Lars Lindgren: "Jag kände inte tillräckligt stöd"

Avgår. Fem minuter har gått. Fem minuter sedan Lars Lindgren meddelade hela personalen på förbundskontoret att han avgår. Med omedelbar verkan. Han gör det efter åtta år som förbundsordförande – i samråd med förbundsstyrelsen.

– I det extrema mediedrev som varit de senaste dagarna hade jag behövt känna ett odelat stöd för att stanna kvar. Jag ställde aldrig frågan på sin spets i förbundsstyrelsen, men jag kände ändå inte det stödet och då ställer jag min plats till förfogande.

Vi sitter på Lars Lindgren tjänsterum. Igen. Under årens lopp har det blivit många intervjuer med Transportbasen. Intervjuer som handlat om lönedumpning. Om öststatschaufförer som utnyttjas grovt. Om ett LO som ofta inte gått åt det håll som Lindgren vill.

Ångrar han något av det som framkommit i Aftonbladet?

– Nej, ingenting! säger han. Den här omskrivna resan, den har jag gjort varje år sedan 2001. Mina medarbetare på förbundskontoret vet precis vad den gått ut på. Jag besöker rastplatser längs autobahn i Tyskland. Snackar med chaufförer om villkoren på vägarna. Om utvecklingen i branschen.

Lägenheten?

– Den har jag delat med min son som pluggade i Stockholm under en period. Han behövde någonstans att bo i en stad med katastrofal bostadsbrist. Vi har delat på övernattningslägenheten. En lägenhet som jag betalar för. Jag är, var, inte bara fackförbundsordförande. Jag är farsa också.

Lindgren är stridslysten. Han förklarar att han inte ätit på tre dagar. Inte sovit heller.

Han upprepar att han är besviken. Besviken på den eller dem som lämnat ut uppgifter från förbundskontoret till Aftonbladet.

– Någon har gått in på min sekreterares kontor och kopierat kvitton. Det finns folk som vill skada mig, tyvärr. Jag inser att det är en kampanj där starten tidsmässigt tycks sammanfalla med mitt besked att jag ställer upp för ännu en mandatperiod som förbundsordförande.

– Jag är besviken. Väldigt besviken, det medger jag. Granskningen har varit så systematisk. Den kommer att skada förbundet inte bara länge, utan för generationer framåt. Vem kan nu lita på någon på förbundskontoret? Finns det några spärrar för vad som kan lämnas ut?

Vad händer nu?

– Jag är fri. Fri att göra vad jag vill. Om en dryg månad kan jag börja lyfta min pension. Men jag är orolig för förbundet. Framför allt för det internationella arbetet. Vi är få som jobbat med det och får jag skryta lite har mitt internationella arbete betytt mycket för Transports inflytande utomlands.

– Jag ser risken för att Transport blir mera slätstruket nu. Vi har tyvärr fått en falangstrid där jag företrädde kollektivavtalslinjen. Nu kommer andra som vill annat.
Jan Lindkvist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.