Mikael Molander och Dick Didriksson, två strejkande hamnarbetare.
Close
Mikael Molander och Dick Didriksson är två av de hamnarbetare som strejkar.
Close

Långt ifrån lösning för hamnstrejken

I dag gick strejken i Göteborgs containerhamn in på sin tredje dag. Arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet står fortfarande långt ifrån varandra.

– Vi har inte haft några samtal med arbetsgivaren sedan innan strejkerna började i tisdags, säger Robert Lindelöf, förtroendeman på hamnarbetarförbundets (HF) avdelning 4 i Göteborg.

Under veckan har fackförbundet hållit flera punktstrejker på några timmar vardera i containerhamnen i Göteborg. Transports medlemmar i hamnen är bundna av den fredsplikt som följer med kollektivavtalet och strejkar inte. Men arbetet i hamnen står helt stilla under strejkerna. Vad transportarna ska göra då, är lite oklart, säger Patrik Östbjerg, sektionsordförande för Transport i containerhamnen.
– Cheferna har lyst med sin frånvaro. Vi tänker oss att företaget kunde ordna arbetsplatsträffar eller kanske studiebesök hos hamnens kunder, men hittills har vi sett väldigt lite sånt. Men vissa skift har fått stanna hemma. Det är ju inte bra att bara sitta på sin rumpa och inte ha något att göra heller.

Hamnarbetarförbundet organiserar en majoritet av arbetarna i containerhamnen, men Transport har tecknat kollektivavtalet och organiserar fler hamnarbetare över hela landet. I Göteborg har de båda facken fungerat parallellt. De har haft varsina skyddsombud och båda har suttit med vid förhandlingar.

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet anser att arbetsgivaren nu vill minska deras inflytande.

– Den nya ledningen för APM Terminals driver en anti-facklig personalpolitik. Det är tydligt att de bara vill ha att göra med Transport, säger HF:s Robert Lindelöf.

Både Hamnarbetarförbundet och Transport är noga med att detta inte är en konflikt mellan två fackförbund. Men den påverkar ändå relationerna på arbetsplatsen.

– När det är såna här stridigheter blir det hätsk stämning. Många transportare känner sig utsatta, säger Daniel Börjesson skyddsombud och vice ordförande i Transports sektion.
Dick Didriksson och Mikael Molander är två av de hamnarbetare som tagits ut i strejk. De skulle helst undvika konflikten, men tycker samtidigt att det är rätt att hamnarbetarförbundet sätter ner foten.

– Det är egentligen väldigt konstigt att vi ska bråka om sånt som fungerat utmärkt i 40 år. Men företaget verkar inte vilja förhandla och då måste vi strejka. Alla vill ju kunna vara med och påverka på sin arbetsplats, säger Dick Didriksson.

– Det känns som att företaget har en dold agenda, att de vill provocera för att bli av med Hamnarbetarförbundet, säger Mikael Molander.

Branschorganisationerna Sveriges Hamnar och Sveriges Skeppsmäklareförening har gått ut och beklagat den skada som strejkerna leder till för både hamnen och andra verksamheter som är beroende av att hamnen håller öppet.

APM terminals vd, Henrik Kristensen, skräder inte heller orden.

– Det här är fullständigt utan proportioner. Strejken drabbar den svenska industrin och dem som jobbar på golvet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Transportarbetarens logga

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.