Annons:
Annons:
Mikael Molander och Dick Didriksson, två strejkande hamnarbetare.
Close
Mikael Molander och Dick Didriksson är två av de hamnarbetare som strejkar.
Close

Långt ifrån lösning för hamnstrejken

I dag gick strejken i Göteborgs containerhamn in på sin tredje dag. Arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet står fortfarande långt ifrån varandra.

– Vi har inte haft några samtal med arbetsgivaren sedan innan strejkerna började i tisdags, säger Robert Lindelöf, förtroendeman på hamnarbetarförbundets (HF) avdelning 4 i Göteborg.

Under veckan har fackförbundet hållit flera punktstrejker på några timmar vardera i containerhamnen i Göteborg. Transports medlemmar i hamnen är bundna av den fredsplikt som följer med kollektivavtalet och strejkar inte. Men arbetet i hamnen står helt stilla under strejkerna. Vad transportarna ska göra då, är lite oklart, säger Patrik Östbjerg, sektionsordförande för Transport i containerhamnen.
– Cheferna har lyst med sin frånvaro. Vi tänker oss att företaget kunde ordna arbetsplatsträffar eller kanske studiebesök hos hamnens kunder, men hittills har vi sett väldigt lite sånt. Men vissa skift har fått stanna hemma. Det är ju inte bra att bara sitta på sin rumpa och inte ha något att göra heller.

Hamnarbetarförbundet organiserar en majoritet av arbetarna i containerhamnen, men Transport har tecknat kollektivavtalet och organiserar fler hamnarbetare över hela landet. I Göteborg har de båda facken fungerat parallellt. De har haft varsina skyddsombud och båda har suttit med vid förhandlingar.

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet anser att arbetsgivaren nu vill minska deras inflytande.

– Den nya ledningen för APM Terminals driver en anti-facklig personalpolitik. Det är tydligt att de bara vill ha att göra med Transport, säger HF:s Robert Lindelöf.

Både Hamnarbetarförbundet och Transport är noga med att detta inte är en konflikt mellan två fackförbund. Men den påverkar ändå relationerna på arbetsplatsen.

– När det är såna här stridigheter blir det hätsk stämning. Många transportare känner sig utsatta, säger Daniel Börjesson skyddsombud och vice ordförande i Transports sektion.
Dick Didriksson och Mikael Molander är två av de hamnarbetare som tagits ut i strejk. De skulle helst undvika konflikten, men tycker samtidigt att det är rätt att hamnarbetarförbundet sätter ner foten.

– Det är egentligen väldigt konstigt att vi ska bråka om sånt som fungerat utmärkt i 40 år. Men företaget verkar inte vilja förhandla och då måste vi strejka. Alla vill ju kunna vara med och påverka på sin arbetsplats, säger Dick Didriksson.

– Det känns som att företaget har en dold agenda, att de vill provocera för att bli av med Hamnarbetarförbundet, säger Mikael Molander.

Branschorganisationerna Sveriges Hamnar och Sveriges Skeppsmäklareförening har gått ut och beklagat den skada som strejkerna leder till för både hamnen och andra verksamheter som är beroende av att hamnen håller öppet.

APM terminals vd, Henrik Kristensen, skräder inte heller orden.

– Det här är fullständigt utan proportioner. Strejken drabbar den svenska industrin och dem som jobbar på golvet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.