Mikael Molander och Dick Didriksson, två strejkande hamnarbetare.
Close
Mikael Molander och Dick Didriksson är två av de hamnarbetare som strejkar.
Close

Långt ifrån lösning för hamnstrejken

I dag gick strejken i Göteborgs containerhamn in på sin tredje dag. Arbetsgivaren och Hamnarbetarförbundet står fortfarande långt ifrån varandra.

– Vi har inte haft några samtal med arbetsgivaren sedan innan strejkerna började i tisdags, säger Robert Lindelöf, förtroendeman på hamnarbetarförbundets (HF) avdelning 4 i Göteborg.

Under veckan har fackförbundet hållit flera punktstrejker på några timmar vardera i containerhamnen i Göteborg. Transports medlemmar i hamnen är bundna av den fredsplikt som följer med kollektivavtalet och strejkar inte. Men arbetet i hamnen står helt stilla under strejkerna. Vad transportarna ska göra då, är lite oklart, säger Patrik Östbjerg, sektionsordförande för Transport i containerhamnen.
– Cheferna har lyst med sin frånvaro. Vi tänker oss att företaget kunde ordna arbetsplatsträffar eller kanske studiebesök hos hamnens kunder, men hittills har vi sett väldigt lite sånt. Men vissa skift har fått stanna hemma. Det är ju inte bra att bara sitta på sin rumpa och inte ha något att göra heller.

Hamnarbetarförbundet organiserar en majoritet av arbetarna i containerhamnen, men Transport har tecknat kollektivavtalet och organiserar fler hamnarbetare över hela landet. I Göteborg har de båda facken fungerat parallellt. De har haft varsina skyddsombud och båda har suttit med vid förhandlingar.

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet anser att arbetsgivaren nu vill minska deras inflytande.

– Den nya ledningen för APM Terminals driver en anti-facklig personalpolitik. Det är tydligt att de bara vill ha att göra med Transport, säger HF:s Robert Lindelöf.

Både Hamnarbetarförbundet och Transport är noga med att detta inte är en konflikt mellan två fackförbund. Men den påverkar ändå relationerna på arbetsplatsen.

– När det är såna här stridigheter blir det hätsk stämning. Många transportare känner sig utsatta, säger Daniel Börjesson skyddsombud och vice ordförande i Transports sektion.
Dick Didriksson och Mikael Molander är två av de hamnarbetare som tagits ut i strejk. De skulle helst undvika konflikten, men tycker samtidigt att det är rätt att hamnarbetarförbundet sätter ner foten.

– Det är egentligen väldigt konstigt att vi ska bråka om sånt som fungerat utmärkt i 40 år. Men företaget verkar inte vilja förhandla och då måste vi strejka. Alla vill ju kunna vara med och påverka på sin arbetsplats, säger Dick Didriksson.

– Det känns som att företaget har en dold agenda, att de vill provocera för att bli av med Hamnarbetarförbundet, säger Mikael Molander.

Branschorganisationerna Sveriges Hamnar och Sveriges Skeppsmäklareförening har gått ut och beklagat den skada som strejkerna leder till för både hamnen och andra verksamheter som är beroende av att hamnen håller öppet.

APM terminals vd, Henrik Kristensen, skräder inte heller orden.

– Det här är fullständigt utan proportioner. Strejken drabbar den svenska industrin och dem som jobbar på golvet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppgifter: Utredaren vill begränsa strejkrätten

Politik. Den pågående utredningen om strejkrätt föreslår begränsningar, det uppger Sveriges Radios Ekot.

Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas.

Tommy Wreeth

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.