Kongress 2017

Ledning på tre – efter het debatt

Ledningen. De kommande fem åren ska Transport, precis som tidigare, styras av en ledning på tre personer. Med röstsiffrorna 122 mot 85 sa kongressen nej till en kongressvald avtalssekreterare. Debatten före beslutet blev intensiv och handlade både om kollektivavtalen och sår som måste läkas i förbundet.

Göteborgsavdelningen låg bakom motionen som förslog att Transport, i likhet med många andra fackförbund, ska ha en kongressvald avtalssekreterare. Resultatet skulle i så fall bli en ledning på fyra personer:

  • förbundsordförande
  • förbundssekreterare
  • förbundskassör
  • avtalssekreterare.

Motionen fick starkt stöd av flygavdelning 46, Uppsalaavdelningen och även från avdelning 25 i Halmstad. En rad göteborgare gick också upp i talarstolen. Först ut var ombudsman Mats Andersson:

– Vi måste jobba bättre än våra motparter på arbetsgivarsidan och vi måste jobba likadant över hela landet. Vissa hävdar att förbundsordföranden försvagas om denne inte ansvarar för avtalen. Men vi har haft avtalssekreterare tidigare, bland annat på Hans Ericsons tid. Ingen påstår väl att han var en svag ordförande.

Mats Andersson fick mothugg av Mikael Ladman, från Dalaavdelningen, och Magnus Thelander, Helsingborgsavdelningen. Thelander anförde att det finns andra sätt än en vald avtalssekreterare för att lösa de problem Transport står inför.

Omkring 15 talare gav sig in i debatten. En av dem var Uppsalaavdelningens Leif Valdén, som förde in ett nytt argument för en avtalssekreterare:

– Det här är min sjätte kongress och jag har aldrig upplevt en sådan splittring i förbundet som nu. Alla här i salen vill Transports bästa. I motionen finns det bryggor för att börja överbrygga de här klyftorna. Vi måste börja en läkeprocess.

Förbundsjurist Marcel Carlstedt fick en kraftfull applåd efter ett kort inlägg. Han har haft rollen som avtalssekreterare i åtta år, fast som anställd – inte vald.

– En anställd ”avtalssekreterare” som man inte är nöjd med, gör man sig av med. Det blir betydligt svårare med en kongressvald. Och de sprickor vi har i förbundet nu botas inte med en avtalssekreterare!

Omröstningen blev besvärlig – tekniskt. För första gången i historien genomförs kongressen digitalt, utan utskrivna motioner och röstsedlar. Allt ska hanteras via uppkopplade läsplattor.

Efter 20 minuters brottningsmatch med tekniken stod klart att en klar majoritet sa nej till en vald avtalssekreterare. Den uppgiften kommer nu att ligga kvar på förbundets ordförande.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.