Lars Lindgren ställer upp i ordförandevalet

Vill tillbaka. Lars Lindgren tänker låta sig nomineras till ordförande i Transport igen. Han meddelar detta i ett mejl till alla anställda i fackförbundet. – Det vittnar om osedvanligt dåligt omdöme, kommenterar Markus Pettersson, tillförordnad ordförande.

– Det här är det yttersta av demokrati, säger Lars Lindgren själv  till Transportarbetaren. Jag har fått många samtal från människor som vill att jag ska ställa upp – men vill inte medlemmarna att jag ska bli ordförande så blir jag inte vald till det.

I fredags avgick Transports ordförande Lars Lindgren. Då hade Aftonbladet ett par dagar tidigare rapporterat om han vid representation har bjudit på alkohol utöver det som tilläts i förbundets uppförandekod. Samma tidning berättar att Lars Lindgren utnyttjat förbundets bil för privata resor, att hans son har bott i tjänstelägenheten och att han själv har haft privat sällskap på en längre tjänsteresa i Europa och låtit förbundet betala hela räkningen.

Markus Pettersson, förbundssekreterare sedan fem år, gick omedelbart in som tillförordnad ordförande i Transport. Ny ordinarie ordförande ska utses på förbundets kongress i juni.

Klockan 14.16 i dag mejlade Lars Lindgren till förbundets anställda. Beskedet är att han ”är en fighter och tänker låta sig bli nominerad till förbundsordförande vid kongressen”. Själv anser han också att medierapporteringen har handlad om småsaker.

– Men uppenbarligen har mitt omdöme inte varit tillräckligt bra, säger han. Vi kunde också ha önskat oss ett bättre regelverk.

Medan Lars Lindgren har kritiserats en hel del i sociala medier, där många Transportmedlemmar kommenterar hans avgång, har han stöd bland anställda och förtroendevalda som uttalar sig inom och utom Transport.

– Man måste räkna med kritik i en organisation med 60 000 medlemmar, säger han.

Markus Pettersson kommenterar beskedet och säger att beteendet från den nyss avgångne ordföranden är ”bisarrt”. Han berättar att många medlemmar ringt och velat gå ur förbundet efter uppgifterna om den förra ordföranden

– Vi har under tre dagar hanterat alla medlemmar som var besvikna. Nu undergräver Lars Lindgren möjligheterna att bygga upp ett starkt förbund igen. Det är uppenbart att han inte sätter förbundets medlemmar i första rummet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.