Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Det framgår av Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik och tidningsuppgifter, som kompletterar myndighetens uppgifter – i väntan på uppdatering.

Enligt AV inträffade totalt 52 dödsolyckor i arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två dödsfall som konstaterats i medierna. Det innebär att förare av tung trafik stod för nästan en femtedel av dödsfallen, och därmed har Sveriges farligaste jobb.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Han tror att den allt tuffare konkurrensen leder till ett hårdare arbetsklimat, mer stress och sämre arbetsmiljö, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

– De måste ta höjd för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt och samverka med behörigt utsedda skyddsombud för att förebygga och motverka dödsfall och olyckor på arbetsplatserna. Ingen ska behöva skadas eller dö på jobbet.

Martin Miljeteig granskar statistiken och konstaterar att många av dödsolyckorna inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Samtidigt har transportköparna ett stort ansvar, tillägger Martin Miljeteig.

2016 såg bilden lite ljusare ut. Då stannade dödssiffran vid sju lastbilschaufförer, men går vi tillbaka till 2014 blir bilden åter mörk, totalt 15 lastbilsförare omkom.

Ser vi till alla yrken avled sammanlagt 53 anställda och egenföretagare samma år, enligt AV:s statistik. Året därpå sjönk den totala dödssiffran till 44 och hamnade 2016 på totalt 45, men nu har den alltså tagit ett kliv upp igen.

Lantbrukare, byggnadsarbetare och poliser brukar lyftas fram som andra utsatta grupper i arbetslivet, men inga andra yrkesarbetare kommer i närheten av tungbilsförarna.

Det senaste dödsfallet inträffade så sent som den 27 december utanför Sundsvall, då en timmerbilsförare i 40-årsåldern körde av vägen och for nerför ett sex till sju meter högt stup. Enligt polisens uppgifter till medier var väglaget mycket besvärligt på morgonen och SMHI hade utfärdat en klass 1-varning i området.

Åkeriet utlyste en tyst minut och vänner i facebookgruppen Kollegor på väg har ordnat en insamling till hans efterlämnade familj.

Tre av lastbilschaufförerna som omkom i fjol kom från andra länder, och registreras i AV:s siffror som ”utanför arbetskraften”. Övriga var svenskar.

Orsaken till olyckorna står att finna i trafiken, i tre fall. En av yrkesförarna väjde vid möte med ett annat fordon, ytterligare en chaufför blev, enligt mediauppgifter, påkörd av flera smitare. Mannen som var i 20-årsåldern hade stannat på E6:an vid Ängelholm och gått ut på motorvägen för att laga en punktering. Han körde en lätt lastbil, registrerad i Bulgarien.

Den tredje trafikolyckan var den tidigare nämnda timmerbilen.

Men det övervägande skälet till dödsolyckorna handlar om att förarna blivit klämda på olika sätt. En chaufför mellan lastbilar och en mellan en container och en lastbil. Ytterligare en förare blev klämd av ett vägblock som tippade, en annan mellan en bod och kran och ännu en under en lastbil, som välte.

Vid en av olyckorna blev en 50-årig chaufför påkörd av en truck.

Bland dem som förolyckats på jobbet inom Transports yrken 2017 finns också en 51-årig miljöarbetare som, enligt AV, samlade in ickefarligt avfall. Olyckan inträffade i Skåne den 3 februari, då arbetaren blev påkörd av en hjullastare.

En busschaufför omkom den 21 februari i Värmland när bussen körde in i ett stillastående fordon.

Den 26 mars hittades en 85-årig taxiförare död och liggande på isbelagd mark i Stockholms län.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cederfjärd:
    3 januari, 2018

    Vi behöver få bort den här inställningen att det är ”coolt” att bryta mot reglerna. Framförallt att få bort stressen många känner sig tvingade att köra hårdare än dom egentligen klarar av eller chansa i situationer där en ostressad förare skulle ta helt andra beslut pga pressade scheman, stelbenta regler för KoVtider osv Vi behöver helt enkelt få till en attitydförändring inom chaufförskollektivet och en mindre stelbent KoVlag

    Ta två enkla saker som jag tror skulle spara mycket stress och sedan sänka farten på vägarna: - Går man på helgvila efter avslutad dag kan man köra över någon timme för att ”hinna hem” förutsatt att man normalt kör max 80 kmh.
    - Koppla färdskrivaren så att den automatiskt går över i ”annat arbete” när man lägger i backen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Transportarbetarens logga

Utredning ska få fart på bygget av säkra rastplatser

Åkeri. Yrkeschaufförerna har klagat – år ut och år in. Nu tillsätter regeringen en utredning för att se över hur uppställningsplatserna kring landets större vägar kan förbättras.

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).