Gruppbild DHL Freight i Jönköping
Close
Malin Olofsson, Tedd Larsson, Dan Eriksson, Johnny Lans, Naiel Jalo, Torbjörn Nilsson, Alicia Svensson och Benny Axell i nattgänget på DHL Freight i Jönköping vill prata arbetstider med platschefen.
Close

”Ledig tid mer värt än pengar”

Arbetstider. Fredagsmys med barnen? Glöm det, i så fall får vi ta semester! Nattjobbarna på DHL Freight i Jönköping har ledsnat på att arbeta fredag kväll till lördag morgon. De har försökt ta upp en förändring med chefen, men det är som att ”prata med en vägg”.

Transportarbetaren ber att få komma till terminalen och träffa nattskiftet före jobbet, men får nobben av platschef Lotta Wysell. Det skulle störa produktionen.

Så vi ses i stället i Transports lokaler på Jönköpingsavdelningen, dit killarna och tjejerna droppar in före nattskiftet. De första går på 20.30 och jobbar till 5. Andra börjar en halvtimme eller en timme senare och kör på till klockan sex. Totalt är de 15 fast anställda i arbetslaget, en bantad styrka mot tidigare.

Nu arbetar gänget fem nätter i veckan, åtta timmar per natt. Det betyder att de får jobba på morgonen på aftnar som jul, nyår och midsommar, om helgdagen hamnar på tisdag till lördag. Det ger inte mycket tid för helgförberedelser, om man har familj.

När nattarbetarna går av passet på lördagsmorgnarna behöver de sova.

– Då har du två val. Antingen sover du ut och då har halva lördagen gått eller också kliver du upp tidigt och är trött hela dagen. Det blir i alla fall ingen riktig helg när halva lördagen är borta, beskriver några.

Ledigheten på måndagen, dagtid, ger de inte mycket för. Då arbetar ju de flesta andra.

– Det vore bättre att jobba söndag kväll till fredag morgon, som vi gjorde förr. Det är acceptabelt, på söndagar gör man ju ändå inte så mycket och lördagen blir fri.

Församlingen kring bordet nickar.

– Vi vill inte jobba någon fredag till lördag alls! Niotimmars-pass fyra nätter i veckan vore bättre eller tio timmars, då skulle vi kunna stressa mindre och lättare hinna med när ledningen hela tiden lägger på oss mer jobb.

Att långa pass tär på kroppen biter inte på DHL:s nattskift. Den längre ledigheten efteråt är en bra morot, tycker de.

Några målar upp en bild av hur det är att ge sig i väg på fredagskvällen, särskilt sommartid när grannarna sitter och grillar och tar en öl. ”Hej då, nu åker jag och jobbar!”

– Vill jag vara med mina barn på fredagskvällen så får jag ta semester och vill vi åka bort en helg så måste vi också ta ledigt. Men det är svårt att byta bort passet för ingen vill ju jobba.

Johnny Lans sitter i klubbstyrelsen och berättar att de tagit upp fredagsjobbet flera gånger med platschefen.

– Men vi möts alltid av undanflykter som: Vi är nyinflyttade, det är så mycket nu, vi tar det sen …

Kollegorna suckar:

– Allt ska ske sen. Fast sen kommer aldrig.

Laget tar upp ”hubben” som förändrade deras arbetssätt och tider förra året. Hub innebär att terminalen blir ett stort godsnav, som tar emot gods från andra leverantörer. Varorna sorteras på anläggningen i Jönköping och skickas sen vidare.

– Vi fick gå in en och en till platschefen som sa att vi skulle börja senare. Varför tog hon inte in hela gänget på ett möte
i stället? Så kunde de som inte klarade de nya tiderna säga till.

Vad vill ni att ledningen ska göra?

– Börja föra en dialog med oss och försöka få med sig gruppen. Vi får inte säga våra åsikter i dag och försöker vi så lyssnar cheferna inte eller säger: Vi ska kolla på det eller jag tar med mig det. Fast inget händer, folk säger upp sig i stället.

– De gamla cheferna hade personalen med sig. De frågade ibland om vi kunde komma in lite tidigare eller stanna kvar ett tag. Då ställde vi upp och de bjöd på mat.

Mer och större gods läggs hela tiden på arbetslaget, men det märks inte i lönekuverten, beskriver arbetslaget.

Skulle det vara okej att jobba fredag natt om ni fick mer betalt?

– Nej! svarar gruppen samfällt. Ledighet är mer värt än pengar. Vi vill hellre vara med familjen. Det kan de som förhandlar nya kollektivavtal ta med sig: Strunta i lönehöjningar och jobba hårdare för mer ledighet!

