Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.

Redan för några veckor sedan lämnade APM ett förslag på de 25 första som skulle få lämna sina anställningar på hamnen. I den upptäckte Transport ett antal fel. Några hade fått för kort uppsägningstid, andra för lång. De hamnarbetare som fått för lång uppsägningstid får behålla den och de för korta uppsägningstiderna har rättats till. Dessutom tickar uppsägningstiden ner från 31 juli i stället för det datum när den första listan första listan släpptes.

– Det har varit lite så där med hanteringen från det här bolaget. Efter förhandlingarna har man konstaterat fel efter fel efter fel. De har inte fått med rätt anställningstid och därför fått fel uppsägningstid både på plus och minus, säger Patrik Östbjerg, ordförande för Transports hamnavdelning 2.

Som det ser ut nu ska de uppsagda jobba fram till den dag uppsägningstiden går ut, alltså inte arbetsbefrias som ibland sker vid nedskärningar.

– Jag tror att det krävs lite mer organisationsförändring om de ska klara av allt när hamnarbetarna har lämnat. Innan de gjort det kommer de att behöva alla, säger Patrik Östbjerg.

Återanställningsrätt

De uppsagda kommer att få återanställningsrätt, om de själva vill ha det. Det innebär att när det behövs extra personal kallas de uppsagda in i stället för det som på Göteborgs hamn kallas blixt.

– Så fort det blir något ledigt ska de med återanställningsrätt gå före blixt. Går de då ner och gör ett påhugg inom nio månader skjuter de återanställningsrätten framåt nio månader till. Så de uppsagda kan ha återanställningsrätt ganska länge, säger Patrik Östbjerg.

Patrik Östbjerg beskriver stämningen på hamnen som orolig.

– Speciellt för de yngre som förlorar jobbet, då mår man ju inte speciellt bra, säger han och fortsätter:

– Det har blivit mycket bättre mellan medlemmarna i Transport och Hamnarbetarförbundet. Sen ska vi inte rikta aggressionerna mot varandra. Jag kan ha åsikter om Hamnarbetarförbundet. men jag får ju se till att jag engagerar mig i motparten i stället.

Bakgrunden

Det var den 20 juni som APM la sitt varsel om att säga upp sammanlagt 160 personer vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att 68 av dem är hamnarbetare. Bakgrunden till varslet är att APM tappat kunder på grund av konflikten mellan arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundet hade vidtagit stridsåtgärder, svaret från arbetsgivaren blev lockout. I praktiken innebar det att APM minskade hamnens kapacitet, konsekvensen blev att flera kunder letade sig till andra hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

Transportarbetarens logga

Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.