Lars Lindgren: "Jag kände inte tillräckligt stöd"

Avgår. Fem minuter har gått. Fem minuter sedan Lars Lindgren meddelade hela personalen på förbundskontoret att han avgår. Med omedelbar verkan. Han gör det efter åtta år som förbundsordförande – i samråd med förbundsstyrelsen.

– I det extrema mediedrev som varit de senaste dagarna hade jag behövt känna ett odelat stöd för att stanna kvar. Jag ställde aldrig frågan på sin spets i förbundsstyrelsen, men jag kände ändå inte det stödet och då ställer jag min plats till förfogande.

Vi sitter på Lars Lindgren tjänsterum. Igen. Under årens lopp har det blivit många intervjuer med Transportbasen. Intervjuer som handlat om lönedumpning. Om öststatschaufförer som utnyttjas grovt. Om ett LO som ofta inte gått åt det håll som Lindgren vill.

Ångrar han något av det som framkommit i Aftonbladet?

– Nej, ingenting! säger han. Den här omskrivna resan, den har jag gjort varje år sedan 2001. Mina medarbetare på förbundskontoret vet precis vad den gått ut på. Jag besöker rastplatser längs autobahn i Tyskland. Snackar med chaufförer om villkoren på vägarna. Om utvecklingen i branschen.

Lägenheten?

– Den har jag delat med min son som pluggade i Stockholm under en period. Han behövde någonstans att bo i en stad med katastrofal bostadsbrist. Vi har delat på övernattningslägenheten. En lägenhet som jag betalar för. Jag är, var, inte bara fackförbundsordförande. Jag är farsa också.

Lindgren är stridslysten. Han förklarar att han inte ätit på tre dagar. Inte sovit heller.

Han upprepar att han är besviken. Besviken på den eller dem som lämnat ut uppgifter från förbundskontoret till Aftonbladet.

– Någon har gått in på min sekreterares kontor och kopierat kvitton. Det finns folk som vill skada mig, tyvärr. Jag inser att det är en kampanj där starten tidsmässigt tycks sammanfalla med mitt besked att jag ställer upp för ännu en mandatperiod som förbundsordförande.

– Jag är besviken. Väldigt besviken, det medger jag. Granskningen har varit så systematisk. Den kommer att skada förbundet inte bara länge, utan för generationer framåt. Vem kan nu lita på någon på förbundskontoret? Finns det några spärrar för vad som kan lämnas ut?

Vad händer nu?

– Jag är fri. Fri att göra vad jag vill. Om en dryg månad kan jag börja lyfta min pension. Men jag är orolig för förbundet. Framför allt för det internationella arbetet. Vi är få som jobbat med det och får jag skryta lite har mitt internationella arbete betytt mycket för Transports inflytande utomlands.

– Jag ser risken för att Transport blir mera slätstruket nu. Vi har tyvärr fått en falangstrid där jag företrädde kollektivavtalslinjen. Nu kommer andra som vill annat.
Jan Lindkvist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.