Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.

Redan för några veckor sedan lämnade APM ett förslag på de 25 första som skulle få lämna sina anställningar på hamnen. I den upptäckte Transport ett antal fel. Några hade fått för kort uppsägningstid, andra för lång. De hamnarbetare som fått för lång uppsägningstid får behålla den och de för korta uppsägningstiderna har rättats till. Dessutom tickar uppsägningstiden ner från 31 juli i stället för det datum när den första listan första listan släpptes.

– Det har varit lite så där med hanteringen från det här bolaget. Efter förhandlingarna har man konstaterat fel efter fel efter fel. De har inte fått med rätt anställningstid och därför fått fel uppsägningstid både på plus och minus, säger Patrik Östbjerg, ordförande för Transports hamnavdelning 2.

Som det ser ut nu ska de uppsagda jobba fram till den dag uppsägningstiden går ut, alltså inte arbetsbefrias som ibland sker vid nedskärningar.

– Jag tror att det krävs lite mer organisationsförändring om de ska klara av allt när hamnarbetarna har lämnat. Innan de gjort det kommer de att behöva alla, säger Patrik Östbjerg.

Återanställningsrätt

De uppsagda kommer att få återanställningsrätt, om de själva vill ha det. Det innebär att när det behövs extra personal kallas de uppsagda in i stället för det som på Göteborgs hamn kallas blixt.

– Så fort det blir något ledigt ska de med återanställningsrätt gå före blixt. Går de då ner och gör ett påhugg inom nio månader skjuter de återanställningsrätten framåt nio månader till. Så de uppsagda kan ha återanställningsrätt ganska länge, säger Patrik Östbjerg.

Patrik Östbjerg beskriver stämningen på hamnen som orolig.

– Speciellt för de yngre som förlorar jobbet, då mår man ju inte speciellt bra, säger han och fortsätter:

– Det har blivit mycket bättre mellan medlemmarna i Transport och Hamnarbetarförbundet. Sen ska vi inte rikta aggressionerna mot varandra. Jag kan ha åsikter om Hamnarbetarförbundet. men jag får ju se till att jag engagerar mig i motparten i stället.

Bakgrunden

Det var den 20 juni som APM la sitt varsel om att säga upp sammanlagt 160 personer vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att 68 av dem är hamnarbetare. Bakgrunden till varslet är att APM tappat kunder på grund av konflikten mellan arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundet hade vidtagit stridsåtgärder, svaret från arbetsgivaren blev lockout. I praktiken innebar det att APM minskade hamnens kapacitet, konsekvensen blev att flera kunder letade sig till andra hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.