Lars Lindgren
Close
Transports förra ordförande har fått ett toppjobb i Internationella Transportarbetarefederationen.
Close

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

– Det ska bli oerhört roligt och spännande. I Sverige snackar vi inte så mycket om ITF:s arbete. Men i många länder, inte minst de fattiga, har man stor tilltro till federationen som samlar världens alla transportarbetare, säger han.

Lars Lindgren bor i Bjuv i Skåne. Han började tidigt köra lastbil på utlandet. Ett starkt fackligt engagemang ledde till uppdrag som ombudsman och internationell sekreterare i Transport, innan han 2009 valdes till förbundsordförande. Han fick också flera tunga internationella uppdrag.

I våras hamnade Lindgren i blåsväder. Han hade tidigt klargjort att han kandiderade för en ny femårsperiod som Transportbas. När bara ett par månader återstod till kongressen publicerade Aftonbladet artiklar om representation och användningen av en tjänstebil.

Publiciteten gjorde att Lars Lindgren lämnade sin post. Han övervägde en come-back, men valde till slut att inte kandidera till ordförandeposten på nytt.

Turerna kring Lindgren och de efterföljande kongressvalen skakade om förbundet rejält. Hemma i Bjuv fick Lindgren själv annat att fundera över:

– Jag fick flera intressanta jobberbjudande. Det var särskilt ett som stack ut, på ITF i London, berättar han.

Ända sedan 1940-talet har den fackliga världsfederationen drivit en aktion mot redare som flaggar ut sina fartyg till länder med svag arbetsrätt. Rederiernas syfte har varit att pressa ner lönerna för besättningsmän som rekryterats från fattiga länder som Filippinerna.

Aktionen – som döpts till FOC-kampanjen – har i huvudsak finansierats genom särskilda avgifter som ITF tar ut av alla rederiföretag som tecknar kollektivavtal.

Lars Lindgren säger:

– Genom åren har redarna gått med på att betala de här välfärdsavgifterna, förutsatt att de används för att skapa konkurrensneutrala förhållanden inom sjöfarten. Målet är att skapa miniminivåer för löner och andra anställningsvillkor.

Lars Lindgrens jobb blir nu att åka till de länder som har inspektörer som jobbar med FOC-kampanjen. Som revisor ska han granska att verksamheten bedrivs enligt ITF:s riktlinjer.

– Det blir mycket resande. Hur mycket vet jag inte exakt.

Den första september startar anställningen som i ett första skede ska pågå i två år. Lars Lindgren återkommer till ITF:s betydelse:

– Jag följde organisationens arbete ingående i flera år och slogs av hur professionell verksamheten är. Bland sjömän, och inte minst i länder där federationen driver biståndsprojekt, har ITF högt anseende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    24 augusti, 2017

    Namnet förpliktar Lars, tänker närmast på min gamle vän "Panama-Lasse".....
    bli bara lika bra... det räcker! Turken

  2. Gerhard Wendt:
    24 augusti, 2017

    Grattis Lasse !! Nu är det väl också på tiden att Förbundet ber om ursäkt offentligt för vad förra Förbundsledningen utsatte dig för innan kongressen!

  3. Gert christensen:
    24 augusti, 2017

    Härligt Lasse. Grattis till dig men framför allt till ITF som får dra nytta ditt skickliga fackliga arbete. Lycka till och må väl.

  4. Bengt Johansson:
    23 augusti, 2017

    Grattis till nya jobbet. Roligt att de tror på dig och lycka till Bengt Östra Ljungby

  5. Anders Berg:
    23 augusti, 2017

    Det var inte särskilt oväntat att Lars fick ett sådant erbjudande. Han gjorde ett mycket bra jobb som internationellt ansvarig i förbundet. Viktigt att han fortfarande finns med i den fackliga kampen. Jag önskar Lars lycka till i sin nya position.

  6. Sven-Åke:
    23 augusti, 2017

    Då blir det väl en ny fin lägenhet i Londons överklasskvarter. Och topplön.Tjänstemännen i ITF lever på en nivå som är så skild från de filipinska sjömännen att det bara är helt sjukt.

Lästips:

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

Transportarbetarens logga

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

Ikea samarbetar kring schysta villkor

Chaufförer. Ikea lovar att sträva efter schysta villkor för chaufförer – i transportkedjans alla led. Efter år av påtryckningar och kampanjer vågar Transports Magnus Falk och internationella transportfacket ITF hoppas på bättre villkor hos transportörer som kör Ikeas gods.

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.