Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Det framgår av Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik och tidningsuppgifter, som kompletterar myndighetens uppgifter – i väntan på uppdatering.

Enligt AV inträffade totalt 52 dödsolyckor i arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två dödsfall som konstaterats i medierna. Det innebär att förare av tung trafik stod för nästan en femtedel av dödsfallen, och därmed har Sveriges farligaste jobb.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Han tror att den allt tuffare konkurrensen leder till ett hårdare arbetsklimat, mer stress och sämre arbetsmiljö, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

– De måste ta höjd för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt och samverka med behörigt utsedda skyddsombud för att förebygga och motverka dödsfall och olyckor på arbetsplatserna. Ingen ska behöva skadas eller dö på jobbet.

Martin Miljeteig granskar statistiken och konstaterar att många av dödsolyckorna inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Samtidigt har transportköparna ett stort ansvar, tillägger Martin Miljeteig.

2016 såg bilden lite ljusare ut. Då stannade dödssiffran vid sju lastbilschaufförer, men går vi tillbaka till 2014 blir bilden åter mörk, totalt 15 lastbilsförare omkom.

Ser vi till alla yrken avled sammanlagt 53 anställda och egenföretagare samma år, enligt AV:s statistik. Året därpå sjönk den totala dödssiffran till 44 och hamnade 2016 på totalt 45, men nu har den alltså tagit ett kliv upp igen.

Lantbrukare, byggnadsarbetare och poliser brukar lyftas fram som andra utsatta grupper i arbetslivet, men inga andra yrkesarbetare kommer i närheten av tungbilsförarna.

Det senaste dödsfallet inträffade så sent som den 27 december utanför Sundsvall, då en timmerbilsförare i 40-årsåldern körde av vägen och for nerför ett sex till sju meter högt stup. Enligt polisens uppgifter till medier var väglaget mycket besvärligt på morgonen och SMHI hade utfärdat en klass 1-varning i området.

Åkeriet utlyste en tyst minut och vänner i facebookgruppen Kollegor på väg har ordnat en insamling till hans efterlämnade familj.

Tre av lastbilschaufförerna som omkom i fjol kom från andra länder, och registreras i AV:s siffror som ”utanför arbetskraften”. Övriga var svenskar.

Orsaken till olyckorna står att finna i trafiken, i tre fall. En av yrkesförarna väjde vid möte med ett annat fordon, ytterligare en chaufför blev, enligt mediauppgifter, påkörd av flera smitare. Mannen som var i 20-årsåldern hade stannat på E6:an vid Ängelholm och gått ut på motorvägen för att laga en punktering. Han körde en lätt lastbil, registrerad i Bulgarien.

Den tredje trafikolyckan var den tidigare nämnda timmerbilen.

Men det övervägande skälet till dödsolyckorna handlar om att förarna blivit klämda på olika sätt. En chaufför mellan lastbilar och en mellan en container och en lastbil. Ytterligare en förare blev klämd av ett vägblock som tippade, en annan mellan en bod och kran och ännu en under en lastbil, som välte.

Vid en av olyckorna blev en 50-årig chaufför påkörd av en truck.

Bland dem som förolyckats på jobbet inom Transports yrken 2017 finns också en 51-årig miljöarbetare som, enligt AV, samlade in ickefarligt avfall. Olyckan inträffade i Skåne den 3 februari, då arbetaren blev påkörd av en hjullastare.

En busschaufför omkom den 21 februari i Värmland när bussen körde in i ett stillastående fordon.

Den 26 mars hittades en 85-årig taxiförare död och liggande på isbelagd mark i Stockholms län.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cederfjärd:
    3 januari, 2018

    Vi behöver få bort den här inställningen att det är ”coolt” att bryta mot reglerna. Framförallt att få bort stressen många känner sig tvingade att köra hårdare än dom egentligen klarar av eller chansa i situationer där en ostressad förare skulle ta helt andra beslut pga pressade scheman, stelbenta regler för KoVtider osv Vi behöver helt enkelt få till en attitydförändring inom chaufförskollektivet och en mindre stelbent KoVlag

    Ta två enkla saker som jag tror skulle spara mycket stress och sedan sänka farten på vägarna: - Går man på helgvila efter avslutad dag kan man köra över någon timme för att ”hinna hem” förutsatt att man normalt kör max 80 kmh.
    - Koppla färdskrivaren så att den automatiskt går över i ”annat arbete” när man lägger i backen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.