Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

– Fruktansvärt tragiskt och ytterst onödigt att det ska behöva hända, kommenterar Robert Savela, Transports ordförande i avdelning 26 i Norrbotten.

Han räknar upp en rad problem med E10 (40 mil) mellan Töre och Riksgränsen.

– Vägen är hal, mörk och smal. Jag är helt övertygad om att vi skulle få bort många olyckor genom att bredda den och införa 2+1-väg.

Norrbottens-Kuriren skriver att olyckan var den tredje dödsolyckan med en lastbil inblandad på kort tid i länet.

Polisen fick larmet om singelolyckan vid 8.30-tiden på lördagsmorgonen. Den inträffade ovanför Morjärv, i Kalix kommun. Chauffören var ensam i lastbilen och utländsk medborgare. Det mesta tyder på att han var rumän, berättar gruppchef Jan-Erik Abrahamsson på Polisens utredningsavdelning, östra Norrbotten.

100 procent klarhet får polisen på onsdag när mannen har obducerats. De anhöriga har underrättats.

– Varför han åkte av vägen är oklart. Vi har tagit lastbilen i beslag för teknisk undersökning om eventuella fel eller brister, och tittar också på vad som hänt med chauffören. Obduktionen kan ge svar på om det handlat om någon sjukdom, säger Jan-Erik Abrahamsson.

Han bekräftar tidigare uppgifter om att det var en singelolycka utan andra trafikanter inblandade.

Helena Eriksson är direktör på Trafikverket, region Nord, och väl medveten om problemen på E10. Vägen är en viktig transportled och har därför prioriterats i myndighetens planering, förklarar hon.

– Vi vet att det inträffar olyckor och vill ha mitträcke på hela sträckan.

På sin hemsida informerar Trafikverket om en rad planerade åtgärder med underhåll, ny sträckning, mötesfri vägsträckning och flyttning av vägar. En del ligger så långt fram som 2024, exempelvis den mötesfriavägen vid Kiruna.

– En del är i gång, men det kommer mer ombyggnader i etapper. Vi gör allt vi kan men självklart är det också en finansieringsfråga, säger Helena Eriksson.

Hon beklagar den tragiska dödsolyckan i helgen och relaterar till Arbetsmiljöverkets statistik om dödsfall.

– Det hänger ihop med högkonjunktur då vi ofta får mer trafik, mer transporter och mer lastbilstrafik. Vi jobbar med nollvisionen av dödsfall. Även om det begås misstag i trafiken ska ingen behöva straffas med döden, säger Helena Eriksson.

Hon återvänder till mitträcken, som den bästa åtgärden för att förhindra kollisioner mellan fordon.

– Samtidigt har yrkesförare ett stort ansvar och måste anpassa sitt körsätt efter aktuellt väglag, betonar Helena Eriksson.

Transports Robert Savela berättar att Transport och IF Metall under många år utövat påtryckningar på de ansvariga för att E10 ska åtgärdas. Han välkomnar omdragningen av vägen vid Muorjevaarabackarna ovanför Gällivare, som Trafikverket planerat att påbörja i år. Förutom en ny sträckning ska där byggas ett stigningsfält.

– Det blir en bra förändring som ökar säkerheten. I dag är det vanligt att tvåaxliga fordon, i huvudsak utländska lastbilar, fastnar i de backarna. En del åker av vägen och andra börjar glida baklänges.

– Svenska lastbilar har över lag fyra axlar, tillägger han.

I kommande papperstidning summerar Transportarbetaren totalt tolv yrkesförare bland Transports medlemsgrupper som mist livet på jobbet. Inte bara på vägen utan även i samband med bland annat lastning och lossning. Ännu ett svart år, konstaterar Robert Savela.

– Våra yrkesgrupper är väldigt olycksdrabbade. Det är fruktansvärt att det får fortgå.

Förutom förbättringar av olycksdrabbade vägar talar han om att yrkesförare behöver ha rätt utrustning för bland annat lastning och lossning.

– Den ska vara i gott skick och chaufförerna behöver ha rimlig tid för att utföra sina uppdrag, så att de kan följa lagar och regler, kör- och vilotider och så vidare. Vilan är viktig för trafiksäkerheten, men det slarvas en del med den bland utländska chaufförer, säger Robert Savela.

Han berättar också om utländska ekipage som blir stående i flera dagar efter att ha kört av vägen eftersom chaufförerna saknar försäkring.

 

Fotnot. 2+1-vägar har omväxlande ett eller två körfält och i många fall ett mitträcke, ofta av stålvajrar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. PH:
    23 januari, 2019

    Ska inte vägen vara fördbar med ett två axlat fordon?
    Det borde ligga i allas intresse att vägen håller en säker standard.
    Två till ett väg i all ära men det var en singel olycka!

Lästips:

Ordningsvakter i rulltrappa, Stockholm.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Transportarbetarens logga

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Transportarbetarens logga

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.