Kongress 2017

Ledning på tre – efter het debatt

Ledningen. De kommande fem åren ska Transport, precis som tidigare, styras av en ledning på tre personer. Med röstsiffrorna 122 mot 85 sa kongressen nej till en kongressvald avtalssekreterare. Debatten före beslutet blev intensiv och handlade både om kollektivavtalen och sår som måste läkas i förbundet.

Göteborgsavdelningen låg bakom motionen som förslog att Transport, i likhet med många andra fackförbund, ska ha en kongressvald avtalssekreterare. Resultatet skulle i så fall bli en ledning på fyra personer:

  • förbundsordförande
  • förbundssekreterare
  • förbundskassör
  • avtalssekreterare.

Motionen fick starkt stöd av flygavdelning 46, Uppsalaavdelningen och även från avdelning 25 i Halmstad. En rad göteborgare gick också upp i talarstolen. Först ut var ombudsman Mats Andersson:

– Vi måste jobba bättre än våra motparter på arbetsgivarsidan och vi måste jobba likadant över hela landet. Vissa hävdar att förbundsordföranden försvagas om denne inte ansvarar för avtalen. Men vi har haft avtalssekreterare tidigare, bland annat på Hans Ericsons tid. Ingen påstår väl att han var en svag ordförande.

Mats Andersson fick mothugg av Mikael Ladman, från Dalaavdelningen, och Magnus Thelander, Helsingborgsavdelningen. Thelander anförde att det finns andra sätt än en vald avtalssekreterare för att lösa de problem Transport står inför.

Omkring 15 talare gav sig in i debatten. En av dem var Uppsalaavdelningens Leif Valdén, som förde in ett nytt argument för en avtalssekreterare:

– Det här är min sjätte kongress och jag har aldrig upplevt en sådan splittring i förbundet som nu. Alla här i salen vill Transports bästa. I motionen finns det bryggor för att börja överbrygga de här klyftorna. Vi måste börja en läkeprocess.

Förbundsjurist Marcel Carlstedt fick en kraftfull applåd efter ett kort inlägg. Han har haft rollen som avtalssekreterare i åtta år, fast som anställd – inte vald.

– En anställd ”avtalssekreterare” som man inte är nöjd med, gör man sig av med. Det blir betydligt svårare med en kongressvald. Och de sprickor vi har i förbundet nu botas inte med en avtalssekreterare!

Omröstningen blev besvärlig – tekniskt. För första gången i historien genomförs kongressen digitalt, utan utskrivna motioner och röstsedlar. Allt ska hanteras via uppkopplade läsplattor.

Efter 20 minuters brottningsmatch med tekniken stod klart att en klar majoritet sa nej till en vald avtalssekreterare. Den uppgiften kommer nu att ligga kvar på förbundets ordförande.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.