Trots allt teknologi kryper lastarna, här Mats Lignell, fortfarande på knä i de trånga utrymmena. Arbetet ger värk i rygg, axlar, skuldror, handleder och händer.
Close
Trots allt teknologi kryper lastarna, här Mats Lignell, fortfarande på knä i de trånga utrymmena. Arbetet ger värk i rygg, axlar, skuldror, handleder och händer.
Close

Lasta flygplan – extremt tufft

Fysiskt jobb. Tänker du på flygplanslastarna när du packar din väska för semestern? Forskaren Eva Bergsten blev förvånad över att lastningen fortfarande i så hög grad sker manuellt. Med handkraft.

Lastarnas tuffa arbetsmiljö granskades för några år sedan. Resultaten spreds sedan till flygbolagsledningar och anställda i ett par landsomfattande projekt. Doktoranden Eva Bergsten vid Centrum för belastningsskadeforskning granskade också vilka förbättringar som levde kvar, över tid, efter utbildning om ergonomi och hjälpmedel. Den utvärderingen gjordes på ett större handlingbolag, som sköter lastning och lossning av plan.

Eva Bergsten beskriver lastarnas arbete som extremt tufft, men uppfattar ändå att det finns möjligheter att skapa tid för återhämtning. Hon pekar på vikten av variation i sysslorna under arbetsdagen.
Något som generellt tillämpas mer på de mindre än de större flygplatserna.

Upprepade, enformiga uppgifter sliter mer på kroppen än arbetsrotation med brandövningar, snöskottning, avisning och underhållsarbete.

– I lastutrymmen handlar det om att förbättra arbetsställningar. På vissa håll behöver man köpa in hjälpmedel och underhålla dem bättre, säger Eva Bergsten.

Till små plan med trånga lastutrymmen kan det också saknas fungerande redskap. Men även där hjälpmedel finns är det inte alltid de används. Som skäl uppger lastarna att de är trasiga eller att det går fortare utan. Lastarna är ytterst i den långa bagagehanteringskedjan och stressar för att lossa och lasta, så att planen kan lyfta på utsatt tid.

För att redskap som transportabla lastband (power stow) och vakuumlyftar ska användas krävs utbildning, träning och rutinerade kollegor som coachar nyanställda. Men, kanske allra mest, närvarande arbetsledare och chefer, som inte ser genom fingrarna med problemet.

– Det krävs tydliga signaler från ledningen om att arbetsredskapen inte är erbjudanden utan krav. De ska användas!

Säkerhetstänket på flygplatserna är starkt och måste också sträckas ut till lastarnas belastningsproblem, understryker Bergsten.

Samtidigt arbetar flygplatsarbetarna i flygbolagens arbetsmiljö. Och handlingbolagen, där lastarna är anställda, har svårt att påverka utformningen av planen. Vad arbetsgivarna ändå kan bidra med, trots återkommande upphandlingar och hård konkurrens, är tillräckligt med personal, råder Eva Bergsten.

När projekten drog i gång pratade arbetsgivarna mycket om hur dyra hjälpmedlen är inom flyget, påpekar Eva Bergsten.

– Fast sjukskrivningar kostar ju också.

Dan Holmberg är regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning. Han berättar att resultaten från studierna används i standardiseringsarbetet för bland annat markfordon och utrustning inom flyget i Europa och hela världen.

– Jag fick igenom en ny standard med öppningsbart tak på flygcontainrar. Det innebär att man kan använda lyfthjälpmedel och slipper stå med böjd rygg när man jobbar i ”burkarna”.

De äldre ska nu fasas ut och de nya in, vilket kommer att ta ett antal år.

Användningen av hjälpmedel tycks inte öka?

– En del arbetare är smarta, andra mindre. Men det ska bli dyrt för arbetsgivaren om Arbetsmiljöverket kommer på inspektion och redskapen inte används. Det är arbetsgivarens ansvar att se till, även om planet blir lite sent. Du har ju månadslön, inte ackord brukar jag säga till lastare som stressar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygskattplaner upprör och oroar flygplatsarbetare

Flygplats. Näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare varnar för att en flygskatt kan leda till att uppemot sju flygplatser får lägga ner, i en kritiserad rapport. Bland flygplatsarbetarna möts skatteförslaget med oro.

SAS fördubblar sparpaketet till tre miljarder

Nedskärningar. Spartakten ska öka på flygbolaget SAS. Flytt av verksamhet utomlands och mer tekniska lösningar vid incheckning är några av de hundratals sparåtgärder som kan påverka personalen på marken.

Skydd mot hyvling i flygtankningsavtalet

Flyg. Lönerna i flygtankningsavtalet höjs med 6,5 procent över tre år. Nytt i avtalet är också ett visst skydd mot hyvling.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.