Close
Lastarna på Arlanda blir kvar i SGH.
Close

Lastarna på Arlanda kvar i SAS

SAS behåller ramparbetarna på Arlanda. – Vi har drivit på för att hitta argumenten mot att lägga ut verksamheten på andra företag, säger en ganska nöjd Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning. Helt nöjd kan han inte vara eftersom planen är att Aviator ska ta över på flygplatserna i Malmö och Göteborg.

Lite historia: SAS Ground handling (SGH) heter företaget som sköter ramparbeten, bagagehantering utanför flygplatsernas byggnader. I höstas presenterade SAS planer på att låta Aviator ta över dessa marktjänster på bolagets alla storflygplatser i Norden. I februari i år kom beskedet att Aviator lagt ett bud värt att förhandla om på SGH:s verksamhet – samtidigt som SAS hade för avsikt att behålla in- och utcheckning på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn.

I dag, onsdag, kom ett helt nytt besked från SAS. Från pressmeddelandet:

”SAS och Aviator har kommit fram till att det inte finns kommersiella förutsättningar för ett övertagande av markverksamheten vid huvudflygplatserna. SAS digitaliseringsagenda innebär möjligheter för ytterligare effektiviseringar och kundförbättringar inom markverksamheten som bedöms att kunna genomföras bäst i egen regi.”

Alltså: Aviator tar inte över ramparbetet. SAS behåller verksamheten på Arlanda, Gardemoen och Kastrup.

– Vi har varit väldigt pådrivande, säger Kenneth Grampe. Vår strategi är att vi har hjälpt stationschefen på Arlanda att hitta argumenten för att behålla marktjänsterna inom SAS.

– Och det har vi gjort för att det är viktigt för facket att värna om medlemmarnas jobb. I ett riskkapitalbolag som Aviator vet ingen hur framtiden ser ut.

Han berättar att facket ska vara med och se över gällande överenskommelser.

– Det viktiga är att kunderna stannar kvar hos SAS, och det gör de när de får en bra hantering på rampen.

Robert Maiorana är vd för SGH Sverige, och han konstaterar att företaget har utvecklats till ett mer konkurrenskraftigt alternativ sedan starten på diskussionerna om att lägga ut rampverksamheten på andra företag.

– Vi kommer att fortsätta se över organisation och arbetssätt, säger han. Men redan nu visade förhandlingarna att det är en bra lösning att fortsätta driva verksamheten på de tre storflygplatserna i egen regi.

Han tillbringade förmiddagen på Landvetter i Göteborg. Dit kom han med beskedet att SAS ska slutförhandla villkoren för att Aviator ska överta ramparbetet där och på Malmö airport. Något som personalen inte tog emot med glädje, märkte han.

– På linjestationer som dessa har SAS valt att lägga ut ramparbetet, vi hade bara Göteborg och Malmö kvar att upphandla, säger Robert Maiorana.

– Näe, där har vi inte lyckats, säger Transports Kenneth Grampe. Ledningen hade bestämt sig från början.

På Landvetter får personalen information när detta skrivs, och ingen från Transports klubb kan kommentera. Förhandlingarna mellan SAS och Aviator förväntas bli klara i sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.