Lars Lindgren
Close
Transports förra ordförande har fått ett toppjobb i Internationella Transportarbetarefederationen.
Close

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

– Det ska bli oerhört roligt och spännande. I Sverige snackar vi inte så mycket om ITF:s arbete. Men i många länder, inte minst de fattiga, har man stor tilltro till federationen som samlar världens alla transportarbetare, säger han.

Lars Lindgren bor i Bjuv i Skåne. Han började tidigt köra lastbil på utlandet. Ett starkt fackligt engagemang ledde till uppdrag som ombudsman och internationell sekreterare i Transport, innan han 2009 valdes till förbundsordförande. Han fick också flera tunga internationella uppdrag.

I våras hamnade Lindgren i blåsväder. Han hade tidigt klargjort att han kandiderade för en ny femårsperiod som Transportbas. När bara ett par månader återstod till kongressen publicerade Aftonbladet artiklar om representation och användningen av en tjänstebil.

Publiciteten gjorde att Lars Lindgren lämnade sin post. Han övervägde en come-back, men valde till slut att inte kandidera till ordförandeposten på nytt.

Turerna kring Lindgren och de efterföljande kongressvalen skakade om förbundet rejält. Hemma i Bjuv fick Lindgren själv annat att fundera över:

– Jag fick flera intressanta jobberbjudande. Det var särskilt ett som stack ut, på ITF i London, berättar han.

Ända sedan 1940-talet har den fackliga världsfederationen drivit en aktion mot redare som flaggar ut sina fartyg till länder med svag arbetsrätt. Rederiernas syfte har varit att pressa ner lönerna för besättningsmän som rekryterats från fattiga länder som Filippinerna.

Aktionen – som döpts till FOC-kampanjen – har i huvudsak finansierats genom särskilda avgifter som ITF tar ut av alla rederiföretag som tecknar kollektivavtal.

Lars Lindgren säger:

– Genom åren har redarna gått med på att betala de här välfärdsavgifterna, förutsatt att de används för att skapa konkurrensneutrala förhållanden inom sjöfarten. Målet är att skapa miniminivåer för löner och andra anställningsvillkor.

Lars Lindgrens jobb blir nu att åka till de länder som har inspektörer som jobbar med FOC-kampanjen. Som revisor ska han granska att verksamheten bedrivs enligt ITF:s riktlinjer.

– Det blir mycket resande. Hur mycket vet jag inte exakt.

Den första september startar anställningen som i ett första skede ska pågå i två år. Lars Lindgren återkommer till ITF:s betydelse:

– Jag följde organisationens arbete ingående i flera år och slogs av hur professionell verksamheten är. Bland sjömän, och inte minst i länder där federationen driver biståndsprojekt, har ITF högt anseende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    24 augusti, 2017

    Namnet förpliktar Lars, tänker närmast på min gamle vän "Panama-Lasse".....
    bli bara lika bra... det räcker! Turken

  2. Gerhard Wendt:
    24 augusti, 2017

    Grattis Lasse !! Nu är det väl också på tiden att Förbundet ber om ursäkt offentligt för vad förra Förbundsledningen utsatte dig för innan kongressen!

  3. Gert christensen:
    24 augusti, 2017

    Härligt Lasse. Grattis till dig men framför allt till ITF som får dra nytta ditt skickliga fackliga arbete. Lycka till och må väl.

  4. Bengt Johansson:
    23 augusti, 2017

    Grattis till nya jobbet. Roligt att de tror på dig och lycka till Bengt Östra Ljungby

  5. Anders Berg:
    23 augusti, 2017

    Det var inte särskilt oväntat att Lars fick ett sådant erbjudande. Han gjorde ett mycket bra jobb som internationellt ansvarig i förbundet. Viktigt att han fortfarande finns med i den fackliga kampen. Jag önskar Lars lycka till i sin nya position.

  6. Sven-Åke:
    23 augusti, 2017

    Då blir det väl en ny fin lägenhet i Londons överklasskvarter. Och topplön.Tjänstemännen i ITF lever på en nivå som är så skild från de filipinska sjömännen att det bara är helt sjukt.

Lästips:

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Hallå där!

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.