Lars Lindgren ställer upp i ordförandevalet

Vill tillbaka. Lars Lindgren tänker låta sig nomineras till ordförande i Transport igen. Han meddelar detta i ett mejl till alla anställda i fackförbundet. – Det vittnar om osedvanligt dåligt omdöme, kommenterar Markus Pettersson, tillförordnad ordförande.

– Det här är det yttersta av demokrati, säger Lars Lindgren själv  till Transportarbetaren. Jag har fått många samtal från människor som vill att jag ska ställa upp – men vill inte medlemmarna att jag ska bli ordförande så blir jag inte vald till det.

I fredags avgick Transports ordförande Lars Lindgren. Då hade Aftonbladet ett par dagar tidigare rapporterat om han vid representation har bjudit på alkohol utöver det som tilläts i förbundets uppförandekod. Samma tidning berättar att Lars Lindgren utnyttjat förbundets bil för privata resor, att hans son har bott i tjänstelägenheten och att han själv har haft privat sällskap på en längre tjänsteresa i Europa och låtit förbundet betala hela räkningen.

Markus Pettersson, förbundssekreterare sedan fem år, gick omedelbart in som tillförordnad ordförande i Transport. Ny ordinarie ordförande ska utses på förbundets kongress i juni.

Klockan 14.16 i dag mejlade Lars Lindgren till förbundets anställda. Beskedet är att han ”är en fighter och tänker låta sig bli nominerad till förbundsordförande vid kongressen”. Själv anser han också att medierapporteringen har handlad om småsaker.

– Men uppenbarligen har mitt omdöme inte varit tillräckligt bra, säger han. Vi kunde också ha önskat oss ett bättre regelverk.

Medan Lars Lindgren har kritiserats en hel del i sociala medier, där många Transportmedlemmar kommenterar hans avgång, har han stöd bland anställda och förtroendevalda som uttalar sig inom och utom Transport.

– Man måste räkna med kritik i en organisation med 60 000 medlemmar, säger han.

Markus Pettersson kommenterar beskedet och säger att beteendet från den nyss avgångne ordföranden är ”bisarrt”. Han berättar att många medlemmar ringt och velat gå ur förbundet efter uppgifterna om den förra ordföranden

– Vi har under tre dagar hanterat alla medlemmar som var besvikna. Nu undergräver Lars Lindgren möjligheterna att bygga upp ett starkt förbund igen. Det är uppenbart att han inte sätter förbundets medlemmar i första rummet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.