Kongress 2017

Ledning på tre – efter het debatt

Ledningen. De kommande fem åren ska Transport, precis som tidigare, styras av en ledning på tre personer. Med röstsiffrorna 122 mot 85 sa kongressen nej till en kongressvald avtalssekreterare. Debatten före beslutet blev intensiv och handlade både om kollektivavtalen och sår som måste läkas i förbundet.

Göteborgsavdelningen låg bakom motionen som förslog att Transport, i likhet med många andra fackförbund, ska ha en kongressvald avtalssekreterare. Resultatet skulle i så fall bli en ledning på fyra personer:

  • förbundsordförande
  • förbundssekreterare
  • förbundskassör
  • avtalssekreterare.

Motionen fick starkt stöd av flygavdelning 46, Uppsalaavdelningen och även från avdelning 25 i Halmstad. En rad göteborgare gick också upp i talarstolen. Först ut var ombudsman Mats Andersson:

– Vi måste jobba bättre än våra motparter på arbetsgivarsidan och vi måste jobba likadant över hela landet. Vissa hävdar att förbundsordföranden försvagas om denne inte ansvarar för avtalen. Men vi har haft avtalssekreterare tidigare, bland annat på Hans Ericsons tid. Ingen påstår väl att han var en svag ordförande.

Mats Andersson fick mothugg av Mikael Ladman, från Dalaavdelningen, och Magnus Thelander, Helsingborgsavdelningen. Thelander anförde att det finns andra sätt än en vald avtalssekreterare för att lösa de problem Transport står inför.

Omkring 15 talare gav sig in i debatten. En av dem var Uppsalaavdelningens Leif Valdén, som förde in ett nytt argument för en avtalssekreterare:

– Det här är min sjätte kongress och jag har aldrig upplevt en sådan splittring i förbundet som nu. Alla här i salen vill Transports bästa. I motionen finns det bryggor för att börja överbrygga de här klyftorna. Vi måste börja en läkeprocess.

Förbundsjurist Marcel Carlstedt fick en kraftfull applåd efter ett kort inlägg. Han har haft rollen som avtalssekreterare i åtta år, fast som anställd – inte vald.

– En anställd ”avtalssekreterare” som man inte är nöjd med, gör man sig av med. Det blir betydligt svårare med en kongressvald. Och de sprickor vi har i förbundet nu botas inte med en avtalssekreterare!

Omröstningen blev besvärlig – tekniskt. För första gången i historien genomförs kongressen digitalt, utan utskrivna motioner och röstsedlar. Allt ska hanteras via uppkopplade läsplattor.

Efter 20 minuters brottningsmatch med tekniken stod klart att en klar majoritet sa nej till en vald avtalssekreterare. Den uppgiften kommer nu att ligga kvar på förbundets ordförande.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.