Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth hann snacka lite speedway med en åhörare innan han invigde lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.
Close
Elmia 2018

Lastbilsmässan invigd – Eneroth vill ha längre fordon på vägarna

Elmia. I morgon fattar regeringen beslut om att inrätta ett nytt nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth invigningstalade på Elmias lastbilsmässa i Jönköping. Han vill också ha en ny kontrollmyndighet. En yrkestrafikinspektion.

För många chaufförer och åkare har ”Elmia” blivit samma sak som den stora lastbilsmässa som hållits vart annat år sedan 1983. I år trängs 400 utställare med allt från lastbilar till spännband på 75 000 kvadratmeter.

Under onsdagens invigning beskrev Mikael Nilsson, ordförande i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, en näring som växer. Men samtidigt finns det problem.

Enligt Nilsson fattas det närmare 3 500 yrkesförare nu. Och 50 000 på tio års sikt. Han uppgav också om att det varje dag rullar 10 000 utländska lastbilar på svenska vägar.

– Vi behöver dem. Men det finns samtidigt en osund konkurrens från företag som inte följer reglerna.

Mikael Nilsson lämnade över scenen till Tomas Eneroth (S), som tog chansen att påminna om de åtgärder som den sittande regeringen vidtagit för att skapa mer ordning och reda i branschen. Det handlar bland annat om klampning av fordon, skärpta krav på vinterdäck på tunga fordon och det striktare beställaransvar för transportköpare som började gälla den 1 juli.

Eneroth tog upp klimatfrågan där han menar att Sverige är ett föredöme i världen:

– Jag har tidigare sagt att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik och omställningen till ett fossilfritt välfärdssamhälle. Vi är redan på väg dit. Jag blir hela tiden kontaktad av infrastrukturministrar i andra länder som vill veta mer om hur vi gör för att klara omställningen.

Statsrådet Eneroth efterlyste mer samverkan mellan de olika trafikslagen:

– Många tror att det finns stora möjligheter att föra över gods från lastbil till järnväg. Så är det inte. Missförstå mig inte, vi ska satsa på järnvägen också. Men möjligheten ligger i bättre samverkan, bättre intermodalitet. Därför vill jag utreda ett omlastningsstöd, en omlastningspeng.

Ett nytt godstransportråd utlovade ministern redan i våras. Under torsdagen ska regeringen fatta det formella beslutet. Enligt Tomas Eneroth är det redan klart att Sveriges Åkeriföretags vd, Richard Gegö, ska ingå i rådet.

För att öka effektiviteten har regeringen öppnat för 74 tons lastbilsekipage på delar av vägnätet. Eneroth vill även öppna för längre fordon – hur långa sa han inte.

Han återkom sedan till den oschysta konkurrens som präglar delar av åkerinäringen:

– Vi har tyvärr beställare som inte ser värdet av att vi har egen transportkapacitet i landet. Vi ska inte ha social dumpning som konkurrensmedel. Nu har vi skärpt beställaransvaret. De som köper en transport har ett ansvar för att den sker lagligt i alla led.

– Det gör förmodligen frakterna lite dyrare, men ger också bättre möjligheter för seriösa företag, bättre trafiksäkerhet och bättre villkor för chaufförerna. Jag vill också ha en ny yrkestrafikinspektion, som ser till att det blir ordning och reda.

Direkt efter Tomas Eneroth genomfördes en kort transportpolitisk valdebatt. I panelen ingick Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. Han fick frågan hur länge Transport medlemmar är beredda att vänta på mer ordning och reda på vägarna:

– De vill inte vänta alls. De senaste åren har regeringen infört flera välkomna åtgärder. Jag har personligen stora förhoppningar på det nya skärpta beställaransvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jag:
    28 augusti, 2018

    Tjoohoo..

Lästips:

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.