Lars Lindgren
Close
Transports förra ordförande har fått ett toppjobb i Internationella Transportarbetarefederationen.
Close

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

– Det ska bli oerhört roligt och spännande. I Sverige snackar vi inte så mycket om ITF:s arbete. Men i många länder, inte minst de fattiga, har man stor tilltro till federationen som samlar världens alla transportarbetare, säger han.

Lars Lindgren bor i Bjuv i Skåne. Han började tidigt köra lastbil på utlandet. Ett starkt fackligt engagemang ledde till uppdrag som ombudsman och internationell sekreterare i Transport, innan han 2009 valdes till förbundsordförande. Han fick också flera tunga internationella uppdrag.

I våras hamnade Lindgren i blåsväder. Han hade tidigt klargjort att han kandiderade för en ny femårsperiod som Transportbas. När bara ett par månader återstod till kongressen publicerade Aftonbladet artiklar om representation och användningen av en tjänstebil.

Publiciteten gjorde att Lars Lindgren lämnade sin post. Han övervägde en come-back, men valde till slut att inte kandidera till ordförandeposten på nytt.

Turerna kring Lindgren och de efterföljande kongressvalen skakade om förbundet rejält. Hemma i Bjuv fick Lindgren själv annat att fundera över:

– Jag fick flera intressanta jobberbjudande. Det var särskilt ett som stack ut, på ITF i London, berättar han.

Ända sedan 1940-talet har den fackliga världsfederationen drivit en aktion mot redare som flaggar ut sina fartyg till länder med svag arbetsrätt. Rederiernas syfte har varit att pressa ner lönerna för besättningsmän som rekryterats från fattiga länder som Filippinerna.

Aktionen – som döpts till FOC-kampanjen – har i huvudsak finansierats genom särskilda avgifter som ITF tar ut av alla rederiföretag som tecknar kollektivavtal.

Lars Lindgren säger:

– Genom åren har redarna gått med på att betala de här välfärdsavgifterna, förutsatt att de används för att skapa konkurrensneutrala förhållanden inom sjöfarten. Målet är att skapa miniminivåer för löner och andra anställningsvillkor.

Lars Lindgrens jobb blir nu att åka till de länder som har inspektörer som jobbar med FOC-kampanjen. Som revisor ska han granska att verksamheten bedrivs enligt ITF:s riktlinjer.

– Det blir mycket resande. Hur mycket vet jag inte exakt.

Den första september startar anställningen som i ett första skede ska pågå i två år. Lars Lindgren återkommer till ITF:s betydelse:

– Jag följde organisationens arbete ingående i flera år och slogs av hur professionell verksamheten är. Bland sjömän, och inte minst i länder där federationen driver biståndsprojekt, har ITF högt anseende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    24 augusti, 2017

    Namnet förpliktar Lars, tänker närmast på min gamle vän "Panama-Lasse".....
    bli bara lika bra... det räcker! Turken

  2. Gerhard Wendt:
    24 augusti, 2017

    Grattis Lasse !! Nu är det väl också på tiden att Förbundet ber om ursäkt offentligt för vad förra Förbundsledningen utsatte dig för innan kongressen!

  3. Gert christensen:
    24 augusti, 2017

    Härligt Lasse. Grattis till dig men framför allt till ITF som får dra nytta ditt skickliga fackliga arbete. Lycka till och må väl.

  4. Bengt Johansson:
    23 augusti, 2017

    Grattis till nya jobbet. Roligt att de tror på dig och lycka till Bengt Östra Ljungby

  5. Anders Berg:
    23 augusti, 2017

    Det var inte särskilt oväntat att Lars fick ett sådant erbjudande. Han gjorde ett mycket bra jobb som internationellt ansvarig i förbundet. Viktigt att han fortfarande finns med i den fackliga kampen. Jag önskar Lars lycka till i sin nya position.

  6. Sven-Åke:
    23 augusti, 2017

    Då blir det väl en ny fin lägenhet i Londons överklasskvarter. Och topplön.Tjänstemännen i ITF lever på en nivå som är så skild från de filipinska sjömännen att det bara är helt sjukt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.