Lars Lindgren: ”Vi skickar ingen till sådana skitländer”

För första gången kommer Yrkes-EM att hållas i Sverige. Men den som vinner transportgrenen flygplansteknik kan glömma VM nästa år – eftersom det äger rum i Förenade Arabemiraten. – Vi skickar ingen till sådana skitländer, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Den 30 november smäller det i Göteborg. Då kommer 500 ungdomar från 28 länder att tävla i yrkesskicklighet. Det är första gången tävlingen EuroSkills äger rum på svensk mark. Vinnarna får i november nästa år vara med i WorldSkills och därmed tävla om att bli bäst i världen på just sitt yrke.

I världstävlingen brukar transportyrket flygplanstekniker finnas med från svenskt håll. Men den här gången blir det inget med den saken. Anledningen: WorldSkills 2017 äger rum i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi.

– Förenade Arabemiraten är en av de värsta diktaturerna som finns på jordens yta, säger Lars Lindgren. De har slaveriarbetskraft som utnyttjas å det grövsta. Att man över huvud taget kan fundera på att lägga ett Yrkes-VM där nere? Vi ska inte åka till såna skitländer!

Omkring 90 procent av arbetskraften i Förenade Arabemiraten består av migrantarbetare från framför allt Indien, Bangladesh, Pakistan, Nepal och Filippinerna. Arbetarnas tillstånd att vara i landet är kopplade till arbetsgivaren. Den som säger upp sig måste flytta hem. Det här sätter extrem press på arbetarna eftersom familjerna i hemländerna ofta är helt beroende av inkomsten från Förenade Arabemiraten. Det innebär också att migrantarbetarna fortsätter jobba, även om förhållandena är usla. Internationellt brukar systemet liknas vid slaveri.

– De kan väckas halv fyra på morgonen för att bussas ut till byggena, säger Lars Lindgren. Där jobbar de i 40 graders hetta innan de bussas tillbaks efter tolv timmar. Och hit ska vi skicka våra ungdomar? Vi bör istället skicka dem på kurs så de får lära sig hur det ser ut i världen!

I Sverige är WorldSkills ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten genom Skolverket, utbildningsdepartementet och myndigheten för yrkeshögskolan. Plus flera organisationer. Att en organisation som LO kan acceptera en yrkestävling i Abu Dhabi gör Lars Lindgren förbannad.

– De säger att det inte kommer att åka med någon officiell representant från LO, säger han. Men vi ska inte skicka en enda svensk! Man kan inte ena sekunden beklaga sig och vara förbannad över hur det ser ut på sweat shops runt om i världen, och sen i nästa sekund skicka dit folk utan några som helst betänkligheter. Det går inte.

Transportarbetaren har försökt nå LO-ledningen utan att lyckas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.