Långa avtal krav för bättre pension

Facket. LO och Svenskt Näringsliv har enats om högre tjänstepensioner. Privatanställda arbetare ska tjäna in avtalspension redan innan de fyller 25 år. Under vissa förutsättningar.

– Arbetsgivarna har villkorat överenskommelsen med att den bara gäller om vi träffar löneavtal med en viss löptid, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson till TT.

Arbetsgivarnas krav handlar om att avtalen ska bli treåriga när avtalsrörelsen tar fart i höst igen.

Den villkorade överenskommelsen går ut på att arbetsgivarna ska betala in pension för sina anställda från att de är 19 år. Förändringen, från dagens gräns på 25 år, ska ske stegvis med ett år i taget. LO har uppgett att en arbetare, som tjänar 25 000 kronor i månaden, börjar jobba vid 19 års ålder och slutar vid 67, får cirka 2 500 kronor mer i tjänstepension.

TT beskriver vilken kompensation som arbetsgivarna vill ha för sina extra kostnader: Pengarna tas från löneutrymmet med ungefär 0,1 procent, lite olika beroende på yrke och förbund.

Tidningen Arbetet har frågat runt bland LO-förbundens förhandlare vad de tycker om uppgörelsen. Och specifikt hur de reagerar på arbetsgivarnas krav om långa avtal:

– Avtalsmänniskor är kreativa. Vill tillräckligt många ha korta avtal i höst, så blir det så. Pensions- och försäkringspaketet går att anpassa, säger en av dem.

– Kan arbetsmarknadens parter leverera långsiktiga lösningar, så skapar det trygghet och stabilitet för näringslivet. Men är läget alltför ostadigt i höst kan det tala för korta avtal. I så fall får försäkringspaketet läggas åt sidan, säger Handels avtalssekreterare Per Bardh till Arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Transportarbetarens logga

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.

Tommy Wreeth

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Inspektion på kombiterminal där arbetare dog

Terminal. En terminalarbetare hamnade under ett godståg och omkom på Sundsvalls kombiterminal. I dag har Arbetsmiljöverkets inspektörer besökt platsen för olyckan som inträffade i förra veckan.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.