det råder tvist ifall han kan väljas på nytt. – Om det finns hinder går det säkert att lösa, säger Lindgren.

Kongressen hålls vart femte år och är Transports högsta beslutande organ. Valen är en viktig punkt på dagordningen. Kongressen väljer bland annat förbundsstyrelse och ny ledning – det vill säga personer till det verkställande utskottet (vu).

Antalet vu-ledamöter har varierat genom åren. Just nu är det tre personer:

  • Lars Lindgren, förbundsordförande.
  • Tommy Wreeth, förbundskassör.
  • Markus Pettersson, förbundssekreterare.

Om kongressen håller fast vid nuvarande ordning ska tre personer väljas även nästa gång.

Det stora frågetecknet rör ordförandeposten. Lars Lindgren har redan gått ut med att han kandiderar för ytterligare en femårsperiod.

Haken är pensionsåldern. Lindgren anställdes som lokalombudsman i Helsingborg 1994, under en tid då ombudsmän i de flesta fackförbund fick generösa pensionsvillkor – 60 år.

Efter hand har pensionsåldern höjts i Transport och den är i dag 65 år för majoriteten av ombudsmännen. Bara ett tiotal av omkring 70 personer har kvar 60 eller 62 som pensionsålder.

Mot bakgrund av det – och utvecklingen på arbetsmarknaden i stort – tycker Lars Lindgren att det är naturligt om ombudsmän väljer att jobba vidare.

– För egen del känns det som att jag har mycket kvar att ge. Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60. Jag fortsätter gärna som förbundsordförande i stället för att ta jobb någon annanstans.

– Man kan kanske undra varför jag i så fall inte reagerade över pensionsåldern när jag anställdes för mer än 20 år sedan. Men jag kom från ett jobb som utlandschaufför. Det var slitigt och 60 år kändes rimligt då. Det var ungefär så länge som många av våra medlemmar stod pall i arbetslivet.

Lindgren har informerat både förbundsstyrelsen och förbundsrådet om planerna. Det ledde till en lång diskussion i styrelsen. Efter ett möte där verkställande utskottet (vu) inte deltog kom styrelsen fram till slutsatsen att förbundets nuvarande regler och praxis inte tillåter att vu-ledamöter som uppnått den tänkta pensionsåldern väljs om.

Gerhard Wendt är regionalt skyddsombud i Malmö och har
suttit i förbundsstyrelsen sedan 2003. Han bekräftar ordförandefrågan diskuterats ingående bland de tio övriga ledamöterna:

– Vi granskade förbundsrådsprotokoll, förbundets stadgar och trygghetsavtalen som gäller för vu-ledamöterna. Slutsatsen blev att Lars Lindgren inte kan väljas om, inte med nuvarande regler och praxis.

Lars Lindgren ser inget formellt hinder. Men om det finns tycker han att det finns skäl att klargöra vad som ska gälla för alla ombudsmän och vu-ledamöter:

– Förbundets linje har länge varit att det ska finnas så få valbarhetshinder som möjligt. I dag snackar alla om att vi måste vara beredda jobba längre. En tung facklig uppgift är förstås att säkerställa att våra medlemmar i så fall orkar till 67 år, många är ju utslitna redan före 65.

– Lagen är glasklar. Redan 2001 kom en ändring i lagen om anställningsskydd som ger alla rätt att jobba kvar till 67. Det är en bestämmelse som fack och arbetsgivare inte kan avtala bort.

– Jag har bestämt mig för att kandidera. Men jag har ingen prestige. Blir jag inte vald på kongressen reser jag mig och går.

Om det finns valbarhetshinder kan en kongress ändra reglerna, ifall det kommer sådana förslag. Förbundets stuveriavdelning 1 har redan deklarerat att man vill ha Lars Lindgren som ordförande även nästa kongressperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.