Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

– Fruktansvärt tragiskt och ytterst onödigt att det ska behöva hända, kommenterar Robert Savela, Transports ordförande i avdelning 26 i Norrbotten.

Han räknar upp en rad problem med E10 (40 mil) mellan Töre och Riksgränsen.

– Vägen är hal, mörk och smal. Jag är helt övertygad om att vi skulle få bort många olyckor genom att bredda den och införa 2+1-väg.

Norrbottens-Kuriren skriver att olyckan var den tredje dödsolyckan med en lastbil inblandad på kort tid i länet.

Polisen fick larmet om singelolyckan vid 8.30-tiden på lördagsmorgonen. Den inträffade ovanför Morjärv, i Kalix kommun. Chauffören var ensam i lastbilen och utländsk medborgare. Det mesta tyder på att han var rumän, berättar gruppchef Jan-Erik Abrahamsson på Polisens utredningsavdelning, östra Norrbotten.

100 procent klarhet får polisen på onsdag när mannen har obducerats. De anhöriga har underrättats.

– Varför han åkte av vägen är oklart. Vi har tagit lastbilen i beslag för teknisk undersökning om eventuella fel eller brister, och tittar också på vad som hänt med chauffören. Obduktionen kan ge svar på om det handlat om någon sjukdom, säger Jan-Erik Abrahamsson.

Han bekräftar tidigare uppgifter om att det var en singelolycka utan andra trafikanter inblandade.

Helena Eriksson är direktör på Trafikverket, region Nord, och väl medveten om problemen på E10. Vägen är en viktig transportled och har därför prioriterats i myndighetens planering, förklarar hon.

– Vi vet att det inträffar olyckor och vill ha mitträcke på hela sträckan.

På sin hemsida informerar Trafikverket om en rad planerade åtgärder med underhåll, ny sträckning, mötesfri vägsträckning och flyttning av vägar. En del ligger så långt fram som 2024, exempelvis den mötesfriavägen vid Kiruna.

– En del är i gång, men det kommer mer ombyggnader i etapper. Vi gör allt vi kan men självklart är det också en finansieringsfråga, säger Helena Eriksson.

Hon beklagar den tragiska dödsolyckan i helgen och relaterar till Arbetsmiljöverkets statistik om dödsfall.

– Det hänger ihop med högkonjunktur då vi ofta får mer trafik, mer transporter och mer lastbilstrafik. Vi jobbar med nollvisionen av dödsfall. Även om det begås misstag i trafiken ska ingen behöva straffas med döden, säger Helena Eriksson.

Hon återvänder till mitträcken, som den bästa åtgärden för att förhindra kollisioner mellan fordon.

– Samtidigt har yrkesförare ett stort ansvar och måste anpassa sitt körsätt efter aktuellt väglag, betonar Helena Eriksson.

Transports Robert Savela berättar att Transport och IF Metall under många år utövat påtryckningar på de ansvariga för att E10 ska åtgärdas. Han välkomnar omdragningen av vägen vid Muorjevaarabackarna ovanför Gällivare, som Trafikverket planerat att påbörja i år. Förutom en ny sträckning ska där byggas ett stigningsfält.

– Det blir en bra förändring som ökar säkerheten. I dag är det vanligt att tvåaxliga fordon, i huvudsak utländska lastbilar, fastnar i de backarna. En del åker av vägen och andra börjar glida baklänges.

– Svenska lastbilar har över lag fyra axlar, tillägger han.

I kommande papperstidning summerar Transportarbetaren totalt tolv yrkesförare bland Transports medlemsgrupper som mist livet på jobbet. Inte bara på vägen utan även i samband med bland annat lastning och lossning. Ännu ett svart år, konstaterar Robert Savela.

– Våra yrkesgrupper är väldigt olycksdrabbade. Det är fruktansvärt att det får fortgå.

Förutom förbättringar av olycksdrabbade vägar talar han om att yrkesförare behöver ha rätt utrustning för bland annat lastning och lossning.

– Den ska vara i gott skick och chaufförerna behöver ha rimlig tid för att utföra sina uppdrag, så att de kan följa lagar och regler, kör- och vilotider och så vidare. Vilan är viktig för trafiksäkerheten, men det slarvas en del med den bland utländska chaufförer, säger Robert Savela.

Han berättar också om utländska ekipage som blir stående i flera dagar efter att ha kört av vägen eftersom chaufförerna saknar försäkring.

 

Fotnot. 2+1-vägar har omväxlande ett eller två körfält och i många fall ett mitträcke, ofta av stålvajrar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. PH:
    23 januari, 2019

    Ska inte vägen vara fördbar med ett två axlat fordon?
    Det borde ligga i allas intresse att vägen håller en säker standard.
    Två till ett väg i all ära men det var en singel olycka!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.