Lars Lindgren: ”Vi skickar ingen till sådana skitländer”

För första gången kommer Yrkes-EM att hållas i Sverige. Men den som vinner transportgrenen flygplansteknik kan glömma VM nästa år – eftersom det äger rum i Förenade Arabemiraten. – Vi skickar ingen till sådana skitländer, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Den 30 november smäller det i Göteborg. Då kommer 500 ungdomar från 28 länder att tävla i yrkesskicklighet. Det är första gången tävlingen EuroSkills äger rum på svensk mark. Vinnarna får i november nästa år vara med i WorldSkills och därmed tävla om att bli bäst i världen på just sitt yrke.

I världstävlingen brukar transportyrket flygplanstekniker finnas med från svenskt håll. Men den här gången blir det inget med den saken. Anledningen: WorldSkills 2017 äger rum i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi.

– Förenade Arabemiraten är en av de värsta diktaturerna som finns på jordens yta, säger Lars Lindgren. De har slaveriarbetskraft som utnyttjas å det grövsta. Att man över huvud taget kan fundera på att lägga ett Yrkes-VM där nere? Vi ska inte åka till såna skitländer!

Omkring 90 procent av arbetskraften i Förenade Arabemiraten består av migrantarbetare från framför allt Indien, Bangladesh, Pakistan, Nepal och Filippinerna. Arbetarnas tillstånd att vara i landet är kopplade till arbetsgivaren. Den som säger upp sig måste flytta hem. Det här sätter extrem press på arbetarna eftersom familjerna i hemländerna ofta är helt beroende av inkomsten från Förenade Arabemiraten. Det innebär också att migrantarbetarna fortsätter jobba, även om förhållandena är usla. Internationellt brukar systemet liknas vid slaveri.

– De kan väckas halv fyra på morgonen för att bussas ut till byggena, säger Lars Lindgren. Där jobbar de i 40 graders hetta innan de bussas tillbaks efter tolv timmar. Och hit ska vi skicka våra ungdomar? Vi bör istället skicka dem på kurs så de får lära sig hur det ser ut i världen!

I Sverige är WorldSkills ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten genom Skolverket, utbildningsdepartementet och myndigheten för yrkeshögskolan. Plus flera organisationer. Att en organisation som LO kan acceptera en yrkestävling i Abu Dhabi gör Lars Lindgren förbannad.

– De säger att det inte kommer att åka med någon officiell representant från LO, säger han. Men vi ska inte skicka en enda svensk! Man kan inte ena sekunden beklaga sig och vara förbannad över hur det ser ut på sweat shops runt om i världen, och sen i nästa sekund skicka dit folk utan några som helst betänkligheter. Det går inte.

Transportarbetaren har försökt nå LO-ledningen utan att lyckas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?