Kongress 2017

Ledning på tre – efter het debatt

Ledningen. De kommande fem åren ska Transport, precis som tidigare, styras av en ledning på tre personer. Med röstsiffrorna 122 mot 85 sa kongressen nej till en kongressvald avtalssekreterare. Debatten före beslutet blev intensiv och handlade både om kollektivavtalen och sår som måste läkas i förbundet.

Göteborgsavdelningen låg bakom motionen som förslog att Transport, i likhet med många andra fackförbund, ska ha en kongressvald avtalssekreterare. Resultatet skulle i så fall bli en ledning på fyra personer:

  • förbundsordförande
  • förbundssekreterare
  • förbundskassör
  • avtalssekreterare.

Motionen fick starkt stöd av flygavdelning 46, Uppsalaavdelningen och även från avdelning 25 i Halmstad. En rad göteborgare gick också upp i talarstolen. Först ut var ombudsman Mats Andersson:

– Vi måste jobba bättre än våra motparter på arbetsgivarsidan och vi måste jobba likadant över hela landet. Vissa hävdar att förbundsordföranden försvagas om denne inte ansvarar för avtalen. Men vi har haft avtalssekreterare tidigare, bland annat på Hans Ericsons tid. Ingen påstår väl att han var en svag ordförande.

Mats Andersson fick mothugg av Mikael Ladman, från Dalaavdelningen, och Magnus Thelander, Helsingborgsavdelningen. Thelander anförde att det finns andra sätt än en vald avtalssekreterare för att lösa de problem Transport står inför.

Omkring 15 talare gav sig in i debatten. En av dem var Uppsalaavdelningens Leif Valdén, som förde in ett nytt argument för en avtalssekreterare:

– Det här är min sjätte kongress och jag har aldrig upplevt en sådan splittring i förbundet som nu. Alla här i salen vill Transports bästa. I motionen finns det bryggor för att börja överbrygga de här klyftorna. Vi måste börja en läkeprocess.

Förbundsjurist Marcel Carlstedt fick en kraftfull applåd efter ett kort inlägg. Han har haft rollen som avtalssekreterare i åtta år, fast som anställd – inte vald.

– En anställd ”avtalssekreterare” som man inte är nöjd med, gör man sig av med. Det blir betydligt svårare med en kongressvald. Och de sprickor vi har i förbundet nu botas inte med en avtalssekreterare!

Omröstningen blev besvärlig – tekniskt. För första gången i historien genomförs kongressen digitalt, utan utskrivna motioner och röstsedlar. Allt ska hanteras via uppkopplade läsplattor.

Efter 20 minuters brottningsmatch med tekniken stod klart att en klar majoritet sa nej till en vald avtalssekreterare. Den uppgiften kommer nu att ligga kvar på förbundets ordförande.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.