Larma – men tänk på det här

Först på plats. När tidningsbud är först på en brottsplats eller vid en olycka är det viktigt att larma, säger Martin Miljeteig på Transport: – Jag förutsätter också att bud i vissa riskområden har ett personligt överfallslarm.

Exemplen på att tidningsbud är först med att larma är många. En enkel sökning på internet ger en rad träffar som berättar om allt från brandlukt och fullt utvecklade bränder till inbrott, misstänkta väskor, olyckor och ett bud som rånades på sin egen bil.

Martin Miljeteig är central arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Även om buden i sin anställning inte har någon skyldighet att förebygga brott och brand, så är det ändå viktigt att larma när det är akut genom att ringa 112. Är det mindre akut: Ring 114 14, säger han, och fortsätter:

– Efteråt ska budet också skriva en tillbudsrapport till sin arbetsgivare, där man berättar om vad som har hänt. Den ska sedan hanteras professionellt med uppföljningssamtal och allt annat som behövs.

Martin Miljeteig understryker att om budet blir vittne till någon brottslig verksamhet ska hon eller han larma på nummer 112, efter att själv ha dragit sig tillbaka en bit för att inte utsätta sig för något i onödan.

– Hot och hot om våld har ökat de senaste åren, så jag förutsätter att arbetsgivaren ser till att de ensamarbetande buden i främst riskområden har riktig larmutrustning – alltså inte bara en telefon utan ett personligt överfallslarm som är direktkopplat till en larmcentral eller polisen.

Att det är viktigt att larma vittnar den här historien om:

Ett tidningsbud i Vallentuna norr om Stockholm larmade i början av september förra året om att han kände brandlukt. När han ringer 112 får han veta att brand­kåren redan känner till en brand på annat håll i området. Men strax efteråt blossar en stor eldsvåda upp i det flerfamiljshus som budet känt brandlukt i. En person omkommer i branden.

SOS Alarm, som tog emot budets samtal på natten, har i en utredning kommit fram till att operatören inte följde rutinerna. Någon annan brand var inte heller inrapporterad i området.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Karin Westberg

Slut på tidningsutdelning i skärgården

Tidningsbud. Efter 29 år är det slut. Karin Westberg delar ut tidningarna på Brännö, utanför Göteborg, sju dagar i veckan. Men från den 1 december får prenumeranterna själva hämta sina morgontidningar i en låda vid bryggan.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.