Låsta lägen i lönekampen

Ledare. Sverige har världens bästa lönebildning! Inte i något annat land har reallönerna höjts lika mycket. Orden är inte mina. Det var LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson som fällde dem på en pressträff. En nöjd LO-ledning meddelade då att samordningen är i hamn.

Den här gången har alla 14 LO-förbund enats om gemensamma lönekrav till nästa avtalsrörelse.

Det är bara delvis sant. På LO:s representantskapsmöte höjde Transport varningsflagg för att förbundet kan komma att stå utanför samordningen.

För Transports del är 2016 års avtalsrörelse ännu inte avslutad. Taxiförarna återstår.

Ända sedan i våras har förbundets olika förhandlingsdelegationer åkt i skytteltrafik till Svensk Näringslivs kontor på Östermalm i Stockholm.

Samma scenario har upprepats gång på gång. Transport har mött arbetsgivare som är extremt samordnade. Budskapet lyder: Ni får 2,2 procent. Det är allt. Vill ni ha något ytterligare så får ni betala för det. Genom avdrag på de 2,2 procenten.

Jag har sett uppgivenhet i ögonen på nya fackliga förhandlingsombud. På engagerade människor som trodde att det går att slåss för förbättringar.

Förbättringar som ofta är välmotiverade. Glöm inte att arbetsgivarna flyttat fram maktpositionerna kraftigt de senaste 25 åren.

Det syns tydligast på den del arbetsmarknaden som avtalssekreterare Torbjörn Johansson inte berättade om. Den parallella där ungdomar, inhyrda, praktikanter, lönebidragare och deltidsarbetande kvinnor hårdutnyttjas. Den där polacker, litauer och makedonier jobbar till en tredjedel av en svensk lön.

Hela den löneförhandlingsmodell som vuxit fram nu är bekymmersam för Transport. Och för hela LO. Det kommer att bli allt svårare att värva medlemmar och organisera facklig verksamhet när den vanlige löntagaren upplever det som att hela avtalsrörelsen handlar om att gå in och hämta en liten lönekaka som någon annan bestämt storleken på.

En stridbar avdelningsordförande i Malmöavdelningen sa en gång att förbundet behöver en stor åkeristrejk vart femte år för att facket ska fortleva, och helst växa.

Kruxet är pengarna. Svenskt Näringsliv har visat att man kommer att göra allt för att slå ner fackförbund som försöker sticka upp ens ett lillfinger ovanför det lönenormerande betonglock som kallas märket.

En lösning kan vara kraftfulla strejker där arbetstagarna får klara sig helt eller delvis utan konfliktersättning, eftersom många förbund inte har särskilt stora strejkkassor.

Hur många medlemmar är beredda, och har råd, att göra det?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.