Självkörande lastbil med Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close
Lastbilen som ska klara sig utan förarens insatser bygger till en del på hur djur agerar. Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close

Lastbilen som far som ett djur

Ett stycke motorväg i Holland stängs av på lördag. Tolv fordon utan aktiva förare ska visa vad de går för. Ola Benderius och hans team från Chalmers visar för första gången upp sin lastbilsmodell.

– Mänskliga förare är fortfarande de allra bästa, säger forskaren som i helgen tävlar med den senast utvecklade självkörande lastbilen.

Själv låter han sig inspireras mest av djur.

Självkörande fordon är på väg, enligt både forskare, industri och politiker. En statlig utredare har kommit med förslag om ansvar och juridik kring bilar utan aktiv chaufför. Flera försök med självkörande bilar är på gång i Sverige. På industrins utvecklingsavdelningar byggs det vidare med nya funktioner i mer traditionella fordon.

– Vi har börjat i andra änden, säger Ola Benderius och försöker förklara även för den som befinner sig långt från fordonsforskning:

På Chalmers fordonslaboratorium ser de självkörande fordon mer som ett djur, en biologisk organism. Inte ett tekniskt system.

– Vi har utvecklat en mjukvara utifrån det gamla tankesättet. I stället för att tekniskt ställa in hur långt avstånd bilen ska ha till den framför bygger vi in en kamera och ett system som reagerar på fara. Styrningen är också mer avslappnad än i tidigare autonoma fordon, den ligger inte på hela tiden utan träder in när bilen inte längre ska åka rakt framåt. Ungefär som en människa som är uppmärksam och tittar på omgivande trafik och andra hinder.

Lastbilen är en Volvo FH16, men Chalmersteamet har inget direkt samarbete med fordonsindustrin. Den är en ren forskningsprodukt.

– Om tio år eller så kanske biltillverkarna plockar bitar av vår bil, säger Ola Benderius. I Holland kommer vi att träffa folk från andra universitet i världen, och då hoppas vi på ett forskarutbyte där fler kommer att ansluta sig till vårt projekt och använda mjukvaran i sina egna fordon.

Vad tror du om framtiden för lastbilschaufförer?

– Det måste nog alltid finnas någon som åker med och ser till att allting fungerar.

Under lördagens tävling räknar han med att lastbilens samtilga fyra säten kommer vara upptagna. Utmaningen är då att de självkörande bilarna som färdas i två körfält ska byta till en gemensam fil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.