Lars Lindgren: ”Vi skickar ingen till sådana skitländer”

För första gången kommer Yrkes-EM att hållas i Sverige. Men den som vinner transportgrenen flygplansteknik kan glömma VM nästa år – eftersom det äger rum i Förenade Arabemiraten. – Vi skickar ingen till sådana skitländer, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Den 30 november smäller det i Göteborg. Då kommer 500 ungdomar från 28 länder att tävla i yrkesskicklighet. Det är första gången tävlingen EuroSkills äger rum på svensk mark. Vinnarna får i november nästa år vara med i WorldSkills och därmed tävla om att bli bäst i världen på just sitt yrke.

I världstävlingen brukar transportyrket flygplanstekniker finnas med från svenskt håll. Men den här gången blir det inget med den saken. Anledningen: WorldSkills 2017 äger rum i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi.

– Förenade Arabemiraten är en av de värsta diktaturerna som finns på jordens yta, säger Lars Lindgren. De har slaveriarbetskraft som utnyttjas å det grövsta. Att man över huvud taget kan fundera på att lägga ett Yrkes-VM där nere? Vi ska inte åka till såna skitländer!

Omkring 90 procent av arbetskraften i Förenade Arabemiraten består av migrantarbetare från framför allt Indien, Bangladesh, Pakistan, Nepal och Filippinerna. Arbetarnas tillstånd att vara i landet är kopplade till arbetsgivaren. Den som säger upp sig måste flytta hem. Det här sätter extrem press på arbetarna eftersom familjerna i hemländerna ofta är helt beroende av inkomsten från Förenade Arabemiraten. Det innebär också att migrantarbetarna fortsätter jobba, även om förhållandena är usla. Internationellt brukar systemet liknas vid slaveri.

– De kan väckas halv fyra på morgonen för att bussas ut till byggena, säger Lars Lindgren. Där jobbar de i 40 graders hetta innan de bussas tillbaks efter tolv timmar. Och hit ska vi skicka våra ungdomar? Vi bör istället skicka dem på kurs så de får lära sig hur det ser ut i världen!

I Sverige är WorldSkills ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten genom Skolverket, utbildningsdepartementet och myndigheten för yrkeshögskolan. Plus flera organisationer. Att en organisation som LO kan acceptera en yrkestävling i Abu Dhabi gör Lars Lindgren förbannad.

– De säger att det inte kommer att åka med någon officiell representant från LO, säger han. Men vi ska inte skicka en enda svensk! Man kan inte ena sekunden beklaga sig och vara förbannad över hur det ser ut på sweat shops runt om i världen, och sen i nästa sekund skicka dit folk utan några som helst betänkligheter. Det går inte.

Transportarbetaren har försökt nå LO-ledningen utan att lyckas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.