Platschef Lotta Wysell lovar, via mejl till Transportarbetaren, att boka in ett möte med de anställda, men svarar inte på när. Hon skriver att ledningen är angelägen om en dialog, ”är noga med att informera och diskutera” vid förändringar och ”försöker lägga sina scheman ”i samråd med” de anställda”. Samtidigt måste hänsyn tas till produktionen.

Några konkreta svar om att ändra fredagspasset ger Wysell inte, men skriver:

”Att medarbetare kommer med förslag och nya lösningar ser vi bara som positivt och uppmuntrar gärna till”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Unto Blomberg:
    17 april, 2018

    Ja så hade jag ALLDRIG jobbat, då hade jag letat nytt jobb.

Lästips:

Klubbstyrelsen på Postnord TPL i Ljungby

Det ljusnar i Ljungby

Arbetstider. Transportklubben på Postnord TPL:s terminal i Ljungby har stretat på i motvind i många år, men nu går det åt rätt håll. Arbetstagarna har fått mer att säga till om när det gäller arbetstider. Fråga berörda vad de har för behov när ni lägger scheman, råder klubben arbetsgivarna.

Amanda Andersen

Lååånga måndagar värst

Arbetstider. Så här tycker några av terminalarbetarna på Postnord TPL i Ljungby om arbetstiderna.

Illustration schemaläggning

Kampen om schemat

Arbetstider. Hjulen ska rulla dygnet om och arbetsgivarnas krav på flexibilitet ökar. Samtidigt vill allt fler transportare ha större inflytande över sin arbetstid – och mer ledig tid – framför högre lön.

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Special: Arbetstider
Illustration schemaläggning

Kampen om schemat

Schemaläggning. Hjulen ska rulla dygnet om och arbetsgivarnas krav på flexibilitet ökar. Samtidigt vill allt fler transportare ha större inflytande över sin arbetstid – och mer ledig tid – framför högre lön.

Klubbstyrelsen på Postnord TPL i Ljungby

Det ljusnar i Ljungby

Postnord TPL. Transportklubben på Postnord TPL:s terminal i Ljungby har stretat på i motvind i många år, men nu går det åt rätt håll. Arbetstagarna har fått mer att säga till om när det gäller arbetstider. Fråga berörda vad de har för behov när ni lägger scheman, råder klubben arbetsgivarna.

Amanda Andersen

Lååånga måndagar värst

Arbetstider. Så här tycker Amanda Andersen och några av de andra terminalarbetarna på Postnord TPL i Ljungby om arbetstiderna.

Gruppbild DHL Freight i Jönköping

”Ledig tid mer värt än pengar”

DHL Freight. Fredagsmys med barnen? Glöm det, i så fall får vi ta semester! Nattjobbarna på DHL Freight i Jönköping har ledsnat på att arbeta fredag kväll till lördag morgon. De har försökt ta upp en förändring med chefen, men det är som att ”prata med en vägg”.

Granskning: Pensioner
diagram pensionsålder

Så usel blir din pension

Dina pengar. Dagens pensioner är mycket lägre än vad politikerna utlovat. En 65-åring som lämnar arbetslivet får i snitt bara omkring 55 procent av lönen, i stället för 70 procent som var målet. För de unga blir kallduschen än värre. Nya pensionsregler är på gång. Men de ändrar inte den beska medicinen: Du måste jobba längre. Mycket längre!

”Ett hån mot LO:s medlemmar …”

Dina pengar. – Redan för 20 år sedan förstod jag att pensionen skulle bli skit. Lösningen blev att pensionsspara privat. Det gjorde att jag kunde lägga av vid 63,5 år. Men det är många chaufförer som är piskade att jobba vidare, fast de är utslitna.

Unikt krångligt

Analys. Den svenska pensionsskutan är antagligen unik. Unikt svårnavigerad. Extra krångligt är det att försöka begripa hur man som pensionär på undre däck bäst ska göra för att dryga ut en mager pension, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Sari Martikainen

Cash inte längre king

Fokus: Framtiden. För varje år tar plastkortet mark från sedlarna. Hur ser framtiden ut för den bransch som ska frakta pengarna?

Saed Gesi

Mekarna på macken

Bilverkstad. Ett trasigt hjullager. Ett bromsbyte. Och en snöslunga. Det är förmiddagens inplanerade jobb på OKQ8 i Filipstad denna torsdag.

Björnfamilj

Kickstart för Mutant-bok

Kultur. En halv miljon kronor efter en månads insamling till en bok om ett spel. Så kan det funka i dag. Entusiaster kan själva vara med och finansiera kultur, redan innan den har skapats.