Lars Lindgren: ”Vi skickar ingen till sådana skitländer”

För första gången kommer Yrkes-EM att hållas i Sverige. Men den som vinner transportgrenen flygplansteknik kan glömma VM nästa år – eftersom det äger rum i Förenade Arabemiraten. – Vi skickar ingen till sådana skitländer, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Den 30 november smäller det i Göteborg. Då kommer 500 ungdomar från 28 länder att tävla i yrkesskicklighet. Det är första gången tävlingen EuroSkills äger rum på svensk mark. Vinnarna får i november nästa år vara med i WorldSkills och därmed tävla om att bli bäst i världen på just sitt yrke.

I världstävlingen brukar transportyrket flygplanstekniker finnas med från svenskt håll. Men den här gången blir det inget med den saken. Anledningen: WorldSkills 2017 äger rum i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi.

– Förenade Arabemiraten är en av de värsta diktaturerna som finns på jordens yta, säger Lars Lindgren. De har slaveriarbetskraft som utnyttjas å det grövsta. Att man över huvud taget kan fundera på att lägga ett Yrkes-VM där nere? Vi ska inte åka till såna skitländer!

Omkring 90 procent av arbetskraften i Förenade Arabemiraten består av migrantarbetare från framför allt Indien, Bangladesh, Pakistan, Nepal och Filippinerna. Arbetarnas tillstånd att vara i landet är kopplade till arbetsgivaren. Den som säger upp sig måste flytta hem. Det här sätter extrem press på arbetarna eftersom familjerna i hemländerna ofta är helt beroende av inkomsten från Förenade Arabemiraten. Det innebär också att migrantarbetarna fortsätter jobba, även om förhållandena är usla. Internationellt brukar systemet liknas vid slaveri.

– De kan väckas halv fyra på morgonen för att bussas ut till byggena, säger Lars Lindgren. Där jobbar de i 40 graders hetta innan de bussas tillbaks efter tolv timmar. Och hit ska vi skicka våra ungdomar? Vi bör istället skicka dem på kurs så de får lära sig hur det ser ut i världen!

I Sverige är WorldSkills ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten genom Skolverket, utbildningsdepartementet och myndigheten för yrkeshögskolan. Plus flera organisationer. Att en organisation som LO kan acceptera en yrkestävling i Abu Dhabi gör Lars Lindgren förbannad.

– De säger att det inte kommer att åka med någon officiell representant från LO, säger han. Men vi ska inte skicka en enda svensk! Man kan inte ena sekunden beklaga sig och vara förbannad över hur det ser ut på sweat shops runt om i världen, och sen i nästa sekund skicka dit folk utan några som helst betänkligheter. Det går inte.

Transportarbetaren har försökt nå LO-ledningen utan att lyckas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.