Close
Lastarna på Arlanda blir kvar i SGH.
Close

Lastarna på Arlanda kvar i SAS

SAS behåller ramparbetarna på Arlanda. – Vi har drivit på för att hitta argumenten mot att lägga ut verksamheten på andra företag, säger en ganska nöjd Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning. Helt nöjd kan han inte vara eftersom planen är att Aviator ska ta över på flygplatserna i Malmö och Göteborg.

Lite historia: SAS Ground handling (SGH) heter företaget som sköter ramparbeten, bagagehantering utanför flygplatsernas byggnader. I höstas presenterade SAS planer på att låta Aviator ta över dessa marktjänster på bolagets alla storflygplatser i Norden. I februari i år kom beskedet att Aviator lagt ett bud värt att förhandla om på SGH:s verksamhet – samtidigt som SAS hade för avsikt att behålla in- och utcheckning på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn.

I dag, onsdag, kom ett helt nytt besked från SAS. Från pressmeddelandet:

”SAS och Aviator har kommit fram till att det inte finns kommersiella förutsättningar för ett övertagande av markverksamheten vid huvudflygplatserna. SAS digitaliseringsagenda innebär möjligheter för ytterligare effektiviseringar och kundförbättringar inom markverksamheten som bedöms att kunna genomföras bäst i egen regi.”

Alltså: Aviator tar inte över ramparbetet. SAS behåller verksamheten på Arlanda, Gardemoen och Kastrup.

– Vi har varit väldigt pådrivande, säger Kenneth Grampe. Vår strategi är att vi har hjälpt stationschefen på Arlanda att hitta argumenten för att behålla marktjänsterna inom SAS.

– Och det har vi gjort för att det är viktigt för facket att värna om medlemmarnas jobb. I ett riskkapitalbolag som Aviator vet ingen hur framtiden ser ut.

Han berättar att facket ska vara med och se över gällande överenskommelser.

– Det viktiga är att kunderna stannar kvar hos SAS, och det gör de när de får en bra hantering på rampen.

Robert Maiorana är vd för SGH Sverige, och han konstaterar att företaget har utvecklats till ett mer konkurrenskraftigt alternativ sedan starten på diskussionerna om att lägga ut rampverksamheten på andra företag.

– Vi kommer att fortsätta se över organisation och arbetssätt, säger han. Men redan nu visade förhandlingarna att det är en bra lösning att fortsätta driva verksamheten på de tre storflygplatserna i egen regi.

Han tillbringade förmiddagen på Landvetter i Göteborg. Dit kom han med beskedet att SAS ska slutförhandla villkoren för att Aviator ska överta ramparbetet där och på Malmö airport. Något som personalen inte tog emot med glädje, märkte han.

– På linjestationer som dessa har SAS valt att lägga ut ramparbetet, vi hade bara Göteborg och Malmö kvar att upphandla, säger Robert Maiorana.

– Näe, där har vi inte lyckats, säger Transports Kenneth Grampe. Ledningen hade bestämt sig från början.

På Landvetter får personalen information när detta skrivs, och ingen från Transports klubb kan kommentera. Förhandlingarna mellan SAS och Aviator förväntas bli klara i sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.