Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

– Fruktansvärt tragiskt och ytterst onödigt att det ska behöva hända, kommenterar Robert Savela, Transports ordförande i avdelning 26 i Norrbotten.

Han räknar upp en rad problem med E10 (40 mil) mellan Töre och Riksgränsen.

– Vägen är hal, mörk och smal. Jag är helt övertygad om att vi skulle få bort många olyckor genom att bredda den och införa 2+1-väg.

Norrbottens-Kuriren skriver att olyckan var den tredje dödsolyckan med en lastbil inblandad på kort tid i länet.

Polisen fick larmet om singelolyckan vid 8.30-tiden på lördagsmorgonen. Den inträffade ovanför Morjärv, i Kalix kommun. Chauffören var ensam i lastbilen och utländsk medborgare. Det mesta tyder på att han var rumän, berättar gruppchef Jan-Erik Abrahamsson på Polisens utredningsavdelning, östra Norrbotten.

100 procent klarhet får polisen på onsdag när mannen har obducerats. De anhöriga har underrättats.

– Varför han åkte av vägen är oklart. Vi har tagit lastbilen i beslag för teknisk undersökning om eventuella fel eller brister, och tittar också på vad som hänt med chauffören. Obduktionen kan ge svar på om det handlat om någon sjukdom, säger Jan-Erik Abrahamsson.

Han bekräftar tidigare uppgifter om att det var en singelolycka utan andra trafikanter inblandade.

Helena Eriksson är direktör på Trafikverket, region Nord, och väl medveten om problemen på E10. Vägen är en viktig transportled och har därför prioriterats i myndighetens planering, förklarar hon.

– Vi vet att det inträffar olyckor och vill ha mitträcke på hela sträckan.

På sin hemsida informerar Trafikverket om en rad planerade åtgärder med underhåll, ny sträckning, mötesfri vägsträckning och flyttning av vägar. En del ligger så långt fram som 2024, exempelvis den mötesfriavägen vid Kiruna.

– En del är i gång, men det kommer mer ombyggnader i etapper. Vi gör allt vi kan men självklart är det också en finansieringsfråga, säger Helena Eriksson.

Hon beklagar den tragiska dödsolyckan i helgen och relaterar till Arbetsmiljöverkets statistik om dödsfall.

– Det hänger ihop med högkonjunktur då vi ofta får mer trafik, mer transporter och mer lastbilstrafik. Vi jobbar med nollvisionen av dödsfall. Även om det begås misstag i trafiken ska ingen behöva straffas med döden, säger Helena Eriksson.

Hon återvänder till mitträcken, som den bästa åtgärden för att förhindra kollisioner mellan fordon.

– Samtidigt har yrkesförare ett stort ansvar och måste anpassa sitt körsätt efter aktuellt väglag, betonar Helena Eriksson.

Transports Robert Savela berättar att Transport och IF Metall under många år utövat påtryckningar på de ansvariga för att E10 ska åtgärdas. Han välkomnar omdragningen av vägen vid Muorjevaarabackarna ovanför Gällivare, som Trafikverket planerat att påbörja i år. Förutom en ny sträckning ska där byggas ett stigningsfält.

– Det blir en bra förändring som ökar säkerheten. I dag är det vanligt att tvåaxliga fordon, i huvudsak utländska lastbilar, fastnar i de backarna. En del åker av vägen och andra börjar glida baklänges.

– Svenska lastbilar har över lag fyra axlar, tillägger han.

I kommande papperstidning summerar Transportarbetaren totalt tolv yrkesförare bland Transports medlemsgrupper som mist livet på jobbet. Inte bara på vägen utan även i samband med bland annat lastning och lossning. Ännu ett svart år, konstaterar Robert Savela.

– Våra yrkesgrupper är väldigt olycksdrabbade. Det är fruktansvärt att det får fortgå.

Förutom förbättringar av olycksdrabbade vägar talar han om att yrkesförare behöver ha rätt utrustning för bland annat lastning och lossning.

– Den ska vara i gott skick och chaufförerna behöver ha rimlig tid för att utföra sina uppdrag, så att de kan följa lagar och regler, kör- och vilotider och så vidare. Vilan är viktig för trafiksäkerheten, men det slarvas en del med den bland utländska chaufförer, säger Robert Savela.

Han berättar också om utländska ekipage som blir stående i flera dagar efter att ha kört av vägen eftersom chaufförerna saknar försäkring.

 

Fotnot. 2+1-vägar har omväxlande ett eller två körfält och i många fall ett mitträcke, ofta av stålvajrar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. PH:
    23 januari, 2019

    Ska inte vägen vara fördbar med ett två axlat fordon?
    Det borde ligga i allas intresse att vägen håller en säker standard.
    Två till ett väg i all ära men det var en singel olycka!

Lästips:

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Gdynia

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Transportarbetarens logga

Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Gate gourmet vill byta avtal, sänka löner och införa deltider

Flyg. Cateringföretaget Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill säga upp alla anställda på Transports avtal. Nästa steg är att gå över till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För personalen skulle det innebära kraftigt sänkta löner. Företaget vill dessutom ”hyvla ner” till deltidstjänster.

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.