Lika lön för utstationerade – transporter undantas

EU. EU:s ministrar är överens om ett förslag som innebär bättre villkor för utstationerad arbetskraft. Förslaget kan börja gälla efter fyra år. Men reglerna för dem som jobbar med transporter skjuts till en annan uppgörelse.

Mötet tog mer än tio timmar. Men till slut enades EU:s medlemsländer om ett förslag till ett nytt utstationeringsdirektiv. Den som tillfälligt jobbar i ett annat EU-land än hemlandet kallas för utstationerad arbetskraft. Sedan tidigare finns vissa regler som ger arbetarna grundläggande rättigheter genom minimilöner och avtalens kärna.

Förra veckan kom sysselsättningsutskottet i EU-parlamentet överens. Nu har också EU:s ministerråd enats om ett eget förslag. Förslaget innebär att utstationerade arbetare ska ha rätt till löner och ersättningar enligt de avtal som gäller i landet där arbetarna jobbar.

Först har arbetarna rätt att vara där i tolv månader, därefter går det att förlänga i ytterligare sex. Efter det ska de utstationerade arbetarna dessutom ha rätt till försäkringar och pensionsvillkoren i värdlandet.

Enligt Sveriges Radios Ekot var till slut alla länder utom Lettland, Ungern och Polen överens.

EU:s ministrar har uttryckligen kommit överens om att transportsektorn är undantagen utstationeringsdirektivet. I stället hänvisas frågor som cabotage, kombitrafik och internationella transporter helt vidare till mobilitetspaketet och det nya kombidirektivet.

När EU-parlamentets sysselsättningsutskott som beslutade om sin hållning förra veckan kom de fram till att det tycker att det nya utstationeringsdirektivet ska gälla dem som jobbar med transporter fram till dess att de nya reglerna från det kommande mobilitetspaketet är klara.

Reglerna om utstationering är fortfarande långt bort. Enligt ministerrådets förslag ska de gälla först om fyra år. Och det sista ordet är ännu inte sagt.

Utstationeringen ska nu gå igenom en så kallad trialog där EU-parlamentet, EU-kommissionen och EU:s medlemsländer förhandlar fram ett slutgiltigt förslag.

– Det är viktigt att de har landat i principen att lika lön och villkor ska gälla, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

– Det är lång tid kvar till vi har ett beslut, frågorna om transporter är svårare eftersom det handlar om mobila arbetstagare, men jag hoppas att de nya reglerna där följer samma anda om att lika lön för lika arbete ska gälla, säger han.

Den svenska regeringens ståndpunkt har varit att värdlandets regler ska gälla. De fyra allianspartierna motsatte sig det i somras.

– Jag har lagt ner mycket tid på att argumentera och få ihop den här breda överenskommelsen med olika länder. Och där har vi faktiskt enighet om att det ska vara lika lön som gäller, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) till TT.

Moderaternas EU-parlamentariker Christoffer Fjellner är kritisk till förslaget i en kommentar till Sveriges Radios Ekot:

– Det är ett brott med den svenska modellen på arbetsmarknaden nu när EU:s lagstiftning och EU-domstolen tillåts reglera löner i Sverige, istället för arbetsmarknadens parter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Lönerna och villkoren för Europas lastbilschaufförer har debatterats länge. Efter EU-utvidgningen 2004 blev frågan brännande. Här är Transport ute på uppsökeri i Karlshamn tillsammans med det litauiska facket. Foto Jan Lindkvist

EU:s minimilöner – ett hot mot den svenska modellen?

Löner. Minimilöner ska garantera anständiga löner till alla som arbetar i Europa. Men när EU-kommissionen vill reglera dem på Europanivå stämplar svenska fack och arbetsgivare agerandet som en buskörning av värsta sort. Det bryter mot EU:s grundlag och kör över Sverige som löser detta i sina avtalsrörelser.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.