Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth hann snacka lite speedway med en åhörare innan han invigde lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.
Close
Elmia 2018

Lastbilsmässan invigd – Eneroth vill ha längre fordon på vägarna

Elmia. I morgon fattar regeringen beslut om att inrätta ett nytt nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth invigningstalade på Elmias lastbilsmässa i Jönköping. Han vill också ha en ny kontrollmyndighet. En yrkestrafikinspektion.

För många chaufförer och åkare har ”Elmia” blivit samma sak som den stora lastbilsmässa som hållits vart annat år sedan 1983. I år trängs 400 utställare med allt från lastbilar till spännband på 75 000 kvadratmeter.

Under onsdagens invigning beskrev Mikael Nilsson, ordförande i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, en näring som växer. Men samtidigt finns det problem.

Enligt Nilsson fattas det närmare 3 500 yrkesförare nu. Och 50 000 på tio års sikt. Han uppgav också om att det varje dag rullar 10 000 utländska lastbilar på svenska vägar.

– Vi behöver dem. Men det finns samtidigt en osund konkurrens från företag som inte följer reglerna.

Mikael Nilsson lämnade över scenen till Tomas Eneroth (S), som tog chansen att påminna om de åtgärder som den sittande regeringen vidtagit för att skapa mer ordning och reda i branschen. Det handlar bland annat om klampning av fordon, skärpta krav på vinterdäck på tunga fordon och det striktare beställaransvar för transportköpare som började gälla den 1 juli.

Eneroth tog upp klimatfrågan där han menar att Sverige är ett föredöme i världen:

– Jag har tidigare sagt att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik och omställningen till ett fossilfritt välfärdssamhälle. Vi är redan på väg dit. Jag blir hela tiden kontaktad av infrastrukturministrar i andra länder som vill veta mer om hur vi gör för att klara omställningen.

Statsrådet Eneroth efterlyste mer samverkan mellan de olika trafikslagen:

– Många tror att det finns stora möjligheter att föra över gods från lastbil till järnväg. Så är det inte. Missförstå mig inte, vi ska satsa på järnvägen också. Men möjligheten ligger i bättre samverkan, bättre intermodalitet. Därför vill jag utreda ett omlastningsstöd, en omlastningspeng.

Ett nytt godstransportråd utlovade ministern redan i våras. Under torsdagen ska regeringen fatta det formella beslutet. Enligt Tomas Eneroth är det redan klart att Sveriges Åkeriföretags vd, Richard Gegö, ska ingå i rådet.

För att öka effektiviteten har regeringen öppnat för 74 tons lastbilsekipage på delar av vägnätet. Eneroth vill även öppna för längre fordon – hur långa sa han inte.

Han återkom sedan till den oschysta konkurrens som präglar delar av åkerinäringen:

– Vi har tyvärr beställare som inte ser värdet av att vi har egen transportkapacitet i landet. Vi ska inte ha social dumpning som konkurrensmedel. Nu har vi skärpt beställaransvaret. De som köper en transport har ett ansvar för att den sker lagligt i alla led.

– Det gör förmodligen frakterna lite dyrare, men ger också bättre möjligheter för seriösa företag, bättre trafiksäkerhet och bättre villkor för chaufförerna. Jag vill också ha en ny yrkestrafikinspektion, som ser till att det blir ordning och reda.

Direkt efter Tomas Eneroth genomfördes en kort transportpolitisk valdebatt. I panelen ingick Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. Han fick frågan hur länge Transport medlemmar är beredda att vänta på mer ordning och reda på vägarna:

– De vill inte vänta alls. De senaste åren har regeringen infört flera välkomna åtgärder. Jag har personligen stora förhoppningar på det nya skärpta beställaransvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jag:
    28 augusti, 2018

    Tjoohoo..

Lästips:

Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Transportarbetarens logga

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.