Självkörande lastbil med Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close
Lastbilen som ska klara sig utan förarens insatser bygger till en del på hur djur agerar. Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close

Lastbilen som far som ett djur

Ett stycke motorväg i Holland stängs av på lördag. Tolv fordon utan aktiva förare ska visa vad de går för. Ola Benderius och hans team från Chalmers visar för första gången upp sin lastbilsmodell.

– Mänskliga förare är fortfarande de allra bästa, säger forskaren som i helgen tävlar med den senast utvecklade självkörande lastbilen.

Själv låter han sig inspireras mest av djur.

Självkörande fordon är på väg, enligt både forskare, industri och politiker. En statlig utredare har kommit med förslag om ansvar och juridik kring bilar utan aktiv chaufför. Flera försök med självkörande bilar är på gång i Sverige. På industrins utvecklingsavdelningar byggs det vidare med nya funktioner i mer traditionella fordon.

– Vi har börjat i andra änden, säger Ola Benderius och försöker förklara även för den som befinner sig långt från fordonsforskning:

På Chalmers fordonslaboratorium ser de självkörande fordon mer som ett djur, en biologisk organism. Inte ett tekniskt system.

– Vi har utvecklat en mjukvara utifrån det gamla tankesättet. I stället för att tekniskt ställa in hur långt avstånd bilen ska ha till den framför bygger vi in en kamera och ett system som reagerar på fara. Styrningen är också mer avslappnad än i tidigare autonoma fordon, den ligger inte på hela tiden utan träder in när bilen inte längre ska åka rakt framåt. Ungefär som en människa som är uppmärksam och tittar på omgivande trafik och andra hinder.

Lastbilen är en Volvo FH16, men Chalmersteamet har inget direkt samarbete med fordonsindustrin. Den är en ren forskningsprodukt.

– Om tio år eller så kanske biltillverkarna plockar bitar av vår bil, säger Ola Benderius. I Holland kommer vi att träffa folk från andra universitet i världen, och då hoppas vi på ett forskarutbyte där fler kommer att ansluta sig till vårt projekt och använda mjukvaran i sina egna fordon.

Vad tror du om framtiden för lastbilschaufförer?

– Det måste nog alltid finnas någon som åker med och ser till att allting fungerar.

Under lördagens tävling räknar han med att lastbilens samtilga fyra säten kommer vara upptagna. Utmaningen är då att de självkörande bilarna som färdas i två körfält ska byta till en gemensam fil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.