Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Det framgår av Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik och tidningsuppgifter, som kompletterar myndighetens uppgifter – i väntan på uppdatering.

Enligt AV inträffade totalt 52 dödsolyckor i arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två dödsfall som konstaterats i medierna. Det innebär att förare av tung trafik stod för nästan en femtedel av dödsfallen, och därmed har Sveriges farligaste jobb.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Han tror att den allt tuffare konkurrensen leder till ett hårdare arbetsklimat, mer stress och sämre arbetsmiljö, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

– De måste ta höjd för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt och samverka med behörigt utsedda skyddsombud för att förebygga och motverka dödsfall och olyckor på arbetsplatserna. Ingen ska behöva skadas eller dö på jobbet.

Martin Miljeteig granskar statistiken och konstaterar att många av dödsolyckorna inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Samtidigt har transportköparna ett stort ansvar, tillägger Martin Miljeteig.

2016 såg bilden lite ljusare ut. Då stannade dödssiffran vid sju lastbilschaufförer, men går vi tillbaka till 2014 blir bilden åter mörk, totalt 15 lastbilsförare omkom.

Ser vi till alla yrken avled sammanlagt 53 anställda och egenföretagare samma år, enligt AV:s statistik. Året därpå sjönk den totala dödssiffran till 44 och hamnade 2016 på totalt 45, men nu har den alltså tagit ett kliv upp igen.

Lantbrukare, byggnadsarbetare och poliser brukar lyftas fram som andra utsatta grupper i arbetslivet, men inga andra yrkesarbetare kommer i närheten av tungbilsförarna.

Det senaste dödsfallet inträffade så sent som den 27 december utanför Sundsvall, då en timmerbilsförare i 40-årsåldern körde av vägen och for nerför ett sex till sju meter högt stup. Enligt polisens uppgifter till medier var väglaget mycket besvärligt på morgonen och SMHI hade utfärdat en klass 1-varning i området.

Åkeriet utlyste en tyst minut och vänner i facebookgruppen Kollegor på väg har ordnat en insamling till hans efterlämnade familj.

Tre av lastbilschaufförerna som omkom i fjol kom från andra länder, och registreras i AV:s siffror som ”utanför arbetskraften”. Övriga var svenskar.

Orsaken till olyckorna står att finna i trafiken, i tre fall. En av yrkesförarna väjde vid möte med ett annat fordon, ytterligare en chaufför blev, enligt mediauppgifter, påkörd av flera smitare. Mannen som var i 20-årsåldern hade stannat på E6:an vid Ängelholm och gått ut på motorvägen för att laga en punktering. Han körde en lätt lastbil, registrerad i Bulgarien.

Den tredje trafikolyckan var den tidigare nämnda timmerbilen.

Men det övervägande skälet till dödsolyckorna handlar om att förarna blivit klämda på olika sätt. En chaufför mellan lastbilar och en mellan en container och en lastbil. Ytterligare en förare blev klämd av ett vägblock som tippade, en annan mellan en bod och kran och ännu en under en lastbil, som välte.

Vid en av olyckorna blev en 50-årig chaufför påkörd av en truck.

Bland dem som förolyckats på jobbet inom Transports yrken 2017 finns också en 51-årig miljöarbetare som, enligt AV, samlade in ickefarligt avfall. Olyckan inträffade i Skåne den 3 februari, då arbetaren blev påkörd av en hjullastare.

En busschaufför omkom den 21 februari i Värmland när bussen körde in i ett stillastående fordon.

Den 26 mars hittades en 85-årig taxiförare död och liggande på isbelagd mark i Stockholms län.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonny:
    24 augusti, 2019

    Jag har jobbat som Lastbils chaffis inom Bemannings branschen i över 12 år . De är en av alla problem inom Åkerinäringen.

    Kundens synsätt på inhyrd personal kombinerat med fega arbetsgivare (rekryteringsföretag) gör att chaufförerna till slut kör av vägen

    Bort med alla bemanningsföretag inom åkerinäringen...
    Om du är anställd direkt på ett åkeri så kanske du kan förhandla med Åkaren , det är svårt när man är inhyrd. Bemannings företagen visar ingen empati eller förståelse för sina anställda . Dem vågar sällan sätta press på Åkaren

  2. Göran Cederfjärd:
    3 januari, 2018

    Vi behöver få bort den här inställningen att det är ”coolt” att bryta mot reglerna. Framförallt att få bort stressen många känner sig tvingade att köra hårdare än dom egentligen klarar av eller chansa i situationer där en ostressad förare skulle ta helt andra beslut pga pressade scheman, stelbenta regler för KoVtider osv Vi behöver helt enkelt få till en attitydförändring inom chaufförskollektivet och en mindre stelbent KoVlag

    Ta två enkla saker som jag tror skulle spara mycket stress och sedan sänka farten på vägarna: - Går man på helgvila efter avslutad dag kan man köra över någon timme för att ”hinna hem” förutsatt att man normalt kör max 80 kmh.
    - Koppla färdskrivaren så att den automatiskt går över i ”annat arbete” när man lägger i backen.

Lästips:

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.