Elmia 2018

Lastbilsförare ett framtidsyrke? – se vår film från mässan

Åkeri. Inne i mässhallarna flockas besökarna kring lastbilar så välputsade att de skulle platsa hemma i vardagsrummet. Ute på gräsplanen sticker kranarmarna upp som långa tandpetare mot himlen.

Går det att hitta nyheter bland alla utställare på Elmia? Ja, säkert. Går det att hitta innovationer som är bra för chaufförerna och deras arbetsmiljö?

En sådan är kanske Exeros frontsandare. En plåtlåda som sandar framför lastbilen när halkan slår till, inte bakom. Miljöföretags Nordrens sopbil har ett lågt insteg, som underlättar för renhållarna.

I Transports monter kommer vågor av gymnasieelever som fått börja terminen med ett studiebesök bland krom, fjärrljus, svarta gummidäck och gamla veteranlastbilar.

– I dag har det varit bra tryck. Framför allt är det skolungdomar som kommer förbi. Vi skriver in många av dem som elevmedlemmar i facket, säger Ulf Persson, som till vardags jobbar med organisationsfrågor på Transports förbundskontor.

En rundvandring på mässan tar tid. I ett hörn, utomhus, pågår tävlingar i precisionskörning. En bit därifrån står ett par uppsminkade kvinnor och försöker locka in publik till företaget SKAB.

Det känns först lite unket med unga tjejer som dragplåtser, fast det är varieté och företaget har dessutom ställd dit en dinosaurie, så möjligen är det en sorts drift med tidseran då lättklädda kvinnor var vanliga på bilsalongerna.

Inte långt därifrån åker en Scania omkring utan chaufför. Bilen är fjärrstyrd. Det ser lite komiskt ut när ratten snurrar, med tom förarstol.

Volvo visar också upp en bil som fjärrstyrs. Bredvid finns företagets nya motor för flytande gas, LNG, med den termoslika tanken som ska se till att gasen hålls kall.

Inne på Volvos scen är det föredrag. Det handlar om självkörande lastbilar.

– Förarna behövs även i framtiden, försäkrar Lars Mårtensson, från Volvo lastvagnar.

Han beskriver chaufförsjobbet som ett framtidsyrke. Ett arbete där de anställda kommer att ha nya system för ”förarstöd”. Där bilarna kan köra sig själva, men där det under lång tid framöver kommer att krävas en chaufför i hytten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Torka och bränder slår hårt mot skogsåkerierna

Åkeri. Sommarens torka och bränder fick stora konsekvenser för åkerier som kör virke. Skogsindustrin hade förutspått högtryck och stor efterfrågan på transporter. Men när hettan kom blev det avverkningsstopp och åkerierna blev utan uppdrag.

Tungt möte i Transports monter

Ministerbesök. Hur långa lastbilar vill Tomas Eneroth ha på svenska vägar? – Jag vill inte svara exakt, för att inte bli anklagad för ministerstyre. Men frågan ska utredas och ett förslag man tittar på är 32,5 meter.

Transportarbetarens logga

Politikerna eniga om gps-övervakning av den tunga trafiken

Kilometerskatt. Både allianspartierna och de rödgröna säger ja till gps-övervakning av den tunga lastbilstrafiken. Fast de borgerliga vill inte ha någon ny skatt som baseras på körda kilometer.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.