Special: Olyckor

Linda fick order att köra vidare direkt efter olyckan

Trafikolycka. Anklagelser och bristande stöd. Uppsägning. Sett i backspegeln önskar Linda att hon hade kontaktat facket, men efter olyckan var tillvaron så skakig att hon inte kom sig för. I dag har hon gått vidare. Men hon vill ändå berätta sin historia.

Linda hade varit anställd på företaget i en månad när det blev hennes tur att hänga på det släp som alla kollegor undvek att köra med. Många chaufförer hade varit med om att det plötsligt kunde börja svänga: något fel på vändkransen, antogs det.

Mellan Jönköping och Arboga hände det: Släpet svängde. Linda parerade, men släpet högg tag i dikeskanten. Hon gasade på, i hytten kunde hon känna hur även lastbilen var nära att välta när släpet la sig på sidan. Bärgarna kunde se på däcken att hon varit uppe på tre hjul.

– Klockan var fem på morgonen, tack och lov var det före morgonrusningen. I bilen bakom fanns en kollega som hade sin flickvän med sig. Hon var undersköterska. Hon rusade ut och tog hand om mig, jag bara skakade, berättar Linda.

Hon satt länge och pratade med polisen, kedjerökandes med undersköterskans jacka över axlarna. Bärgarna berömde henne för att ha klarat lastbilen. Hon var en bra chaufför.

Bara skrot kvar

Över vägbanan låg släpet, som bara var skrot. Hon själv var chockad och hade slagit sig vid olyckan. Men lastbilen fick hon köra vidare till Arboga. Hennes arbetsgivare skickade ingen som kunde ta över.

– Jag fick hantera det bäst jag kunde. Jag körde 40 kilometer i timmen och fick nästan panik vid varje möte.

Arbetsgivaren försökte därefter förmå henne att skriva i olycksrapporten att hon tittat på sin mobil. Men hon berättade sanningen om släpet, vilket fick till följd att arbetsgivaren inte fick ut på försäkringen.

– Det var snackisen på kontoret. Alla chaufförer var glada att släpet äntligen var skrot. Kollegor ringde mig och kollade hur jag mådde, och de berättade att de som jobbade på åkeriet blivit ombedda att inte kontakta mig.

Sjukskrev sig

Linda sjukskrev sig, hon orkade inte vara på jobbet.

– Jag sa att jag ville vara hemma ett tag. ”Då känner vi nog hellre att du slutar”, sa min arbetsgivare.

Och Linda sa okej. Hon ville ju inte vara kvar där, egentligen. Hon förstår att hon har blivit oschyst behandlad och förmodligen felaktigt avskedad.

– Men jag vill inte tänka tillbaka så mycket på detta, säger hon tyst.

Det finns ändå ett bra slut, tack vare en annan lastbilschaufför. Han körde på Nordnorge, på vägar som var betydligt svårare än de Linda kört. Hon fick följa med, först livrädd. Efter en vecka rehabiliterad.

– Jag växte otroligt mycket som chaufför på den resan och jag har kommit ur olyckan starkare, konstaterar hon.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.

Avtalsrörelsen: Flyget
Avtalsrörelsen flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.

Mer än lönekrav i lasten

Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.