Annons:
Annons:
Debatt

Låt staten bygga trygga rastplatser för tung trafik

Debatt. Staten måste bygga fler skyddade rastplatser för den tunga yrkestrafiken. Trygga platser där yrkesförare kan ta sina dygns- och helgvilor.

Här kommer mitt förslag på hur det kan gå till, och hur rastplatserna kan finansieras. Jag har motionerat till Transports kongress och hoppas få fackets hjälp att driva frågan.

Tillvaron skulle förbättras på fyra områden med fler skyddade övernattningsplatser:

Nedskräpning.  Problemet med ”rattslavar” som bor långa tider i sina bilar, började bli tydligt här för mer än sex år sen. Först märktes det i Danmark, så kom det över gränsen in i Malmö och Göteborg. Så fortsatte det vidare upp mot Jönköping och nu är det ett tydligt problem, ända upp i Mälardalen.

Men det kommer att öka ännu mer om inte villkoren blir likvärdiga för oss alla chaufförer inom EU.

Allteftersom trafiken ökar och fler chaufförer bor på våra rastplatser stänger eller försvårar privata markägare för lastbilschaufförer att parkera på olika tomma ytor,
där man tidigare kunde rasta. Därför blir det mer konkurrens om de ytor som blir kvar för fjärrbilschaufförer.

På fredagseftermiddagen börjar de som ska tillbringa helgen i bilen parkera på Vägverkets rastplatser, där toaletterna är öppna och gratis dygnet runt. Det blir snabbt mycket fullt och tätt mellan dessa förare och deras fordon. Någon annan kan över huvud taget inte stanna där före söndag, vilket är tråkigt för övriga trafikanter.

Vi som är lite äldre minns Håll Sverige rent-kampanjen på 1960-talet. Kortfattat kan sägas att det nu INTE är rent och snyggt på de p-fickor som rymmer en trailer eller fler. ”Bajsar björnar i skogen?” kan bytas mot frasen ”Skiter chaufförer i diket?”

Arbetsmiljö. Det är lätt att förstå att arbetsmiljön blir bättre om chaufförerna kan ta sin dygnsvila/helg på en plats med elstolpar och toalett, dusch och matlagningsmöjligheter, vägbibliotek, trafikinfo och kollegor.

Klimat. Det finns inget fordon som kan stå 24 timmar eller mer på batteridrift. Vi har fläkten till dieselvärmaren, kylskåp, mikro, telefonladdare, dator med mera som drar batterikraft.

Så trots tomgångsförbud i alla tätorter står dessa fordon alltså på tomgång. Lampor är kopplade så det inte syns på håll att motorn går, men kommer man närmare så märks det.

Ordning och reda. Jag tänker mig att alla åkerier, med fjärrbilsförare, måste stå för samma miljökostnader. Det skulle utjämna konkurrensen. Frågan handlar både om närmiljön vid vägarna, chaufförernas arbetsmiljö och att värna om klimatet.

Min idé är att staten bygger rastplatser, på samma sätt som vägar, broar och elvägar. Rastplatserna skulle finansieras med avgifter av brukarna, det vill säga åkerierna.

Avgiften för dessa säkra parkeringar ska naturligtvis faktureras fordonsägaren i efterhand.

Då får man också koll på vilka fordon som befinner sig var och hur länge, och staten kan samtidigt ha ett öga på att cabotagereglerna följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Löner. EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.