Mikael Molander och Dick Didriksson, två strejkande hamnarbetare.
Close
Mikael Molander och Dick Didriksson är två av de hamnarbetare som strejkar.
Close

Långt ifrån lösning för hamnstrejken

I dag gick strejken i Göteborgs containerhamn in på sin tredje dag. Arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet står fortfarande långt ifrån varandra.

– Vi har inte haft några samtal med arbetsgivaren sedan innan strejkerna började i tisdags, säger Robert Lindelöf, förtroendeman på hamnarbetarförbundets (HF) avdelning 4 i Göteborg.

Under veckan har fackförbundet hållit flera punktstrejker på några timmar vardera i containerhamnen i Göteborg. Transports medlemmar i hamnen är bundna av den fredsplikt som följer med kollektivavtalet och strejkar inte. Men arbetet i hamnen står helt stilla under strejkerna. Vad transportarna ska göra då, är lite oklart, säger Patrik Östbjerg, sektionsordförande för Transport i containerhamnen.
– Cheferna har lyst med sin frånvaro. Vi tänker oss att företaget kunde ordna arbetsplatsträffar eller kanske studiebesök hos hamnens kunder, men hittills har vi sett väldigt lite sånt. Men vissa skift har fått stanna hemma. Det är ju inte bra att bara sitta på sin rumpa och inte ha något att göra heller.

Hamnarbetarförbundet organiserar en majoritet av arbetarna i containerhamnen, men Transport har tecknat kollektivavtalet och organiserar fler hamnarbetare över hela landet. I Göteborg har de båda facken fungerat parallellt. De har haft varsina skyddsombud och båda har suttit med vid förhandlingar.

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet anser att arbetsgivaren nu vill minska deras inflytande.

– Den nya ledningen för APM Terminals driver en anti-facklig personalpolitik. Det är tydligt att de bara vill ha att göra med Transport, säger HF:s Robert Lindelöf.

Både Hamnarbetarförbundet och Transport är noga med att detta inte är en konflikt mellan två fackförbund. Men den påverkar ändå relationerna på arbetsplatsen.

– När det är såna här stridigheter blir det hätsk stämning. Många transportare känner sig utsatta, säger Daniel Börjesson skyddsombud och vice ordförande i Transports sektion.
Dick Didriksson och Mikael Molander är två av de hamnarbetare som tagits ut i strejk. De skulle helst undvika konflikten, men tycker samtidigt att det är rätt att hamnarbetarförbundet sätter ner foten.

– Det är egentligen väldigt konstigt att vi ska bråka om sånt som fungerat utmärkt i 40 år. Men företaget verkar inte vilja förhandla och då måste vi strejka. Alla vill ju kunna vara med och påverka på sin arbetsplats, säger Dick Didriksson.

– Det känns som att företaget har en dold agenda, att de vill provocera för att bli av med Hamnarbetarförbundet, säger Mikael Molander.

Branschorganisationerna Sveriges Hamnar och Sveriges Skeppsmäklareförening har gått ut och beklagat den skada som strejkerna leder till för både hamnen och andra verksamheter som är beroende av att hamnen håller öppet.

APM terminals vd, Henrik Kristensen, skräder inte heller orden.

– Det här är fullständigt utan proportioner. Strejken drabbar den svenska industrin och dem som jobbar på golvet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

Slaget om hamnarna

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.