Annons:
Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.

Redan för några veckor sedan lämnade APM ett förslag på de 25 första som skulle få lämna sina anställningar på hamnen. I den upptäckte Transport ett antal fel. Några hade fått för kort uppsägningstid, andra för lång. De hamnarbetare som fått för lång uppsägningstid får behålla den och de för korta uppsägningstiderna har rättats till. Dessutom tickar uppsägningstiden ner från 31 juli i stället för det datum när den första listan första listan släpptes.

– Det har varit lite så där med hanteringen från det här bolaget. Efter förhandlingarna har man konstaterat fel efter fel efter fel. De har inte fått med rätt anställningstid och därför fått fel uppsägningstid både på plus och minus, säger Patrik Östbjerg, ordförande för Transports hamnavdelning 2.

Som det ser ut nu ska de uppsagda jobba fram till den dag uppsägningstiden går ut, alltså inte arbetsbefrias som ibland sker vid nedskärningar.

– Jag tror att det krävs lite mer organisationsförändring om de ska klara av allt när hamnarbetarna har lämnat. Innan de gjort det kommer de att behöva alla, säger Patrik Östbjerg.

Återanställningsrätt

De uppsagda kommer att få återanställningsrätt, om de själva vill ha det. Det innebär att när det behövs extra personal kallas de uppsagda in i stället för det som på Göteborgs hamn kallas blixt.

– Så fort det blir något ledigt ska de med återanställningsrätt gå före blixt. Går de då ner och gör ett påhugg inom nio månader skjuter de återanställningsrätten framåt nio månader till. Så de uppsagda kan ha återanställningsrätt ganska länge, säger Patrik Östbjerg.

Patrik Östbjerg beskriver stämningen på hamnen som orolig.

– Speciellt för de yngre som förlorar jobbet, då mår man ju inte speciellt bra, säger han och fortsätter:

– Det har blivit mycket bättre mellan medlemmarna i Transport och Hamnarbetarförbundet. Sen ska vi inte rikta aggressionerna mot varandra. Jag kan ha åsikter om Hamnarbetarförbundet. men jag får ju se till att jag engagerar mig i motparten i stället.

Bakgrunden

Det var den 20 juni som APM la sitt varsel om att säga upp sammanlagt 160 personer vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att 68 av dem är hamnarbetare. Bakgrunden till varslet är att APM tappat kunder på grund av konflikten mellan arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundet hade vidtagit stridsåtgärder, svaret från arbetsgivaren blev lockout. I praktiken innebar det att APM minskade hamnens kapacitet, konsekvensen blev att flera kunder letade sig till andra hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.