Självkörande lastbil med Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close
Lastbilen som ska klara sig utan förarens insatser bygger till en del på hur djur agerar. Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close

Lastbilen som far som ett djur

Ett stycke motorväg i Holland stängs av på lördag. Tolv fordon utan aktiva förare ska visa vad de går för. Ola Benderius och hans team från Chalmers visar för första gången upp sin lastbilsmodell.

– Mänskliga förare är fortfarande de allra bästa, säger forskaren som i helgen tävlar med den senast utvecklade självkörande lastbilen.

Själv låter han sig inspireras mest av djur.

Självkörande fordon är på väg, enligt både forskare, industri och politiker. En statlig utredare har kommit med förslag om ansvar och juridik kring bilar utan aktiv chaufför. Flera försök med självkörande bilar är på gång i Sverige. På industrins utvecklingsavdelningar byggs det vidare med nya funktioner i mer traditionella fordon.

– Vi har börjat i andra änden, säger Ola Benderius och försöker förklara även för den som befinner sig långt från fordonsforskning:

På Chalmers fordonslaboratorium ser de självkörande fordon mer som ett djur, en biologisk organism. Inte ett tekniskt system.

– Vi har utvecklat en mjukvara utifrån det gamla tankesättet. I stället för att tekniskt ställa in hur långt avstånd bilen ska ha till den framför bygger vi in en kamera och ett system som reagerar på fara. Styrningen är också mer avslappnad än i tidigare autonoma fordon, den ligger inte på hela tiden utan träder in när bilen inte längre ska åka rakt framåt. Ungefär som en människa som är uppmärksam och tittar på omgivande trafik och andra hinder.

Lastbilen är en Volvo FH16, men Chalmersteamet har inget direkt samarbete med fordonsindustrin. Den är en ren forskningsprodukt.

– Om tio år eller så kanske biltillverkarna plockar bitar av vår bil, säger Ola Benderius. I Holland kommer vi att träffa folk från andra universitet i världen, och då hoppas vi på ett forskarutbyte där fler kommer att ansluta sig till vårt projekt och använda mjukvaran i sina egna fordon.

Vad tror du om framtiden för lastbilschaufförer?

– Det måste nog alltid finnas någon som åker med och ser till att allting fungerar.

Under lördagens tävling räknar han med att lastbilens samtilga fyra säten kommer vara upptagna. Utmaningen är då att de självkörande bilarna som färdas i två körfält ska byta till en gemensam fil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).